Gå til innhold

Lære barna om førstehjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er alene med barna 50-50. De er 5 og 10 år. Min største skrekk er om noe skjer meg mens vi er sammen, med meg! Har pratet litt med de idag og spurt om de vet hvilket nummer de kan ringe om noe akutt skulle skje. De svarte både 113 og 110. Allikevel ser jeg for meg at de lett kan glemme adresse (nylig flyttet). Hva gjør andre i samme situasjon? Er det ikke lurt at de får lært grunnleggende førstehjelp (melde de på kurs?) , eller er det mer optimalt å feks be de løpe til en nabo om hjelp dersom uhellet skulle være ute? 

Anonymkode: 7126d...4e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Røde Kors har førstehjelpskurs som er beregnet på voksne, men der barn (i alle fall 10-åringen) kan få godt utbytte av også. 

Heng opp plakat hjemme med slike regler som bhg har : en brann er ikke tull. Du må ringe en, en, null. 😊 Sjekk ut bildesøk på Google for inspirasjon.

Har du kode på din mobil, så lær barna den, og at den er hemmelig. Vis de hvordan de kan ringe nødnumre og personer dere stoler på, som bor ved dere, fra den. Også gjerne fra ev. egne. 

Drill dem på å kunne si sin adresse tydelig. Og at det må de si hvis de ringer nødnumre, i tillegg til sine navn. 

Anonymkode: a74d7...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips❤️ 

Anonymkode: 7126d...4e8

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lurt å lære de enkel førstehjelp. Røde kors tilbyr dette til barn, ville og kanskje involvert skolen. Kanskje de kan komme til klassen. Vår barnehage har hatt årlig kurs med førstehjelp og ungene elsker det. 

Ellers har jeg lært de enkel førstehjelp selv, feks hvis noen skader seg, eller ramler. En dag var eldste i skogen med venner og en av dem kuttet seg stygt, han la på kompress, og bandt det opp. En annen gang var mellomste på tur med klassen og en elev brant seg på bålet, da la mellomste på mose for å kjøle ned. Noe han har lært på kurs.  

Anonymkode: 48db2...a3d

Skrevet

Jentungen her lærte HLR (hjerte-lunge-redning), adressen vår, hvor man skal ringe og hva man skal si fra før hun begynte på skolen. Hun lærte også at det var viktig å bøye hodet litt bakover (frie luftveier). Vi satte også ord på at det er ok å ødelegge klær for å stoppe blødninger dersom noen skader seg på tur, feks. Vi var nok påvirket av at faren har bakgrunn i forsvaret og jeg fra barnehage/skole, og førstehjelp har vært en naturlig del for oss begge. Vi la vekt på at det viktigste var å ringe og fortelle hva som hadde skjedd og evt få hjelp av andre voksne - men i bakhodet lå det alltid at også barn kan utgjøre en forskjell når en situasjon inntreffer dersom de vet hva de skal gjøre.

Skjønner godt tankegangen din, og dersom det finnes førstehjelpskurs barn kan delta på der du bor, så send dem gjerne på det! Mest sannsynlig skjer det deg ingenting, men da blir ihvertfall barna dine ikke slike voksne som ikke tør å gripe inn om de havner i en situasjon på gata eller i trafikken!

AnonymBruker
Skrevet

Lapp på kjøleskapet eller en annen lett synlig plass i huset med numrene til nødnummerene og adressen der dere bor. 
Lær dem også at hvis de ikke har muligheten til å ringe så skal en av dem springe ut og ta kontakt med den første personen de ser/naboen. 
Blødningen skal de stoppe ved å legge trykk på den. 

Anonymkode: ff894...904

Skrevet

Jeg husker godt når jeg var med mamma på førstehjelpskurs. syklubben hadde leid inn Norsk Folkehjelp, -helgekurs.

Tror jeg var 5, -kan ha vært 6 år. Lærte masse jeg, -spennende og morsomt. 

Av nødnummere er det afaik kun 112 som virker uten simkort, -vet ikke om det funker uten å slå inn kode, hvis tlf. er låst.

https://denlilleforstehjelper.no/ ser jo veldig bra ut. 

Prøve å dra i gang kurs i bhg. / skoleklasse ? Dele på utgifter, -og blir jo tryggere for alle i flokken om alle har kurs / trening.

Hvis dere har fasttelefon, -lære ungene å bruke denne, -da adresse kommer opp i kartverket til AMK /113, -tror alle nødetater.

OBS: Viktig å vite vdr. adresse på fasttelefon. FAKTURAADRESSE SOM KOMMER OPP. Var i hvert fall sånn før...

Noe å tenke på hvis noen betaler tlf. regning for gamle foreldre e.l. -Evt. ringe å høre om det er endret på denne løsningen.

a.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...