Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Østfold. Flyttet til innlandet for 5 år siden, for kjærligheten, har fått ett barn som nå vokser opp her.

Nå det siste året eller 2 har jeg lengtet så voldsomt til havet. Jeg sitter ofte å dagdrømmer at jeg sitter på et berg i nydelig sommervær og ser utover horisonten, eller at jeg sitter der i en deilig storm med sjøvann som spruter. Men når jeg ser ut vinduet ser jeg skog, fjell og snø. Og jeg syns det er nitrist. 

Jeg føler meg så ensom om disse tankene, da alle rundt meg her elsker toppturer, ski og snø. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff nei. Bodde uti havgapet på en øy i 5 år. Alt for mye vær, aldri skikkelig vinter, bare masse is om man er så uheldig å få minusgrader (av og til LITT snø). Vind hele tiden, hav som stopper alt av ferger som gjør at man er stuck! Havet er i tillegg bare svart og trist. Den eneste gangen det er fint er ved en veldig fin sommerdag og noen solnedganger. 

Holder meg til innlandet 🙌🏼 Jeg er den som elsker skog, fjell og skikkelig vinter.

Anonymkode: 698ce...ca3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp ved sjøen og får nesten en klaustrofobisk følelse bare av en helg i Hemsedal.

Det er visst ikke et uvanlig fenomen da, at de som har bodd nær havet alltid vil gjøre det og mistrives når de er for langt borte fra det.

Anonymkode: b3a77...97c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det savner jeg. 

Anonymkode: 7c0b8...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du har det sånn. Jeg er oppvokst på kysten med hav, svaberg, fjell og fjord. Lukta av sjø, tang og tare og varme sommerdager til fjells med duften av lyng og busker med og uten blomster. 

Jeg tror at det har noe med at horisonten rundt en er levende, og den er varierende  med fjell og hav. I Innlandet så er det flatere, mere tettvokst skog og mere inneklemt mellom åser og skogkledde fjell.  Utsikten er ikke alltid åpen.

Men så er været deretter. På kysten er det mere vind og vær, i innlandet mere stabilt. 

Tror det er lettere for en som kommer innenfra i landet å trives overalt i forhold til vi som er oppvokst på kysten.  

Anonymkode: 71dd8...6bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja veldig 😫 vokst opp på Vestlandet savner fjord og fjell luften og naturen 

Anonymkode: 71901...06c

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg savner det selv om jeg bor ganske nært. Skulle gjerne bodd helt ved havet 😍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Født og oppvokst på en ly, og kommer aldri til å bosette meg i innlandet.

Har inngiftet familie fra de dype skoger- og liker ikke å være der. Skog og trær overalt, ingen ordentlig åpen utsikt. 

Anonymkode: 9c87c...99d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bosatt i Østfold og savner fjellene! Jeg er oppvokst med både fjell og sjø. Men har nå fjorden i det minste :) Smal trøst, men lytter du til trærne som blåser i vinden høres det nesten ut som bølger mot land.

Anonymkode: 53346...b15

• Liker 3
Skrevet

Savner hav og sjø på sommeren. Finnes ikke bedre enn måkeskrik, lyden av snekker og skvulp

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du har det sånn. Jeg er oppvokst på kysten med hav, svaberg, fjell og fjord. Lukta av sjø, tang og tare og varme sommerdager til fjells med duften av lyng og busker med og uten blomster. 

Jeg tror at det har noe med at horisonten rundt en er levende, og den er varierende  med fjell og hav. I Innlandet så er det flatere, mere tettvokst skog og mere inneklemt mellom åser og skogkledde fjell.  Utsikten er ikke alltid åpen.

Men så er været deretter. På kysten er det mere vind og vær, i innlandet mere stabilt. 

Tror det er lettere for en som kommer innenfra i landet å trives overalt i forhold til vi som er oppvokst på kysten.  

Jeg føler (bare synsing og generalisering så klart, men vi er jo her for å tulle litt) at folk fra innlandet sliter litt med å trives med for mye vær og vind. De skal ha det så lyst og rolig hele tiden, det skal være vindstille og strålende sol, så fort det kommer en sky så blir de gretne og får vondt i hodet, og blåser og regner det så er det et helvete å gå ut døra, ofte så dropper den byturen de planla fordi det er litt flau vind og yr. Og blir det ikke hvit jul, bra skiføre og skyfri himmel hele sommeren så er det rene tragedien. Har sett mange innlandsfolk flytte fort tilbake igjen etter et år som student i Bergen eller Stavanger 😂

Vestlendinger blir ikke så værsyke på den måten. Men kanskje på en annen måte, vi kan lengte etter sjø og vær og ikke like å sitte der i en skau og ser på trær gro. Jeg er fra vestlandet og har bodd lenge på steder det regner mye mindre, og blir faktisk glad når det høljer skikkelig ned en gang i blant. Er glad i VÆR.

• Liker 4
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp ved sjøen og får nesten en klaustrofobisk følelse bare av en helg i Hemsedal.

Det er visst ikke et uvanlig fenomen da, at de som har bodd nær havet alltid vil gjøre det og mistrives når de er for langt borte fra det.

Det er akkurat den følelsen som kryper innpå meg. Jeg holder nesten på å løpe ut i bilen å kjøre til nærmeste havn. Men det er jo minst 4 timer unna.. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Kontormus skrev:

Savner hav og sjø på sommeren. Finnes ikke bedre enn måkeskrik, lyden av snekker og skvulp

Får tårer i øyenen av å bare tenke disse lydene

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lukten av tang er fantastisk❤

Skrevet

Jeg håper så inderlig at vi en dag enten flytter eller skaffer oss en hytte ved havet, jeg tror jeg må det for å få sjelefred. Håper ikke det tar alt for mange år..

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt, oppvokst med sjø og hav, kunne aldri tenke meg å flytte langt unna. Hver sin sesong har en sjarm, både bølgeskulp, måkeskrik, lukt av sjø, horisont i det fjerne og enorme muligheter for bading, fiske, padling, dykking og lek i fjæren. Om vinteren er det kaldt og klart i havet, kan se langt ned, fint å fiske på kalde dager, voldsomme vinterstormer og bølger som kastes opp over holmer og skjær. Så flott å sitte trygt og i le for vinden og se været herje med sjøen. Fantastiske solnedganger året rundt (med mindre det er tåke og regn så klart), lysspillet i horisonten, frisk luft, elsker havet ❤️

Anonymkode: ca56c...7eb

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg godt, oppvokst med sjø og hav, kunne aldri tenke meg å flytte langt unna. Hver sin sesong har en sjarm, både bølgeskulp, måkeskrik, lukt av sjø, horisont i det fjerne og enorme muligheter for bading, fiske, padling, dykking og lek i fjæren. Om vinteren er det kaldt og klart i havet, kan se langt ned, fint å fiske på kalde dager, voldsomme vinterstormer og bølger som kastes opp over holmer og skjær. Så flott å sitte trygt og i le for vinden og se været herje med sjøen. Fantastiske solnedganger året rundt (med mindre det er tåke og regn så klart), lysspillet i horisonten, frisk luft, elsker havet ❤️

Anonymkode: ca56c...7eb

Har det akkurat som deg, bor nesten i fjæra, kunne aldri bodd i innlandet. Skog og ikke minst høye fjell nær innpå gir meg klaustrofobi. Her er allslags vær, det liker jeg.☺️

Anonymkode: 6dcca...af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...