AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Del Skrevet 8. januar 2020 Har noen spørsmål. Jeg er 24 år gammel, snart 25, og har jobbet siden jeg var 18 år gammel. Jeg har dog ikke jobbet i 100% stilling ettersom jeg har prøvd meg med skole ved siden av, men ikke klart det. Har gått et par år på vgs etter jeg fylte 18 år. Jeg har ikke generell studiekompetanse og ønsker å få det, men kan jeg gå etter 23/5 regelen? Hvem tar jeg kontakt med for å finne ut av dette? Anonymkode: bbe26...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Del Skrevet 8. januar 2020 ja du kan gå etter 23/5-regelen. Det vil ta 1-2 år å ta de fagene du trenger, avhengig av hvor mange du mangler. Tiden du har brukt på disse fagene vil også inngå i de 5 årene, alle 6 fagene utgjør til sammen 1 år. Så da trenger du bare å ha jobbet tilsvarende 4 år i full stilling. Du tar kontakt med enten opplæringskontoret i ditt fylke for å kartlegge hvilke fag du trenger osv. Anonymkode: 1a112...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 8. januar 2020 #3 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) Fagene i 23/5 utgjør ett år. Har du gått vgs utenom dette og fullført året så teller det som ett år. Har ikke noe å si om det var før eller etter fylte 18 år. Arbeidserfaring kan legges sammen slik at f eks to år i 50%stilling teller som ett år. Har du ansvar for barn teller det som fulltidsstilling. Husk at disse ikke kan overlappe: altså har du jobb og skole samtidig så teller bare en av dem. Det skal være et voksenopplæringskontor og/eller eksamenskontor i fylket. Du kan få info derfra (eller egentlig fra hvilken som helst vgs). Endret 8. januar 2020 av solmåneogstjerner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie Skrevet 8. januar 2020 #4 Del Skrevet 8. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar kontakt med enten opplæringskontoret i ditt fylke for å kartlegge hvilke fag du trenger osv. Så vidt jeg vet er opplæringskontorene knytte til lærlingløp, ikke videregående. " Usikker på om du dekker kravene? Kontakt opptakskontoret ved et av lærestedene dersom du er usikker på om du har generell studiekompetanse. For veiledning om fag og eksamener, kontakt ei videregående skole eller privatistkontoret i fylket der du bor." Sjekk ut mer info f.eks her: https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen. Der beskriver de også hva som kan telle som praksis/jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Del Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, Thie skrev: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg vet er opplæringskontorene knytte til lærlingløp, ikke videregående. Jeg tok i hvert fall kontakt med opplæringskontoret i Akershus den gangen jeg skulle starte på voksenopplæring. Anonymkode: 1a112...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie Skrevet 8. januar 2020 #6 Del Skrevet 8. januar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok i hvert fall kontakt med opplæringskontoret i Akershus den gangen jeg skulle starte på voksenopplæring. Anonymkode: 1a112...f36 Åja, ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #7 Del Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Fagene i 23/5 utgjør ett år. Har du gått vgs utenom dette og fullført året så teller det som ett år. Har ikke noe å si om det var før eller etter fylte 18 år. Ble litt nysgjerrig her. Betyr det at hvis man har gått vanlig vgs (3 år) + 2 år på universitetet (120 sp), at man kan bli poengregna etter 23/5? Anonymkode: 26faf...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valmuefrø Skrevet 8. januar 2020 #8 Del Skrevet 8. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble litt nysgjerrig her. Betyr det at hvis man har gått vanlig vgs (3 år) + 2 år på universitetet (120 sp), at man kan bli poengregna etter 23/5? Anonymkode: 26faf...12e Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #9 Del Skrevet 9. januar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble litt nysgjerrig her. Betyr det at hvis man har gått vanlig vgs (3 år) + 2 år på universitetet (120 sp), at man kan bli poengregna etter 23/5? Anonymkode: 26faf...12e Nei, for da hadde du jo generell studiekompetanse på normal måte, før du søkte på uni. 23/5 regelen er for de som enten ikke har startet på vgs, eller ikke fullført. Anonymkode: 1a112...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #10 Del Skrevet 9. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, for da hadde du jo generell studiekompetanse på normal måte, før du søkte på uni. 23/5 regelen er for de som enten ikke har startet på vgs, eller ikke fullført. Anonymkode: 1a112...f36 Dette stemmer ikke: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html Anonymkode: 74784...041 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 9. januar 2020 #11 Del Skrevet 9. januar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble litt nysgjerrig her. Betyr det at hvis man har gått vanlig vgs (3 år) + 2 år på universitetet (120 sp), at man kan bli poengregna etter 23/5? Anonymkode: 26faf...12e Ja 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Del Skrevet 9. januar 2020 20 timer siden, Valmuefrø skrev: Ja. Regelen er jo for å få studiekompetanse. Hvis du allerede har gått på universitet i to år, regner jeg med at du har det? Det er ingen egen kvote for 23/5-regelen. Tenker du på førstegangsvitnemål? Anonymkode: 765f6...f8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valmuefrø Skrevet 9. januar 2020 #13 Del Skrevet 9. januar 2020 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regelen er jo for å få studiekompetanse. Hvis du allerede har gått på universitet i to år, regner jeg med at du har det? Det er ingen egen kvote for 23/5-regelen. Tenker du på førstegangsvitnemål? Anonymkode: 765f6...f8f Du har rett i at regelen er for å få studiekompetanse. Etter du fyller 23 år, og du har de seks studiekompetansefagene (som du jo har om du har fullført 3 år på SSP eller yrkesfag med påbygg) vil du regnes inn i den ordinære kvoten etter det som lønner seg. Merk at du må ha lastet opp dokumentasjon på 5 års praksis for at saksbehandler skal gjøre dette. Det er den metoden som gir deg mest konkurransepoeng som benyttes. Det jeg tror du blander med er realkompetanse. For det stemmer at du ikke kan ha generell studiekompetanse hvis du skal søke på bakgrunn av realkompetanse. Mtp. Kvoter så kan du ikke bruke 23/5 i førstegangsvitnemål-kvoten. 23/5 går inn under ordinær, ikke veldig overraskende siden du er over 21 år hvis du søker med 23/5 og automatisk diskvalifisert fra førstegangsvitnemål. Endret 9. januar 2020 av Valmuefrø 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #14 Del Skrevet 10. januar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html Anonymkode: 74784...041 Jeg tror du har misforstått hva 23/5 er. Anonymkode: 1a112...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå