Tatja Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 (endret) Min datter på 9, snart 10, opplever for tiden mye ekle drømmer om dukker og nifse figurer (momo osv.). Når hun våkner, er hun livredd, og bruker timesvis på å roe seg. Jeg sover med henne, og trøster/roer selvfølgelig. Hun har også slike syn på dagtid, og det begrenser livsutfoldelsen henne. Hun tør ikke være alene i huset, bl.a. Hun VET at dette er kun i fantasien hennes, men synene skremmer vettet av henne likevel. Hun har ADHD, går på medisin (strattera). Nattesøvnen er så dårlig, at uroen på dagtid øker. Hun går til barnepsykolog hos BUP, akkurat startet, og ting er bare blitt merkbart verre etter det. Hva gjør vi for å trygge jenta vår? Noen råd? Har selvfølgelig fått noen råd av BUP, men vil prøve her også, kanskje noen har erfaringer? Endret 8. januar 2020 av Tatja
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 Les om narkolepsi, slike ting er veldig vanlig å oppleve. Mange går udiagnosert i lang tid. Adhd uro kan faktisk være en med narkolepsi. Be om søvntest, kan også være andre søvn sykdommer. Anonymkode: 511d2...98a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 Jeg vet ikke med den medisinen hun tar, men noen medisiner trigger drømmer/syn. Anonymkode: 59f09...899 1
Tatja Skrevet 9. januar 2020 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2020 Vet ikke hva jeg skal tro. Psykologen hos BUP har hatt laaaange og mange samtaler med jenta vår om tingene hun 'ser'. Det virker som det har utløst mye mer uro og fokus på det som er skremmende, for nå er hun våken timesvis hver natt. Psykologen mener det er veldig viktig at vi sier til vår datter at vi skjønner hvor skremmende, at det må være kjempeskummelt, og at vi spør og graver og diskuterer temaet med henne. Men jeg vet ikke jeg. Kan det sette for stor fokus på det? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #5 Skrevet 10. januar 2020 Kanskje hun har autisme også? Har dere sjekket? Anonymkode: 9e8eb...a72
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #6 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 9.49, Tatja skrev: Vet ikke hva jeg skal tro. Psykologen hos BUP har hatt laaaange og mange samtaler med jenta vår om tingene hun 'ser'. Det virker som det har utløst mye mer uro og fokus på det som er skremmende, for nå er hun våken timesvis hver natt. Psykologen mener det er veldig viktig at vi sier til vår datter at vi skjønner hvor skremmende, at det må være kjempeskummelt, og at vi spør og graver og diskuterer temaet med henne. Men jeg vet ikke jeg. Kan det sette for stor fokus på det? Huff..min sønn har også mye mareritt! Kansje det ikke er sunt å snakke så mye om drømmene? barnet mitt ønsker ikke å snakke om de men han er på vei inn i bup nå. Vi ber faktisk fader vår hver kveld før han sover og da drømmer han ikke så mye. kansje noe sånt hadde hjulpet hos dere? kansje jenten roer seg. JEg ba selv fader vår når jeg hadde mareritt når jeg var ung, og hadde mye trøst i det. Anonymkode: b2af7...0b5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #7 Skrevet 10. januar 2020 Har et barn i samme alder. Vi er også inne i en sånn episode. Vet ikke hva jeg skal si til det, men håper at det ordner seg. Anonymkode: 685ca...f28
Lisaaaaa Skrevet 10. januar 2020 #8 Skrevet 10. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun har autisme også? Har dere sjekket? Anonymkode: 9e8eb...a72 Ingenting av det som blir beskrevet tilsier autisme. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #9 Skrevet 10. januar 2020 Jeg ville nok ikke tatt alt leger og psykologer sa for god fisk. Har sett litt av hvert i den leiren. Men det finnes nok unntak også. Anonymkode: 97902...488
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #10 Skrevet 11. januar 2020 På 8.1.2020 den 8.50, Tatja skrev: Min datter på 9, snart 10, opplever for tiden mye ekle drømmer om dukker og nifse figurer (momo osv.). Når hun våkner, er hun livredd, og bruker timesvis på å roe seg. Jeg sover med henne, og trøster/roer selvfølgelig. Hun har også slike syn på dagtid, og det begrenser livsutfoldelsen henne. Hun tør ikke være alene i huset, bl.a. Hun VET at dette er kun i fantasien hennes, men synene skremmer vettet av henne likevel. Hun har ADHD, går på medisin (strattera). Nattesøvnen er så dårlig, at uroen på dagtid øker. Hun går til barnepsykolog hos BUP, akkurat startet, og ting er bare blitt merkbart verre etter det. Hva gjør vi for å trygge jenta vår? Noen råd? Har selvfølgelig fått noen råd av BUP, men vil prøve her også, kanskje noen har erfaringer? Ville innskrenket tv og internett kraftig over en lenger periode. Iallfall ha kontroll på hva hun ser på mobilen og installere en foreldrekontroll. Hjerneaktiviteten til en med adhd går ofte på spreng selv lenge etter sosiale medier og tv er avskrudd så om dere ikke følger første råd, skru i det minste av tv og internett 3t før leggetid. Begynte marerittene eller synene etter hun startet på strattera eller er det ingen sammenheng der? Om det trengs bytte av medisin er elvanse medisinen som gir minst bivirkninger. Jeg hadde helt grusomme mareritt da jeg var 8-9år. Hjalp veldig å sette på musikk når jeg våknet så jeg fikk tankene over på noe annet og hjernen ble avslappet og avstresset av musikken. Finn musikk hun virkelig liker og blir beroliget av. Jeg lå og slappet av til REM eller rolige sanger fra Enigma. Hun kan og sitte og male eller tegne litt etter hun våkner på natten. Fargeleggingsbok kunne vært noe? Anonymkode: 48ef4...ece 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #11 Skrevet 11. januar 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: kansje jenten roer seg Er du fra Bergen? Anonymkode: 9e8eb...a72
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Skrevet 3. mars 2020 På 08.01.2020 den 8.50, Tatja skrev: Min datter på 9, snart 10, opplever for tiden mye ekle drømmer om dukker og nifse figurer (momo osv.). Når hun våkner, er hun livredd, og bruker timesvis på å roe seg. Jeg sover med henne, og trøster/roer selvfølgelig. Hun har også slike syn på dagtid, og det begrenser livsutfoldelsen henne. Hun tør ikke være alene i huset, bl.a. Hun VET at dette er kun i fantasien hennes, men synene skremmer vettet av henne likevel. Hun har ADHD, går på medisin (strattera). Nattesøvnen er så dårlig, at uroen på dagtid øker. Hun går til barnepsykolog hos BUP, akkurat startet, og ting er bare blitt merkbart verre etter det. Hva gjør vi for å trygge jenta vår? Noen råd? Har selvfølgelig fått noen råd av BUP, men vil prøve her også, kanskje noen har erfaringer? Har dere sjekket henne for autisme? Anonymkode: 9e8eb...a72
C8H10N4O2 Skrevet 5. mars 2020 #13 Skrevet 5. mars 2020 Ser det er en stund siden tråden ble oppretta, så håper det har roa seg for lenge siden, men. Jeg sliter og tidvis med mye sånne syn på dagtid. Har akkurat fått svar på hva det kommer av. Det er rett og slett en måte hjernen min håndterer stress. En form for dagdrømming som har kommet ut av kontroll. Det tipset jeg har fått, men ikke fått prøvd enda, er å la synene være en "film", og la utfallet bli bra eller morsomt. For eksempel, at Momo forvandler seg fra det ekle utseende hun har, til å bli en fin fugl som flyr av gårde mot solnedgangen. Klarer ikke datteren din dette på egenhånd, så prøv å gjøre det sammen med henne. Våkner hun og sier at hun har sett Momo ved sengen, så hjelp henne med å se for seg Momo som en fugl, eller noe annet som kan roe henne ned. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå