Gå til innhold

Søknad om ferie fra grunnskole avslått. Hjemmeskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 7 som går i andre. Vi ønsker å dra på feire utenom skoleferien. Vi har søkt og fått avslag(selvfølgelig) om permisjon. Så vidt jeg har fått med meg kan man melde fra til kommunen om at man ønsker å ha hjemmeskole - man behøver kun å melde fra, det er ingen søknad. Det er visst heller ingen grenser for hvor kort eller hvor lenge. Noen som har erfaring med dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke dra på ferie i skoleferien? Det er vel mer viktig at barnet lærer det hun skal lære? 

Tenkte du å ha hjemmeskole i typ 2 uker mens dere er på ferie, og så skal hun tilbake til skolen? 

Anonymkode: 75d53...d55

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk bra at dere fikk avslag. Det skal ikke være fritt frem å rive barna fra sitt skolemiljø og plikter når enn det passer en.

Anonymkode: 2f71a...f3c

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med det, må bare få sagt at jeg støtter deg fult ut! En uke eller to i 2. Klasse gjør henne ikje til en skoletaper eller at hun faller ut av det sosiale. Fatter ikke hvorfor skolesystemet ikke i steden samarbeider med foreldre ved å gi de lekser de Jan følge opp på ferie. 

Anonymkode: ea584...270

• Liker 48
Skrevet

Vi reiste bort i over en måned da jeg gikk i 5 eller 6 eller hva det var og da fikk jeg tilsendt ukeplan og pensum på epost. Sendte leksene via fax. Dette var tilbake i 2001 eller noe sånt, ser virkelig ikke problemet så lenge dere følger opp. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk bra at dere fikk avslag. Det skal ikke være fritt frem å rive barna fra sitt skolemiljø og plikter når enn det passer en.

Hvordan «river man de opp fra skolemiljøet» ved å ta en (eller la oss si to) ukers ferie? det er jo ikke som om resten av klassen har glemt dem😂

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, addict skrev:

Vi reiste bort i over en måned da jeg gikk i 5 eller 6 eller hva det var og da fikk jeg tilsendt ukeplan og pensum på epost. Sendte leksene via fax. Dette var tilbake i 2001 eller noe sånt, ser virkelig ikke problemet så lenge dere følger opp. 

Ting har endret seg betraktelig siden 2001. Mange barn slet med å ta igjen de andre pga de hadde vært borte så lenge.

• Liker 11
Skrevet

Ting har endret seg betraktelig siden 2001. Mange barn slet med å ta igjen de andre pga de hadde vært borte så lenge.

Du leste ikke hva jeg skrev da, eller..? 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen erfaring med det, må bare få sagt at jeg støtter deg fult ut! En uke eller to i 2. Klasse gjør henne ikje til en skoletaper eller at hun faller ut av det sosiale. Fatter ikke hvorfor skolesystemet ikke i steden samarbeider med foreldre ved å gi de lekser de Jan følge opp på ferie. 

Disse reglene er jo satt av en grunn! Erfaringen tilsier at leksene ikke blir fulgt opp. Og det må være likt for alle, derfor får alle avslag. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, addict skrev:

Du leste ikke hva jeg skrev da, eller..? 

Det er mer du som ikke leste det jeg skrev :) 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mer du som ikke leste det jeg skrev :) 

Men du overså den relevante biten hvor jeg skrev at jeg fikk tilsendt pensum og gjorde skolearbeid som ble faxet og at så lenge det faktisk blir fulgt opp så er det ikke et problem? Du mener altså at barn som følger pensum og gjør alle innleveringer slik som de skal henger etter...? Forklar. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra for barna å reise i oppveksten sin! Det burde alle barn få mulighet til, det er utrolig lærerikt og man utvikler forståelse respekt for andre kulturer. Og ikke så lett å få til i skoleferier. Så det er en god ide, som dessverre ikke passer så godt inn i vårt rigide system som er tilpasset majoriteten. 
Vet ikke hvor lenge dere skal være borte. Hvis det bare er et par uker, ville jeg bare reist uten noe mer ordning. Hvis det er tre uker eller mer må du satse på hjemmeskole.

Anonymkode: 1fd1b...f15

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i FAU på en mindre skole, 120 elever. Her får alle innvilget en slik søknad dersom de ikke har høyt fravær fra skolen fra før. Mulig dere har for mye fravær og derfor fikk avslag?

Anonymkode: ff31c...9ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra for barna å reise i oppveksten sin! Det burde alle barn få mulighet til, det er utrolig lærerikt og man utvikler forståelse respekt for andre kulturer. Og ikke så lett å få til i skoleferier. Så det er en god ide, som dessverre ikke passer så godt inn i vårt rigide system som er tilpasset majoriteten. 
Vet ikke hvor lenge dere skal være borte. Hvis det bare er et par uker, ville jeg bare reist uten noe mer ordning. Hvis det er tre uker eller mer må du satse på hjemmeskole.

Anonymkode: 1fd1b...f15

Enda bedre er det å følge undervisningen og bruke fellesferien til å ha ferie.

Anonymkode: 182a2...f0f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Disse reglene er jo satt av en grunn! Erfaringen tilsier at leksene ikke blir fulgt opp. Og det må være likt for alle, derfor får alle avslag. 

Nå er det bare en påstand du slenger ut, men la oss for argumentasjonen skyld si du har rett, hva gjør det I det lange løp å miste en ukes undervisning i 2. Klasse? Å ha en nulltoleranse-regel på dette er bare vanvittig. Jeg kan skjønne det hvis du tar ungen ut i 2 måneder i 10 klasse, men det må da gå an å se litt pragmatisk på det? 

Jeg fikk avslag på fri de to dagene etter ferien nå i januar for min 3. skoleflinke Klassing. Det valgte jeg å overse, da tok jeg et valg som jeg anser som barnets beste. Vi var ikke på ferie, men besøkte nær slekt i utlandet. Det var viktigere for oss enn de to dagene. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det bare en påstand du slenger ut, men la oss for argumentasjonen skyld si du har rett, hva gjør det I det lange løp å miste en ukes undervisning i 2. Klasse? Å ha en nulltoleranse-regel på dette er bare vanvittig. Jeg kan skjønne det hvis du tar ungen ut i 2 måneder i 10 klasse, men det må da gå an å se litt pragmatisk på det? 

Jeg fikk avslag på fri de to dagene etter ferien nå i januar for min 3. skoleflinke Klassing. Det valgte jeg å overse, da tok jeg et valg som jeg anser som barnets beste. Vi var ikke på ferie, men besøkte nær slekt i utlandet. Det var viktigere for oss enn de to dagene. 

Hva er poenget med å søke hvis du ikke bryr deg om svaret? Du kunne jo bare tatt ungen ut av skolen, for det var planen uansett? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å søke hvis du ikke bryr deg om svaret? Du kunne jo bare tatt ungen ut av skolen, for det var planen uansett? 

Ja, det kan du si. Trodde vel jeg skulle få ja, men du har helt rett, jeg spurte ikke om lov. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var borte fem uker i 10. klasse. Eneste konsekvens var at jeg gikk opp to karakterer i engelsk... Synes det er idiotisk at alle skal få avslag uavhengig av type ferie og forutsetninger for å lære ved selvstudium.

Anonymkode: e0c27...851

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...