Gå til innhold

Jeg drømmer om å bli nyhetsanker på distriktsnyhetene, men hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal studere journalistikk først, og etterpå er min store drøm å lese nyhetene på distriktssendingen. Hvordan får jeg jobb der, må jeg ha kontakter for å i det hele tatt ha mulighet?

Anonymkode: dd038...ebe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be om utplassering ved ditt nærkontor under studiene. Få en fot innafor og la dem bli kjent med deg. Da har de deg på blokka.

Anonymkode: db7f2...a44

• Liker 2
Skrevet

Kjenner flere journalister som jobber med dette, og felles for dem er at de har fartstid fra avisjournalistikk en del år. Da får de vist kompetansen sin, og de knytter kontakter.

Anonymkode: faeed...2cb

Skrevet (endret)

Siste lovlige inntekt jeg hadde var som "Fastlands" fotograf, -og fast tipser for den største lokalavisen, -og den nest største riksdekkende avisen i landet. Jeg fant ut att det, da, ikke var noen som dekket dette mellom 2300 - 0700. i landet. Edit: 2 mann leverte video, -dere ser deres arbeid daglig, men ingen leverte stillbilder...

Mye sur kaffe... -Men ble spurt om /-tipset av noen i norges mest "seriøse" avishus etter mange kjipe timer, uker og måneder med hard jobbing, -om å ta jobben som deres videojournalist, når de skulle dra igang deres TV-kanal. 

Viktigere ting skjedde i livet, -kreft og demens på gamlinga, -mer... Nødnettet ble også innført da. Politiradio, og "intern" info var jo det jeg egentlig levde av. -IMHO en drittbransje. Var vant til å jobbe "på den andre siden av sperrebåndet", -for å hjelpe, -redde.

Følte meg egentlig som en "Parasitt", føltes ikke bra.

Bare meg...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
FunFacts. ...
Skrevet
On 1/8/2020 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal studere journalistikk først, og etterpå er min store drøm å lese nyhetene på distriktssendingen. Hvordan får jeg jobb der, må jeg ha kontakter for å i det hele tatt ha mulighet?

Prøv å få praksis i den redaksjonen i løpet av studietiden. Hvis det er NRK-sendingen du mener må du nok belage deg på en del vikararbeid, og til slutt er det ikke sikkert du får noe fast uansett. NRK er beryktet for å ha studenter og frilansere på gress så lenge som mulig før de helt kutter dem ut rett før de er pliktet til å ansette dem. For å bli anker er det en fordel om du er karismatisk, nøyaktig og snakker korrekt. NRK er veldig nøye på f.eks kj-lyd. 

Ankerne har forresten mange andre arbeidsoppgaver også. Så du bør ha god kompetanse innenfor radio, reportasjearbeid, som skrivende journalist og med sosiale medier. Blant annet. 

Anonymkode: fd629...8eb

Skrevet

Takker så mye for alle tips og råd.

(Kj-lyden har jeg kontroll på, og ja, det er Nrk-sendingen jeg mener.)

Skrevet

Bli en drivende god journalist, jobb med radioformidling, skaff kontakter og få en fot innenfor NRK-systemet, du må jobbe deg opp. Da har man en sjanse - men det er få nyhetsankere her i landet, så sjansene er jo ikke de aller største. Hjelper vel også om du prøver å se velstelt og ordentlig ut på generell basis når du utøver yrket ditt. Lykke til! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...