Gå til innhold

Hvordan tette huller i gipsvegg?

Tullerusk

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å male stua, men først trengst det litt sparkling her og der.

Vi dro ut noen propper som den tidligere eieren hadde malt over, enkelt og greit. At det går an!

Resultatet nå, er fire hull på størrelse med en femtiøring! :cry:

Hvordan tetter jeg igjen dette da?

Regner med at sparkel tetter litt, men ikke helt.....

Tenker at det finnes kanskje en tape eller noe, så en kan bruke under sparkelet. Noen som aner om det finnes noe slikt, eller er det noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kjøpt en type "tape" som brukes til dette.

Det er en slags strie som du setter på og sparkler over.

Spør i en fargehandel eller på et byggvarehus, de vet hva du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sparkle en gang først , så pusse over når det er tørket og så gjenta dette en eller to ganger til??? Må jo bli tett før eller siden, :sjarmor: kan vel ikke være så store hull at dette ikke går!?!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror ikke jeg ville stole på "sparkle-pusse-sparkle-pusse"- metoden. Har hørt at sparkelet "trekker" seg inn i veggen, så det vil bli et slags søkk.

Vi har rett og slett brukt treplugger for å tette hullene etter gamle gipsplugger. Har gjort det i forbindelse med oppussing, så vi har spikket en spiss i enden av en gammel list, stukket den i hullet og satt et merke med kniv eller blyant på lista der den stikker ut av veggen. Deretter saget vi av den biten vi hadde bruk for, satte den i hullet og sparklet over. Enkelt og greit. Men forslaget om en slags teip hørtes jo også kurant ut.

Håper det ordner seg!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man skal sparkle og pusse flere ganger for å unngå dette søkket i sparkelet som kommer når man har sparklet. Når det har tørket ordentlig så trekker det seg jo ikke mere "inn", så da er det jo bare å legge på mer i søkket...

Ellers så kan du jo blande trelim og sagflis og bruke til å tette hullene med, før du sparkler over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et enkelt tips som vi har brukt med hell selv er;

Ta en bit frysetape og sett over pluggen (ta ikke ut pluggen) skjer tapebiten til slik at den kun dekker pluggen og mal over med samme farge som veggen ellers!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk akryl i stedet for sparkel. Ligner på sparkel og fås i vanlig fargehandel, men "kryper" ikke slik sparkel gjør.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...