Gå til innhold

14 mnd og kan fortsatt ikke et eneste ord..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 14 mnd, babler masse men kan ikke et eneste ord helt enda. Er dette vanlig, og når er det vanlig at de begynner å si noen ord?

Anonymkode: 3f7d1...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er helt vanlig, min er 14 mnd og sier mamma til alle og har nettopp begynt å si mat/melk, høres så likt ut at er usikker på om han bare sier samme ord. Han babler en masse men er ikke interessert i å herme etter oss når vi sier enkle ord som "hei" "pappa" "pus" osv. Stresser ikke med det, det kommer når det kommer 😊 det er veldig individuelt når ordene kommer, noen begynner tidlig med få ord og er sene med resten, mens andre er sene med å begynne å prate for så å si masse når de først begynner. 

Fortsett med å prate med ungen, les bøker, si dyrelydene og hva de heter, syng sanger og rim så kommer det nok etterhvert når ungen er klar 😊 

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt alder, men jeg tror spennet er ganske stort for hva som er innenfor "normalen". Tror ikke du trenger å bekymre deg enda. Bare fortsett å bruke pekebøker, lese (sakte og tydelig) barnebøker og snakke rolig og tydelig foran barnet. Jeg tror mange gjør feilen at de babler i vei altfor fort til småbarn. Snakk rolig og svært tydelig, så barnet oppfatter lettere uttale osv. og rekker å få med seg ordene som blir sagt og ikke bare ett eller to av dem.

Har en sønn selv, og han var veldig tidlig ute og svært talefør allerede i en alder av 1½ år. Da kommenterte barnehagen at han snakket lange setninger på 6-8 ord allerede, og lurte på "snakker du mye og leser mye for han?" Det kunne jeg bekrefte at jeg gjorde, hver eneste dag. Jeg var også hjemme med han til han var 16 mnd, og siden jeg da ofte ikke hadde andre å prate med i løpet av dagen enn barnet, så ble det veldig mye "prat" oss i mellom :) Jeg brukte også MYE (og da mener jeg mye) tid på å vise og beskrive og forklare og sette ord på småting, enkle ting i hverdagen. Stoppet på trilletur med vognen, plukket et par blomster og viste de til han, "Se en gul blomst! Den er gul, ser du fargen? Blomst! Denne blomsten er blå i fargen"  Viste han blader, steiner, snakket om biler som passerte, hunder vi så, alt!

Jeg stoppet og forklarte alt mulig! Det var en måte å lære han på og en måte å få litt innhold i dagen på (som ellers kunne bli litt kjedelig, å gå hjemme med et lite barn hver dag, så vi prøvde å finne underholdning og lærdom i alt) 

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår er snart 2 år og nettopp så smått begynt å prate. Sier noen få ord. Vil tro det er helt vanlig 😊 Sa sitt første ord da han var rundt 14 mnd og sa dette ene ordet i flere mnd før han slutta helt med det.

Anonymkode: 3665b...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt barn er 14 mnd, babler masse men kan ikke et eneste ord helt enda. Er dette vanlig, og når er det vanlig at de begynner å si noen ord?

Helt vanlig. Vår sa heller ingenting på da han var 14 måneder. Da han var 2 lå han langt foran jevnaldrende barn.

Anonymkode: 7d7e1...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må forresten legge til at jeg (slik som en annen bruker skriver her) har lest MASSE for barnet mitt. Peker på og forklarer ting rundt oss, også når vi er ute. Alltid gjort dette og allikevel er han ikke så veldig taletrengt..

Med andre ord; selv om man gjør alt av det pedagogiske "riktig" så kan man ikke tvinge barnet til å prate 😊 

Anonymkode: 3665b...9b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro. Dette stresset med å mestre ting så tidlig.

Tror dere Anne B Ragde snakket som 8 mnd og Petter Northug løp som 10 mnd..

Har til gode for å møte friske voksne som ikke snakker.

Anonymkode: 731b7...a86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Jeg kjenner flere som prater lite selv om de er 2. Min far snakket ikke før han var 3, men da kunne han til gjengjeld si innviklede setninger. Dette tror jeg er mindre vanlig, men han har alltid pratet og spurt mye siden det. Mer enn folk flest. 

Anonymkode: fdc2a...7b7

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig. Vår sa heller ingenting på da han var 14 måneder. Da han var 2 lå han langt foran jevnaldrende barn.

Bare et sidespor her; dette tror nesten alle foreldre og besteforeldre! 😂

Jobber på lekebutikk og hører dette daglig (ja, daglig!) De kommer og skal ha en gave, jeg spør hvor gammelt barnet er og om de vet hva h*n liker. Svarene varierer selvsagt, men ALLE sier at barnet ligger langt foran jevnaldrende barn! Mange sier at det ligger langt foran eldre barn også.

Dette betyr ingenting, men jeg synes det er rasende festlig! 🙈😂😂😂

Ts; nevøen min brukte bare lyder og gestikulering til han var 3 år, så snakket han bare plutselig en dag 😊

Så slapp bare helt av! Lenge til du bør tenke på å bekymre deg 😉

Anonymkode: 41d30...3c5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

heehe... leg må nesten le litt når jeg leser slike inlegg. Skal jeg fortelle deg hva bekymring er? Når barnet blir 3 år før det eeeendelig begynner å komme enkelte forståelige ord. Det er bekymring... (det var sånn hos oss. og alt gikk bra heldigvis :) )

14 er ikke noe å bekymre seg over.

Anonymkode: 616e8...d66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er normalt. Vår kunne si "nei" og "den" og det var det det gikk i. Hun hadde forståelse for det vi sa, men hun sa lite selv, bablet ikke engang. Et halvt år senere snakket hun i setninger. Nå er hun snart tre og snakker i hele setninger med riktig grammatikk og har et stort ordforråd.

Anonymkode: f68ba...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Tror ungen kunne 2-3 ord ved 14 måneder.

Anonymkode: 576b9...e43

Skrevet

Helt vanlig😊 Det begynte ikke å løsne før sønnen min var 1 år og 10 måneder. Før det var det omtrent bare babling. Jeg ble også bekymret, men fikk beskjed om at spennet fra når barn begynner å prate er veldig stort. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare et sidespor her; dette tror nesten alle foreldre og besteforeldre! 😂

Jobber på lekebutikk og hører dette daglig (ja, daglig!) De kommer og skal ha en gave, jeg spør hvor gammelt barnet er og om de vet hva h*n liker. Svarene varierer selvsagt, men ALLE sier at barnet ligger langt foran jevnaldrende barn! Mange sier at det ligger langt foran eldre barn også.

Dette betyr ingenting, men jeg synes det er rasende festlig! 🙈😂😂😂

Ts; nevøen min brukte bare lyder og gestikulering til han var 3 år, så snakket han bare plutselig en dag 😊

Så slapp bare helt av! Lenge til du bør tenke på å bekymre deg 😉

Anonymkode: 41d30...3c5

Vi har ikke sammenlignet han med andre barn, men barnehagen sa så. Jeg kan gjerne ramse opp masse ting han ikke ligger foran på, men det var liksom ikke tema her.

Poenget var uansett at manglende ord ved 14 måneder ikke er et tegn på at barnet ikke henger etter språklig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er hørselstesten bestått?
Har barnet fler språklig (ikke bare norsk)?

Anonymkode: fc681...df5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med barn i barnehagealder som har ulike utfordringer bl. A og oftest språkutfordringer. 

Jeg ville ikke blitt bekymret før barnet ikke viser interesse for sosial stimuli, ikke gir blikk kontakt, ikke babler og eller ikke har ord i 4 årsalder.

Av erfaringer jge har gjort i jobben er dette noen av de mest vanlige faretegnene på at det er "noe" med barnet. Manglende språk opp til 3 års alder uten noen av andre tegnene nevnt over er ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: 19573...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at noen barn er treigere eller kjappere på enkelte ting, sånn vil det være i mange år fremover.

Ungen min ventet til hun var nærmere 2 år med å si noe. Hun hørte og skjønte alt, men tydeligvis hadde hun lært seg at man ikke trengte å si noe, fordi det gikk helt fint å bruke kroppsspråk!
Tror hun var nærme 4 år før hun pratet med lange setninger i barnehagen, av nettopp samme grunn.

Nå er hun 14 år og har høy både EQ og IQ. De vokser i rykk og napp i takt med at hjernen vokser.

Anonymkode: e7318...a65

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hørselstesten bestått?
Har barnet fler språklig (ikke bare norsk)?

Anonymkode: fc681...df5

Hørselstesten er bestått og barnet hører kun norsk rundt seg :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 3 nå. Da hun fylte to kunne hun kanskje 70-80 ord og brukte setninger med opp til 3 ord. Barnehagen mente dette var bekymringsverdig og sendte melding til ppt. Nå, et år senere, kom endelig ppt innom. Hun forsto virkelig ikke hva hun gjorde der, for jenta prater i hele setninger og rimelig klart nå.

Helt på trynet å være bekymret for en toåring som bruker setninger! Ikke bekymre deg før om flere år, noen er perfeksjonister og prater ikke før de mesterer det😊

Anonymkode: 1afc0...715

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...