Gå til innhold

Svømmekurs før ordinær svømmeundervisning på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har merket meg at flere av mødrene ordner til et svømmeopplegg til sine barn, rett før skolen skal starte med svømming.

Hvorfor det?

Da jeg gikk i 1. så trengte ikke jeg å ta svømmekurs på fritiden, da vi jo skulle lære dette på skolen. Noe jeg også gjorde :)

Anonymkode: c75e8...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De begynner i 4. klasse her med svømmeopplæring. Jeg syns det er alt for sent. Barn burde lære seg å svømme før. Så ja, vi har sendt våre på svømmekurs. 

Endret av Sylveon
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Alt for sent å vente på skolestart.

Her sender vi barna på trygg i vann fra de er spedbarn. Første var habil svømmer som 4-åring. Holder seg fint over vann fra 2 år. Sikkerhet først.

Anonymkode: f1992...725

• Liker 10
Skrevet

Problemet med svømmeundervisningen på skolen er at de har svært lite tid til selve svømmeundervisningen. Og ofte begynner de veldig, veldig seint med det. Så å sørge for dette selv før skolestart er lurt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg 32 år så lenge siden jeg hadde svømmeundervisning på skolen og mulig ting har forandret seg.  Men da jeg hadde det(i Oslo) så var det satt av alt for liten tid til å lære alle å svømme.  Desto flere som kan svømme desto mer tid kan lærerne bruke per elev som ikke kan svømme.

Lærer man ens egen unge å svømme så hjelper man også de barna som ikke har foreldre som lærer sine egne barn å svømme. 

Anonymkode: 35cfa...f9c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes svømmeundervisningen vi fikk var bra jeg. Tok mange svømmeknapper også😊

Kan svømmeundervisningen ha blitt dårligere med årene i skolen?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye tyder på at tilbudet ikke er like godt over alt. 

Aftenposten 2018 Halvparten av tiåringene i Oslo kan ikke svømme. Sjekk om barn i ditt område får nok timer til å faktisk lære dette på skolen. 

Anonymkode: 080cf...911

Skal sjekke dette ut😊👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Sylveon skrev:

De begynner i 4. klasse her med svømmeopplæring. Jeg syns det er alt for sent. Barn burde lære seg å svømme før. Så ja, vi har sendt våre på svømmekurs. 

Åja.. Må mitt barns skole begynner de med dette i 1.klasse.

Er det forskjell fra skole til skole? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

*på

Skrevet

Da jeg gikk på skolen på 1990-tallet hadde vi obligatorisk svømme-undervisning fra andre til femte klasse (tilsvarer i dag tredje til sjette klasse). Mange av barna kunne ikke svømme da vi begynte med det, og det tok sin tid med de aller tregeste til tross for de fire årene.  Vi hadde én time annenhver uke. Måtte ta bussen så fort forrige skoletimen var over, full fart inn til dusj og skift, 20 (?) minutter undervisning, og ti minutter "fri svømming" til slutt. Så det var svært liten tid hver gang.

Det er ingen som sier at alle elevene må ta svømmekurs før de begynner med svømming på skolen, det får være opp til hver enkelt. Men som en annen nevner, hjelper du barnet ditt med et svømmekurs da hjelper du også barn som ikke får svømmekurs før undervisning i skolen. 

Det er ingen selvfølge at barna som får svømme-undervisning på skolen lærer seg å svømme av den grunn. Derfor er det viktig at foreldre som kan svømme følger det opp, og jo tidligere de starter jo bedre. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å ja... Det har det da vært i årevis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har merket meg at flere av mødrene ordner til et svømmeopplegg til sine barn, rett før skolen skal starte med svømming.

Hvorfor det?

Da jeg gikk i 1. så trengte ikke jeg å ta svømmekurs på fritiden, da vi jo skulle lære dette på skolen. Noe jeg også gjorde :)

De fleste oppegående foreldre lærer barnet sitt å svømme lenge før det begynner på skolen. Dette er ikke skolens ansvar, men dere som foreldre sitt. 

Anonymkode: 78c17...3cc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke betale for noe kurs, men hvis man har anledning er det en fin ting å lære barna sine å svømme. :) 

Anonymkode: e99f9...09e

• Liker 2
Skrevet

Er vel ikke så vanskelig å lære barna sine å svømme som foreldre?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Naboskolen vår har basseng og elevene har svømmeundervisning gjennom hele barneskolen (minst hver måned).

Vår skole må bruke kommunalt fellesbasseng, og våre elever har totalt 10 svømmetimer gjennom hele barneskolen (3. klasse).

Tilbudene er utrolig variable selv innenfor samme kommune, så for vår del hadde ikke skolens opplæring vært i nærheten av nok. Derfor privat svømmekurs.

Anonymkode: a2bd2...850

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole er det ti timer svømming i 4. klasse. Det er seint, og for de som overhodet ikke kan svømme er det heller ikke nok tid til å lære det skikkelig. Anbefaler at man prøver å lære barna svømming i god tid før fjerdeklasse, 

Anonymkode: 24c05...5ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt for sent å vente på skolestart.

Her sender vi barna på trygg i vann fra de er spedbarn. Første var habil svømmer som 4-åring. Holder seg fint over vann fra 2 år. Sikkerhet først.

Anonymkode: f1992...725

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste oppegående foreldre lærer barnet sitt å svømme lenge før det begynner på skolen. Dette er ikke skolens ansvar, men dere som foreldre sitt. 

Anonymkode: 78c17...3cc

*skryte skryte skryte skryte, selvforherligelse, nedrakking av andre og sludder og pølsevev* 

Nei, de aller fleste oppegående foreldre har ikke lært barna å svømme før skolestart. Man er ikke mindre oppegående om barnet ikke kan å svømme før det har begynt på skolen, og det er relativt mange barn som ikke er klare for å lære å svømme så unge. 

Anonymkode: fcee6...69b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Er vel ikke så vanskelig å lære barna sine å svømme som foreldre?

Foreldre har forskjellige forutsetninger. Jeg har epilepsi, og det sier seg dermed selv at jeg ikke bør være noens svømmelærer. Jeg vet heller ikke hvordan man lærer andre å svømme - er det noen man automatisk kan ved å kunne svømme selv? 

Mine barn lærte ikke å svømme før skolen. Men de begynte svømming i 1. klasse. Hadde de ikke hatt svømming før i 4. klasse, hadde jeg vel kanskje funnet på noe annet først.

Anonymkode: 11a2c...393

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her var det svømmekurs for skolestartene i barnehagen så min datter tok første kurset gjennom dem og har tatt kurs 2 etter kurset i barnehagen. Går i 1.kl nå og blir nok ikke flere svømmekurs før det er svømming med skolen. Men hun kan å svømme, og dykke etter ting i basseng. Syns alle barnehage burde hatt svømmekurs for førskolebarna! Og begynt med svømming i 1.kl.

Anonymkode: d496b...519

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Om barnet ditt er trygg i og rundt vann så holder det sikkert med vanlig svømmeundervisning igjennom skole. Men om en aldri tar barnet med på svømming utenom skolesvømming skal det godt gjøres at det blir en god nok svømmer bare av de få undervisningstimene de får.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...