Gjest Cammomillo Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Hvorfor bruke penger og tid på dette? Er det for å hylle kjærligheten, tradisjoner - noe man bare «gjør», religion, pga. praktiske fordeler, eller alt dette samtidig? Jeg elsker «mannen» min, men håper aldri han frir 😂 Vil heller prioritere f.eks reiser eller opplevelser. Fest kan man jo ha når man fyller år og samtidig hylle kjæresten sin, så for meg er bryllup en litt rar ting. Vi kan jo gifte oss i smug på en reise, men hva er vitsen? Vi har jo fine og romantiske øyeblikk uansett. Mine seneste opplevelser av bryllupsseremonien: Kirkebryllup = kleint, stivt og idiotisk preken av gammeldags prest. Han brukte metaforer for ekteskap og samliv som overhode ikke passet.. Dette er min mening, men flere hintet om det samme etterpå. Borgelig vielse = troverdig og reflektert tale fra vigsler, fremhevet kjærligheten/det spesielle ved paret osv. Så om man først skal gjøre det synes jeg det var en verdig og personlig måte å «feire» på. Middagen(e) var herlig og festen etterpå var gøy på begge 🤣 Syntes bryllupene alt i alt var fine, men var glad for å bare være deltaker, da jeg synes det virket som litt slitsomt for brudeparet 😆
Anim92 Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Rettigheter er jo en vesentlig ting. Noe annet (og det viktigste for meg) er det å binde seg, og ikke minst feire kjærligheten. Love i vitners nærvær å være trofast. Utenom det finnes det en laang tråd om dette om du bare går litt tilbake i forumet☺ 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 Bedre rettigheter og mye mindre papirmølle ved fødsler, dødsfall og sikkert mye mer var mine grunner. Tok rundt en time på tinghuset, kostet rundt 30 kr i parkering, synes ikke det var så grusomt med verken tidsbruk eller pris... Anonymkode: 207dc...4eb 13
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar 2020 #4 Skrevet 8. januar 2020 Er da laget mange tråder om dette Har 2 bryllup bak meg #1 byfogden + velsignelse 120 gjester (Min mors og svigermors ønske at det skulle være så stort, hun og foreldrene til mann #1 betalte for alt) # 2 samme men kun oss og forloverne. Å være gift, spesielt når en har barn gir begge parter + barna bedre rettigheter og det blir ryddigere. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 Jeg skulle aldri gifte meg for jeg syns det var tull og bortkastet penger. Samme holdninger hadde mannen, men han fridde og jeg sa ja 😂 Vi gjorde det enkelt på rådhuset og tok med nærmeste familie ut på middag senere på kvelden. Helt perfekt for oss. Ikke ble det dyrt og ikke slitsomt heller. Anonymkode: 273a6...45a 3
Gjest theTitanic Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 20 minutter siden, Cammomillo skrev: Hvorfor bruke penger og tid på dette? Er det for å hylle kjærligheten, tradisjoner - noe man bare «gjør», religion, pga. praktiske fordeler, eller alt dette samtidig? Jeg elsker «mannen» min, men håper aldri han frir 😂 Vil heller prioritere f.eks reiser eller opplevelser. Fest kan man jo ha når man fyller år og samtidig hylle kjæresten sin, så for meg er bryllup en litt rar ting. Vi kan jo gifte oss i smug på en reise, men hva er vitsen? Vi har jo fine og romantiske øyeblikk uansett. Mine seneste opplevelser av bryllupsseremonien: Kirkebryllup = kleint, stivt og idiotisk preken av gammeldags prest. Han brukte metaforer for ekteskap og samliv som overhode ikke passet.. Dette er min mening, men flere hintet om det samme etterpå. Borgelig vielse = troverdig og reflektert tale fra vigsler, fremhevet kjærligheten/det spesielle ved paret osv. Så om man først skal gjøre det synes jeg det var en verdig og personlig måte å «feire» på. Middagen(e) var herlig og festen etterpå var gøy på begge 🤣 Syntes bryllupene alt i alt var fine, men var glad for å bare være deltaker, da jeg synes det virket som litt slitsomt for brudeparet 😆 Du kan fint gifte deg uten å bruke en eneste krone om du vil det. Ingen MÅ ha fest, mat og fint antrekk. Ingen må gifte seg heller. Og spør mannen så må du ikke si ja. Mange lever helt fint som samboere og i hverdagen er det ikke mye forskjell. Fordel er mer klarhet i felleseie, særeie og arv. Feks så er det pliktdelsarv til ektefelle. Dør din samboer så får hans barn alt han eier. Men du kan lage samboerkontrakt som inneholder disse tingene. Gifter du deg så frasier du deg rett til sosialstønad om det noengang skulle bli behov for det, ettersom ektefeller har felles forsørgeransvar.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #8 Skrevet 8. januar 2020 Vi er samboere og har barn, finnes ikke religiøse og liker ikke oppmerksomhet. Men vi gifter oss på rådhuset og har invitert til bryllupsfest med middag fordi: 1.Vi har lyst å være gift, det gir en ekstra trygghet 2. Fint med en unnskyldning til å samle familie og venner til fest - la folk møtes osv. Ikke noe verre enn det. Vi bruker ikke store summer, pengene går til lokale og mat/drikke sånn at det blir en hyggelig fest. Anonymkode: ffb05...26e 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 Fordi man gifter seg en gang i livet så betyr ikke det at det trenger å gå på bekostning av reiser og andre opplevelser mer enn kanskje akkurat det året man gifter seg. For oss er det er fin anledning til å samle venner og slekt fra hele landet. De fleste reiser ikke så langt for en bursdag? Anonymkode: 882fb...d53 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #10 Skrevet 8. januar 2020 Jeg skjønner hverken hvorfor så mange MÅ være i forhold, MÅ gifte seg og MÅ få barn. Kjedelig og uinteressant. Anonymkode: e8b7e...271 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 For vår del er det praktiske grunner, han eier huset og hvis han dør sitter jeg igjen uten noe. Anonymkode: 7b428...352 3
Sola de Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 @Hoppetaujenta Vi har et nytt medlem i klubben vår
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #13 Skrevet 8. januar 2020 For oss var det fordi det for oss var det eneste riktige mtp at vi begge er troende kristne. Så vi tror jo helt og fullt på at Gud har velsignet oss med hverandre og da vi ga hverandre vårt ja begynte vårt felles samliv. En trygg og fin plattform for barn å fødes inn i, en konkret og fin ramme rundt familien, et signal til resten av verden om at vi hører sammen i tykt og tynt. Anonymkode: e1bba...028
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #14 Skrevet 8. januar 2020 5 timer siden, theTitanic skrev: Du kan fint gifte deg uten å bruke en eneste krone om du vil det. Ingen MÅ ha fest, mat og fint antrekk. Ingen må gifte seg heller. Og spør mannen så må du ikke si ja. Mange lever helt fint som samboere og i hverdagen er det ikke mye forskjell. Fordel er mer klarhet i felleseie, særeie og arv. Feks så er det pliktdelsarv til ektefelle. Dør din samboer så får hans barn alt han eier. Men du kan lage samboerkontrakt som inneholder disse tingene. Gifter du deg så frasier du deg rett til sosialstønad om det noengang skulle bli behov for det, ettersom ektefeller har felles forsørgeransvar. Nye regler nå, så en har forsørgeransvar som samboere med felles barn også, og i visse tilfeller selv om en bare er samboere. Og en samboerkontrakt er ikke likestilt med ekteskap når det kommer til feks arv, det kommer an på hvor mye arv det er snakk om og den gjenlevende part må bare håpe på å ha god tone med barna om det er særkullsbarn og felles hus inne i bildet. Så enkelt og greit mye bedre rettigheter rundt økonomi, barn og dødsfall som gift i forhold til samboere. Et kjapt Google søk gir deg mange artikler på det. Et bryllup trenger ikke koste noe som helst, det spørs helt hva du ønsker selv. Anonymkode: cd8ec...573 1
Hoppetaujenta Skrevet 8. januar 2020 #15 Skrevet 8. januar 2020 52 minutter siden, Sola de skrev: @Hoppetaujenta Vi har et nytt medlem i klubben vår Det er bra. Fornuftige mennesker er hjertelig velkommen. 1
Gjest theTitanic Skrevet 8. januar 2020 #16 Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nye regler nå, så en har forsørgeransvar som samboere med felles barn også, og i visse tilfeller selv om en bare er samboere. Og en samboerkontrakt er ikke likestilt med ekteskap når det kommer til feks arv, det kommer an på hvor mye arv det er snakk om og den gjenlevende part må bare håpe på å ha god tone med barna om det er særkullsbarn og felles hus inne i bildet. Så enkelt og greit mye bedre rettigheter rundt økonomi, barn og dødsfall som gift i forhold til samboere. Et kjapt Google søk gir deg mange artikler på det. Et bryllup trenger ikke koste noe som helst, det spørs helt hva du ønsker selv. Anonymkode: cd8ec...573 Du sier en samboerkontrakt er forskjellig fra ekteskapslov ihht hus og særkullsbarn, men det er den ikke. Du kan sitte i uskiftet bo ovenfor fellesbarna, men aldri særkullsbarn. Arveloven trumfer alt.
Gjest Witch24 Skrevet 8. januar 2020 #17 Skrevet 8. januar 2020 (endret) Jeg er hoppende takknemlig for at jeg aldri giftet meg med min ex samboer trur bruddet hadde vært noe mer vanskelig. Jeg kommer aldri til å gifte meg med evt. Ny partner heller, han bør ha eget bo og kan forsørge seg selv (som meg), orker ikke tanken på å gå inn å ta på meg mere plikter for andre. Endret 8. januar 2020 av Witch24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå