Gå til innhold

Hvordan bruke steil uten at teen kommer ut i vannet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

aha, det har jeg aldri sett. Vet du hva det heter? 

TS

Anonymkode: b5b6a...e4d

Usikker hva det heter. Prøvde å Google tefilter da kom denne opp som ligner på den jeg har F5DE9347-3F9D-474E-91D7-DB94A3B3262B.jpeg.da62383dc23f936175f229050b507ff5.jpeg

Anonymkode: 6f758...be6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Innlegg 10 har jo et forslag som sikkert vil løse problemet (teposer du fyller selv), men etter hva jeg kan se er det engangsposer og man vil da måtte betale 1,70 kr pr tekopp pga posene, i tillegg til selve teens kostnad da.

Jo, det er engangsposer. https://black-cat.no/collections/tilbehor/products/teposer-1-pk-a-64-pose-12-pk-per-eske Men gjerrige meg har faktisk pleid å skylle dem og henge til tørk, og dermed bruke dem flere ganger. Fortsatt mye dyrere enn vanlig tesil eller et stoff-filter, da. 

Problemet med vanlige teklyper er ofte at lukkingen blir slapp. En del løsvekt-te er dessuten så finkornet, at det nesten uansett går no gjennom. Noe te har større blader, og da lekker det ikke så lett. Men på bunnen av posen er den gjerne pulverisert. Denne har jeg veldig god erfaring med https://black-cat.no/collections/tilbehor/products/tesil-med-2-handtak-o-75-cm-pakning-24, for den har så tette masker. 

Av og til har jeg brukt tefilter også, helst i stoff https://black-cat.no/collections/tilbehor/products/tefilter-stoff-large. Søstrene grene har rimelige engangsfilter, som jeg gjerne legger inn i tekkypen. Og i «nøden» har jeg også sendt den ferdig trekte teen gjennom et kaffefilter. Men vanligvis gidder jeg ikke, og drikker bare teen sånn den er, men lar en skvett med grums ligge igjen på bunnen. 

Anonymkode: a9d06...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen!  Nei det er jo ikke verdens største problem dette her, men jeg tenkte kanskje noen hadde en genial løsning likevel🙈 jeg skal prøve å se om jeg får tak i tefilter, det hørtes ut som den beste løsningen😄

ts

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker en mer finmasket tesil enn hva de teklypene ofte er - har en slik innsats som du setter ned i koppen.

Jeg bruker den fordi tebladene får bedre plass, synes jeg trenger mindre te per kopp for å få den sterke smaken jeg liker.

Bonus at det ikke blir rusk i koppen, og lettere å rengjøre enn teklyper synes jeg.

https://teogkaffehuset.no/category/3137/tesiler

Anonymkode: 3d540...3f4

Takk! 🙂  Har lett etter en slik. Hadde en tekanne en gang med en slik finmasket innsats oppi  Likte den så godt og kunne også bruke den samme innsatsen i en vanlig kopp. Dessverre knuste tekannen og silen ble kastet ved uhell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet tror jeg er at de minste bitene er for små for sil. Bitene går igjennom hullene. Her er dagens kopp.

ts

83C3B363-87BD-41C2-BB74-E12D06440513.jpeg

Hvis løsvektsteen din er så finkornet at disse småruskene opptrer i større mengder, så ville jeg nok vurdert å kjøpe teen min et sted hvor jeg ikke alltid fikk bunnfallet i beholderen butikken oppbevarer teen i. Alternativt frakte teen hjem uten å 'mose' posen.

Det du viser på bildet er omtrent den mengden jeg fåt i en kanne på litt over 1 liter når jeg forsiktig fyller teen i en teball.

Så plager ikke det lille rusket meg siden det blir liggende pent på bunnen i kannen..

Anonymkode: b91e5...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Teballer holder normalt sett mye bedre på innholdet enn klyper som er litt i fulleste laget.

Denne typen har jeg god erfaring med når jeg bare skal ha et enkelt krus.

Anonymkode: b91e5...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du hadde så mye rusk i koppen, blir nok vant til det etterhvert. Jeg lager ofte løsvektste i kanne, da synker evt rusk til bunnen mens den trekker, og så heller jeg over i kopp gjennom en sil hvis jeg syns det er for mye grums. Ellers liker jeg godt denne https://www.evasolo.com/no/pa-bordet/kaffe-og-te/tebrygger/tefilter/567401/?gclid=CjwKCAiAmNbwBRBOEiwAqcwwpZyjh8HZZlkpf0BTp8smR-WJE-Vq8Ei3T5M9qxz7mleuvKm640cIyRoC0PEQAvD_BwE

Anonymkode: 79d1b...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Enig! Det er dødsurriterende! Vedens største i-lands problem, men det gjør at jeg heller bruker teposer eller kaffe. Orker ikke drikke tegrut liksom.

Anonymkode: e2924...e1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt mer og mer glad i te i løs vekt, men hver gang jeg drikker det så detter en god del av teen ut av silen og ender opp i vannet. Jeg har eksperimentert litt med å ha vannet eller silen opp først, men føler at uansett hva jeg gjør så ender jeg opp med tenester utenfor silen og i vannet. Noen tips? 

Hva er en steil? 

Anonymkode: 7dead...9a4

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en steil? 

Anonymkode: 7dead...9a4

Tesil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...