AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Har ikke så god peiling på sånt, men kan man få hull i tennene av sukkerfri brus? Hva er det som lager hullene da i så fall? Og går man opp i vekt av sukkerfri brus? Anonymkode: b0d99...bb3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Det er syren, altså PH-verdien som lager trøbbel for tennene. Det er derfor det er skummelt for tennene å drikke selv kullsyrevann med smak. Kullsyrevann uten smak er derimot ufarlig for tennene. Anonymkode: 0374b...2ee
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er syren, altså PH-verdien som lager trøbbel for tennene. Det er derfor det er skummelt for tennene å drikke selv kullsyrevann med smak. Kullsyrevann uten smak er derimot ufarlig for tennene. Anonymkode: 0374b...2ee Så brus uten sukker er farlig, men farris iten smak er ufarlig? Hva med vektoppgang? Anonymkode: b0d99...bb3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 Det er ikke kalorier i sukkerfri brus. Men aspartammotstandere påstår man kan gå opp i vekt av det. Jeg gikk ned i vekt da jeg byttet sukkercola ut med light ihvertfall. Appelsinjuice er vel så ille mtp syre, og inneholder like mye sukker som cola. Anonymkode: 8b60e...0df 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 Du går ikke opp i vekt av selve light brusen, men noen opplever et økt søtsug med lightbrus og får dermed økt inntak av sukker på andre måter. Dette er pga kroppen forventer å få energi og når det ikke kommer får kroppen en krasj og må da «ønske seg det». Noen reagerer mer på dette enn andre, jeg merker ikke så mye av det. Når det gjelder tenner har noe forskning vist at til og med kullsyre kan gjøre skade på tenner, skal du være 100% sikker der må du drikke vann. Ellers holder det å ha normal tannpuss rutine. Anonymkode: 5a708...599
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 Nei, drikker du brus uten sukker går du ikke opp i vekt. Dersom dette reduserer kaloriinntaket ditt vil du gå ned i vekt dersom du ikke erstatter disse kaloriene med noe annet. Anonymkode: 4ae29...a23 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 Det er karbohydrater som får bakteriefloran til å vokse og lage hull i tennene - sukker er en av værstingene. Sukkerfri brus inneholder ingen karbohydrater så den vil ikke lage hull, den vil derimot lage syreskader Mange opplever at sukkerfri brus øker søtsug og at man derfor fråtser i snop og går opp i vekt slik.. men det er nok individuelt. Jeg drikker masseeee pepsi max og får slukket søtsuget mitt med brusen Anonymkode: b7bb8...8e0
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #8 Skrevet 8. januar 2020 Sukkefri brus gir deg ingen næring og kanskje mer lyst på andre ting. Brus med sukker vil dempe matlysten ei stund...til blodsukkeret faller. Anonymkode: 4662e...98a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå