AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Del Skrevet 7. januar 2020 Hei! Jeg skal begynne med sparing i fond og har ikke noe særlig peiling på dette. Har dere noen råd til hvilke fond jeg bør satse på? Tenker langsiktig sparing og er villig til litt risiko. Tenker 5-10 år, i tillegg til pensjon. Ser at DNB teknologi har gjort det veldig bra de siste årene, er kåret til Norges beste fond med 22% rente i snitt de siste 10 år. Men ser ut som det har gjort det litt dårligere i det siste. Vil dere anbefale å satse på dette fondet? Hvilke andre fond har folk å anbefale? Anonymkode: 1919f...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geirfuglen Skrevet 7. januar 2020 #2 Del Skrevet 7. januar 2020 Er det et globalt fond? Jeg fikk beskjed av min rådgiver om å bygge en portefølje med et globalt, bredt fond i bunnen og heller et par mer spesifikke bransjefond. Ville kanskje tenkt at dette gikk under bransjefond, men jeg har ikke så greie på det. Hvis det er et som anbefales vil jeg tro du ganske trygt kan gå for det, for med langsiktig mål vil det som regel være bedre enn bare å ha de på sparekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Del Skrevet 7. januar 2020 Det er et fond som investerer i teknologi, media og telekommunikasjon over hele verden. Så jeg vil tro det er et bransjefond. Jeg har ikke fått anbefalt noen spesielle fond. Min rådgiver sa det var mest vanlig å investere i ett fond når man sparer med høy risiko. Men vil tro det er tryggere å spare i flere. Anonymkode: 1919f...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Del Skrevet 7. januar 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker 5-10 år, Anonymkode: 1919f...d85 Vanligvis OK, men ettersom vi nå er på all time high synes jeg denne tidshorisonten er noe kort. Hvor absolutt er tidshorisonten? Sparer du til noe konkret som du skal kjøpe om x antall år? Anonymkode: d561f...df6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Del Skrevet 7. januar 2020 Klp globalt indeks fond V. Billigste "bredspekter" indeks fond. Evt DNB global indeks fond. Anonymkode: 0192f...dcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #6 Del Skrevet 8. januar 2020 Dnb teknologi er et teknologi bransjefond. Historisk avkastning sier ingenting om fremtidig avkastning. Har selv en andel i dnb teknologi og tror dette er en bransje som fortsatt har potensiale. Hadde jeg vært deg ville jeg spart 80% i et globalt indeksfond, f.eks. nevnte Klp global indeks v eller dnb global indeks og 20% i dnb teknologi hvis du tror på fortsatt vekst innenfor teknologi. Alternativ gjøre det enkelt og trygt og spare 100% i global indeks. Anonymkode: 279bf...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #7 Del Skrevet 8. januar 2020 5-10 år er at minimum når man snakker om sparing i aksjefond. Anonymkode: 279bf...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå