Gå til innhold

Sulten hele tia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slutta med godteri, brus osv og er nå sulten heeeele tia. Kan spise og oppleve at jeg er sulten igjen kort tid etterpå. Hvor lenge pleier det å være sånn etter godteslutt? 

Prøver å ikke overdrive inntaket av mat men må jo spise når jeg er supersulten, hvis ikke blir jeg ett troll ute av like. Har aldri prøvd veldig seriøst å kutte sukker da jeg ikke har vært overvektig før nå. Ammer hvis det har noe å si. 

Noen som har noen gode råd om mat som gir lang metthetsfølelse og som er nogenlunde sunt?

Anonymkode: cee27...6f0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Spis proteinrik mat. Lavt kaloriinnhold og metthetsfølelsen varer lenger.  Kjøtt, fisk, fugl, skalldyr. Og grønnsaker. Kutt ut drikkekalorier. Du skal ikke gå rundt å være supersulten. Er du sulten så spis. Spis lite, ofte (minst 5) og sunt. Unn deg noe søtt også, men velg en søt ting som er så sunn som mulig for å stille søtbehovet. Og helst ta trankapsler eller tilskudd om du ammer. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, theTitanic skrev:

Spis proteinrik mat. Lavt kaloriinnhold og metthetsfølelsen varer lenger.  Kjøtt, fisk, fugl, skalldyr. Og grønnsaker. Kutt ut drikkekalorier. Du skal ikke gå rundt å være supersulten. Er du sulten så spis. Spis lite, ofte (minst 5) og sunt. Unn deg noe søtt også, men velg en søt ting som er så sunn som mulig for å stille søtbehovet. Og helst ta trankapsler eller tilskudd om du ammer. 

I motsetning til deg så fungerer det dårlig for meg med så små måltider. Har jeg feks 1500 kcal om dagen så fordeler jeg heller dem på 2-3 større måltider slik at jeg blir skikkelig mett hver gang. Spiser jeg masse småmåltider jeg ikke blir ordentlig mett av så føler jeg egentlig at jeg aldri blir tilfredsstilt, og ender med å spise mer. 

Men det er mange måter og preferanser her, ville bare nevne det 🙂 

Ellers enig. TS; hvordan er makrofordelingen i kostholdet ditt? Ville fokusert på proteinrike måltider. 

Anonymkode: c239c...53b

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til deg så fungerer det dårlig for meg med så små måltider. Har jeg feks 1500 kcal om dagen så fordeler jeg heller dem på 2-3 større måltider slik at jeg blir skikkelig mett hver gang. Spiser jeg masse småmåltider jeg ikke blir ordentlig mett av så føler jeg egentlig at jeg aldri blir tilfredsstilt, og ender med å spise mer. 

Men det er mange måter og preferanser her, ville bare nevne det 🙂 

Ellers enig. TS; hvordan er makrofordelingen i kostholdet ditt? Ville fokusert på proteinrike måltider. 

.. nja. Det kommer ann på hvor godt du utnytter kaloriene. Sjekket litt nå og du kan spise 200 g indrefilet eller kalkunfilet 5 ganger om dagen med et budsjett på 1500 kcal. Det blir man mett av så absolutt.

Det er et eksempel, jeg mener selvsagt ikke det er sunt å spise så mye kjøtt på en dag og det ble et eksempel som var enkelt å regne. Du kan få god utnyttelse av 1500 kcal med riktige valg. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har slutta med godteri, brus osv og er nå sulten heeeele tia. Kan spise og oppleve at jeg er sulten igjen kort tid etterpå. Hvor lenge pleier det å være sånn etter godteslutt? 

Prøver å ikke overdrive inntaket av mat men må jo spise når jeg er supersulten, hvis ikke blir jeg ett troll ute av like. Har aldri prøvd veldig seriøst å kutte sukker da jeg ikke har vært overvektig før nå. Ammer hvis det har noe å si. 

Noen som har noen gode råd om mat som gir lang metthetsfølelse og som er nogenlunde sunt?

Anonymkode: cee27...6f0

3 dager ca er det for meg med «detox». Kroppen prøver å få deg til å legge på deg ved å mate den med sukkeret. Stå i mot 🙂 

Chiagrøt eller pudding, havregrøt, grovt brød, egg, kjøtt og sunt fett. Masse vann. Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet

Spis mat som metter, og som samtidig gir et langvarig stabilt blodsukker. F eks vil havregrøt med en håndfull usaltede nøtter være mettende, og gi godt tilskudd av både proteiner, fiber og sunt fett. Ellers er det proteiner (fisk, kylling) og fiber som gjelder (grovt brød, havregryn, rå grønnsaker).

Å spise ofte og lite, vil for mange trigge sulten mer enn å stagge den. Kroppen er et vanedyr, og vil forvente mat hyppig. 3 - 4 godt sammensatte måltider, med f eks en rå gulrot eller en håndfull nøtter som mellommåltid, kan være et alternativ.

Kan også være at hjernen din egentlig ber om sukkeret som du har kuttet ut, men at dette blir misoppfattet som sult. Prøv f eks med Farris bris med en litt søt smak, f eks eple/rabarbra for å lure hjernen. Og gå en tur, for å avlede tankene. 

Anonymkode: 87ccb...6f6

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, theTitanic skrev:

.. nja. Det kommer ann på hvor godt du utnytter kaloriene. Sjekket litt nå og du kan spise 200 g indrefilet eller kalkunfilet 5 ganger om dagen med et budsjett på 1500 kcal. Det blir man mett av så absolutt.

Det er et eksempel, jeg mener selvsagt ikke det er sunt å spise så mye kjøtt på en dag og det ble et eksempel som var enkelt å regne. Du kan få god utnyttelse av 1500 kcal med riktige valg. 

Poenget mitt er at alle er forskjellige, og man må finne den måltidsrytmen som passer en selv best. Jeg har ganske grei oversikt over kosthold generelt, og tracker mine makroer etc. Så jeg er ganske bevisst på hvilke matvarer man får mest ut av for å si det sånn. Har telt kalorier på og av i rundt ti år nå. For meg liker jeg bedre å ha rundt 500kcal på hvert måltid (eller mer), en typ 300. Spiser jeg mange små måltider blir jeg aldri ordentlig mett, og det trigger bare sultfølelsen enda mer. Det er ingenting feil med å spise 5 ganger om dagen, ei heller 3. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...