AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Jeg har fått høre at jeg er ganske "hysterisk" når det kommer til pass av min hund. F.eks at jeg har mye regler. Jeg synes ikke dette selv da, men dere kan jo lese og se hva dere tenker F.eks er jeg opptatt av at hundepasser har erfaring med hunder. Og da ikke bare miniatyrhunder. Hundepasser bør også ha erfaring med å takle "problemhunder". Min hund kan være agressiv mot andre hunder (fryktaggresjon) og kan være usikker på barn. Synes derfor det er viktig å ha en som takler dette problemet og ikke blir usikker/redd. Han/hun må derfor også vite hvordan man kan hindre dette problemet. F.eks ved å holde god nok avstand og trene hunden (jeg bruker positiv forsterkning, så andre metoder er totalt uakseptabelt). Jeg er også veldig opptatt av at barn ikke får klappe og vil at hundepasser ikke skal ha barn. Dette fordi jeg ikke er til stede og det er kjipt om hundepasser havner i en situasjon hvor f.eks hunden glefser eller hunden blir redd, bjeffer osv. Dette med barn er noe jeg helst vil trene på alene slik jeg er sikker på at hunden ikke blir "påtvunget" denne treningen ved å feks få hilse på barn før den er klar. Jeg kjenner jo heller ikke de den evt hilser på og vil ha null kontroll. Ellers er jeg også opptatt av riktig bruk av bånd. Vi trener innkalling, men hunden kommer ikke alltid på kommando. Derfor slipper jeg ikke hunden løs. Vi trener på inngjerdet område eller med langline. Dette vil jeg øve på selv og jeg vil ikke at hundepasser skal gjøre dette (i såfall med langline eller inngjerdet område). For hva om hunden ikke kommer tilbake? Og hva om den møter på hunder eller barn og blir aggressiv? Jeg pleier også å si til hundepasser at langline kun skal brukes på store områder med oversikt, ikke på smale turstier hvor den plutselig kan møte på andre folk på tur eller hunder uten at man har sjans å rope/trekke han inn igjen tidsnok. Bruk av flexibånd ønsker jeg heller ikke. Har opplevd disse henger seg opp og er uforutsigbare i bruk. Til opplysning bruker jeg et par faste hundepassere, men nå må jeg bruke en ny da disse ikke kan passe den uken jeg må ha pass. Er derfor dette samtaleemnet er tatt opp med venner/familie. For noen har tilbudt seg å passe. Men de har lite erfaring med hund, jeg vet enkelte kan bli usikker om hunden utagerer og jeg vet noen er i mot min treningsmetode (de bruker gamlemåten og mener feks at man bare må slippe hunden løs også må man bare se hvordan det går....). Anonymkode: cbdfb...af1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Din hund høres jo ganske ustabil ut så da skjønner jeg du må ha regler. Anonymkode: 6abd0...01e 13
CabinCruiser Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 Nei, syns ikke du er urimelig. Men så har jeg flere regler for de som passer mine hunder enn de som måtte passe barna😂 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #4 Skrevet 8. januar 2020 For å si det slik så hadde jeg ikke ønsket å passe noens hund hvis jeg ikke kan få avgjøre selv hva som er greit å gjøre i de forskjellige situasjonene. Jeg er hundevant og kan ikke la tusen regler styre mitt forhold til en hund som jeg skal passe. Da er det mitt ansvar. Det blir som å skulle kjøre andres bil. Når jeg som fører sitter bak rattet er det ikke passasjeren som skal detaljfortelle meg hvordan bilen skal kjøres. Da er det mitt ansvar og jeg som gjør jobben. Anonymkode: 8425f...4f7 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din hund høres jo ganske ustabil ut så da skjønner jeg du må ha regler. Anonymkode: 6abd0...01e Med meg så oppfører han seg mye bedre nå enn før fordi vi trener. Men jeg vet at om han går med andre så prøver han seg mer, spesielt om de er usikker og ikke har peiling på hvordan man f.eks trener kontakt. Hunden er en omplasseringshund. Ikke vært sosialisert og har opplevd at barn har dratt i ører, hale og herjet med han. Så jeg overtok da jeg bor for meg selv og bor landlig til Er bare redd det kan oppstå kjipe situasjoner om feil folk passer han da han ikke er en hund for folk som synes "å hunder er så søte, alltid snille og det er så kos å la han hilse på alle som går forbi, barn og hunder" - holdningen. Anonymkode: cbdfb...af1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å si det slik så hadde jeg ikke ønsket å passe noens hund hvis jeg ikke kan få avgjøre selv hva som er greit å gjøre i de forskjellige situasjonene. Jeg er hundevant og kan ikke la tusen regler styre mitt forhold til en hund som jeg skal passe. Da er det mitt ansvar. Det blir som å skulle kjøre andres bil. Når jeg som fører sitter bak rattet er det ikke passasjeren som skal detaljfortelle meg hvordan bilen skal kjøres. Da er det mitt ansvar og jeg som gjør jobben. Anonymkode: 8425f...4f7 Hvis hundepasser er erfaren og er vant til å håndtere "problemhunder" så synes jeg det stiller seg annerledes. Spesielt om de også har mye erfaring med positiv forsterkning og gjerne lettere klarer å skape god kontakt med hunden og lese situasjonene. Anonymkode: cbdfb...af1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 Jeg har mange av de samme reglene som deg, og lar ikke hvem som helst passe. Joda, rasen jeg har er kjent for å være snill og barnevennlig, men det finnes unntak. Anonymkode: 8b6ba...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #8 Skrevet 8. januar 2020 For meg høres kravene dine egentlig mest ut som ting man burde kunne ta som en selvfølge. Men så jobber jeg som hundetrener, og jeg går aldri med ukjente hunder helt løse. Anonymkode: 574e8...93a 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 Jeg synes det høres ut som om den hunden potensielt sett er farligere enn det han bør være, og lurer på hvorfor han ikke får slippe. Det er iallefall sånn at noen andre må slippe å ha ansvar for den iallefall. Da er kanskje kennel best, mindre folk det kan gå galt med der. Anonymkode: 250a6...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #10 Skrevet 8. januar 2020 For meg så ble dette veldig mye og jeg hadde aldri husket alt sammen😂 Men jeg syns det er veldig viktig at en eventuell hundepasser får den informasjonen dem trenger. F.eks at hunden kan utagere mot andre hunder, kommer ikke på innkalling, liker ikke barn osv. Hvis du gir for detaljert informasjon så kan enkelte kanskje få et dårlig inntrykk av hunden din og ende opp med å være mer usikker/redd enn de ville vert i utgangspunktet. Trekk frem noen positive ting hunden liker/er god til så hundepasseren kan bruke det og ikke bare tenke på alt det som «kan gå galt» Anonymkode: 25fca...d37 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 Jeg synes ikke at du er urimelig. Hadde stilt de samme kravene selv. 🙂 Anonymkode: 9a236...c7a 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres ut som om den hunden potensielt sett er farligere enn det han bør være, og lurer på hvorfor han ikke får slippe. Det er iallefall sånn at noen andre må slippe å ha ansvar for den iallefall. Da er kanskje kennel best, mindre folk det kan gå galt med der. Anonymkode: 250a6...a7d Hvorfor synes du den høres så farlig ut? Anonymkode: 9a236...c7a
Tabris Skrevet 8. januar 2020 #13 Skrevet 8. januar 2020 Jeg har en hund som nok er litt lik din, TS. Min er utrygg på andre hunder og kan utagere i bånd og er også skeptisk til barn. Jeg ville hatt mange av de samme reglene som deg, men jeg hadde aldri forventet at en som ikke er vant til å trene på den måten skal begynne å gjøre det. Derfor lar jeg kun folk jeg kjenner fra mitt hundemiljø passe min hund, da jeg vet at de har samme kunnskap og fremgangsmåte som meg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #14 Skrevet 8. januar 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor synes du den høres så farlig ut? Anonymkode: 9a236...c7a Når det er behov for så mange forholdsregler så tegnes det et bilde av en uforutsigbar og ustabil hund. Anonymkode: 250a6...a7d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 Synes du høres helt rimelig ut, TS. Mine egne regler er; positiv trening (ingen får straffe hunden min!), ikke slippe henne løs, unngå hilsing på andre, ikke la barn ta på henne, ikke bruk flexi, fôring må skje med stativ, kos masse med henne og hun må ha tilgang til sofa! Anonymkode: 53faf...79c 4
altflyter Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 (endret) Helt rimelige krav så lenge hundepasseren får godt betalt. Som en venne tjeneste tenker jeg du ber om for mye. Endret 9. januar 2020 av altflyter 2
Scones Skrevet 13. februar 2020 #17 Skrevet 13. februar 2020 Må da være greit å ha regler for sin egen hund. Om hunden er redd barn, stikker og syns andre hunder er skumle, så er det jo bare fint for passer å vite hvordan han/hun skal forholde seg til problemene. Kommer til ha ha krav og regler til den som skal passe min hund også, når den tid kommer. Har ikke latt noen passe han enda, nettopp fordi jeg er så sær på det. Min største frykt er at noen skal ''ta hunden min'', kjefte, trene med straff eller kjøre over grensene hans. Det har potensielt skapt mye arbeid for meg i etterkant. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #18 Skrevet 13. februar 2020 På 8.1.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres ut som om den hunden potensielt sett er farligere enn det han bør være, og lurer på hvorfor han ikke får slippe. Det er iallefall sånn at noen andre må slippe å ha ansvar for den iallefall. Da er kanskje kennel best, mindre folk det kan gå galt med der. Anonymkode: 250a6...a7d Den hunden er absolutt ikke farlig. Men den kan gjøres verre over tid om man utsetter den for for mange situasjoner den ikke takler. Reglene dine er helt logiske ts, de som uttaler seg og mener noe annet er totalt på bærtur. De skulle prøvd å ha en slik hund selv, eller helst ikke. Min hund blir reaktiv (bjeffer, bykser mot dem for å skremme) mot andre hunder og har tendenser mot mennesker også, hvis hun er i bil eller i bånd, altså føler at hun ikke kan komme seg unna, så jeg vil helst ikke la noen andre passe henne fordi jeg ikke vil at hun skal presses inn i situasjoner der hun blir redd. Hun kan også oppføre seg rart når hun vokter eiendom, og godtar ikke at folk løper mot meg osv. Da vil hun stoppe både hunder og mennesker med samme adferd. Hun er ikke noen farlig hund og jeg kan ikke forestille meg at hun skal bite noen, men vil jo ikke risikere at adferden eskalerer. Anonymkode: ffc40...fff 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 På 8.1.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres ut som om den hunden potensielt sett er farligere enn det han bør være, og lurer på hvorfor han ikke får slippe. Det er iallefall sånn at noen andre må slippe å ha ansvar for den iallefall. Da er kanskje kennel best, mindre folk det kan gå galt med der. Anonymkode: 250a6...a7d Jøss jeg leste ikke posten din skikkelig først, du mener at hunden bør avlives? Kanskje du ikke vet noe om hunder og ikke burde kommentert i denne tråden? Anonymkode: ffc40...fff 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #20 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jøss jeg leste ikke posten din skikkelig først, du mener at hunden bør avlives? Kanskje du ikke vet noe om hunder og ikke burde kommentert i denne tråden? Anonymkode: ffc40...fff Helt enig med deg. Anonymkode: 9a236...c7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå