Gå til innhold

Mansplaining

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en mannegreie, kvinner gjør dette også. Begrepet mansplaining er sexistisk. 

https://edition.cnn.com/videos/world/2016/02/12/australia-senate-mansplaining-argument-sot.australian-parliament

Anonymkode: ab513...dd2

Nei det er ikke det. Det er et faktum at det er et kjønnet problem akuratt som f eks voldtekt. Selvom noen kvinner også voldtar eller forklarer nedlatende.  

Hvis du er så krenka av ting du hevder ee sexisme som ikke engang er det, regner jeg med du er veldig engasjert motstander av ekte sexisme som slutshaming, objektivisering av kvinnekroppen, kitchenjokes, cryshaming av menn, den sexistiske kulturen som pusher kvinner som sexobjekt i musikk, film, video , videospill, menn som mener kvinnfolk ikke kan kjøre bil, menn som plystrer på damer, klår osvosvosv :) 👍

Anonymkode: 016be...c8d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen kvinner får penis og baller så trenger også kvinner å sitte med bena fra hverandre. Inntil da er det ikke noe behov for å sitte med spredte ben. For øvrig opplever ikke jeg "manspreading" som noe problem da jeg alltid sitter med bena samlet og aldri bruker hele benplassen jeg har foran meg.

Kvinner kjenner nok godt til menns anatomi, og siden de aller fleste menn sitter med beina samlet, og klarer å løfte opp testiklene så skulle ikke problemet eksistert selv om noen har punger ned til knærne.

Anonymkode: 46d12...d43

• Liker 6
Skrevet

Så å forklare et konsept som en motpart allerede forstår, er en mannlig egenskap? 

Det er jo ikke kjønnsdiskriminerende i det hele tatt! 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjempeundertrykkende.... heh. Mansplaining beskriver hvordan menn forklarer kvinner, gjerne avbryter en kvinne når hun forteller noe hun kan fordi han tror han har mere peil fordi hun er kvinnfolk. 

Takk for at du forklarer hva mansplaining er for oss dumme. Vår helt.

Anonymkode: b336f...496

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke det. Det er et faktum at det er et kjønnet problem akuratt som f eks voldtekt. Selvom noen kvinner også voldtar eller forklarer nedlatende.  

Hvis du er så krenka av ting du hevder ee sexisme som ikke engang er det, regner jeg med du er veldig engasjert motstander av ekte sexisme som slutshaming, objektivisering av kvinnekroppen, kitchenjokes, cryshaming av menn, den sexistiske kulturen som pusher kvinner som sexobjekt i musikk, film, video , videospill, menn som mener kvinnfolk ikke kan kjøre bil, menn som plystrer på damer, klår osvosvosv :) 👍

Du får lage en egen tråd om det da. Denne tråden handlet om mansplaining. Dersom du mener de andre tingene er verdt å lage tråder om, så for all del, jeg kan delta i de også. Det er sexisme. Ting som er åpenbart negative mot menn er like negative som ting som er åpenbart negative mot kvinner. Det er ikke noen forskjell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen kvinner får penis og baller så trenger også kvinner å sitte med bena fra hverandre. Inntil da er det ikke noe behov for å sitte med spredte ben. For øvrig opplever ikke jeg "manspreading" som noe problem da jeg alltid sitter med bena samlet og aldri bruker hele benplassen jeg har foran meg.

Det er jo ikke derfor. Kvinner har kjønnslepper også. Menn kan fint, til tross for ballene sitte med bena rett frem eller til og med i kors som kvinner gjør. Eller mener du alle mennene som gjør dette ikke har baller? Tror du ikke damer også syns det er hundre ganger chillere å sitte med bena spredd å slappe av? Men vi tar hensyn.  

Manspreading handler om dominering og atferden er forsket på. 

1-ws_meTstXJGGmNbTSkUyKw.png

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjempeundertrykkende.... heh. Mansplaining beskriver hvordan menn forklarer kvinner, gjerne avbryter en kvinne når hun forteller noe hun kan fordi han tror han har mere peil fordi hun er kvinnfolk. 

Det er en mannegreie. 

Kvinner kan også utdype og forklare men det går ikke ut på det samme som mansplaining så slutt med de stakkars male tears. Vil du snakke om undertrykking av menn så begynn med de homofile og fargede.

Siden 2 av 3 som tar livet sitt er menn, blir menn oppfordret til å snakke, ta kontakt, vise følelser. Nedlatende uttrykk som male tears er ikke en oppfordring til å gjøre dette. De er tvert i mot med på å bygge opp idéen om en sterk, mann som takler alt, holder kjeft og ikke viser følelser. Dersom man skal gjøre noe for homofile og fargede, så får en hvit gutt aldri hjelp. Du beviser at noen mener at menn er nederst på rangstigen. Kanskje ikke så rart at de tar livet sitt da. 

Anonymkode: 62dbc...580

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke derfor. Kvinner har kjønnslepper også. Menn kan fint, til tross for ballene sitte med bena rett frem eller til og med i kors som kvinner gjør. Eller mener du alle mennene som gjør dette ikke har baller? Tror du ikke damer også syns det er hundre ganger chillere å sitte med bena spredd å slappe av? Men vi tar hensyn.  

1-ws_meTstXJGGmNbTSkUyKw.png

Jeg har aldri noen gang sett en mann sitte slik, Og jeg tar kollektivtrafikk ofte.

Anonymkode: b528f...66b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får lage en egen tråd om det da. Denne tråden handlet om mansplaining. Dersom du mener de andre tingene er verdt å lage tråder om, så for all del, jeg kan delta i de også. Det er sexisme. Ting som er åpenbart negative mot menn er like negative som ting som er åpenbart negative mot kvinner. Det er ikke noen forskjell.

Men klarer du ikke skjønne hva sexisme er? Hva forskjellen er? Det er ikke sexisme å påpeke et kjønnet problem, f.eks mansplaining eller seksuelle overgrep . Det er sexisme å se ned på eller behandle noen anderledes pga kjønn,  f.eks mansplaine fordi man tenker damer er dumme så dette kan man mye bedre fordi man er mnn, eller å voldta og bidra til voldtektskulturen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kjønnslepper tar like stor plass i buksa som penis og baller?
Jeg vet ikke jeg, kanskje de har funnet en behagelig måte å sitte sånn på da. Det kan også ha noe med størrelse på lårene å gjøre, hvor god plass det er nedi buksa der. 

For øvrig, jeg har aldri sett noen sitte med bena så bredt som mannen på bildet, det ser staged ut.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pisspreik, ingen har så store baller. Dette handler om at det for begge kjønn er slik at hoftene er designet slik at vi sitter mest komfortabelt med beina lett spredt, men jenter lærer fra de er små at det er ufint og ukvinnelig å sitte og skræve. (Se på babyer og små barn, som ikke har lært dette enda.) Jeg lærte ikke noe skam knyttet til dette i oppveksten, og jeg har fått mange kommentarer på at jeg sitter som en mann. Også på offentlig transport, men fordi jeg er et høflig og oppegående menneske trekker jeg selvsagt til meg knærne når det er fullt, og jeg må dele plassen med noen. Manspreading har blitt en ting fordi frekke menn utnytter det at kvinner har lært at de skal samle beina. 

Når det gjelder mansplaning føler jeg meg ikke akkurat som et offer, det er mest latterlig, og til en viss underholdning. De eneste gangene det oppleves som problematisk er i jobbsammenheng, hvor man kan tape på å påpeke det. Dette er ikke begrenset til menn, jeg har gjort det selv, mot både menn og kvinner, men det er absolutt noe som menn driver med oftere enn kvinner. (Jeg visste ikke hvar det var, før en mannlig feminist jeg datet påpekte at jeg gjorde det mot han, noe som jo ble litt komisk.)

Anonymkode: 288e3...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men klarer du ikke skjønne hva sexisme er? Hva forskjellen er? Det er ikke sexisme å påpeke et kjønnet problem, f.eks mansplaining eller seksuelle overgrep . Det er sexisme å se ned på eller behandle noen anderledes pga kjønn,  f.eks mansplaine fordi man tenker damer er dumme så dette kan man mye bedre fordi man er mnn, eller å voldta og bidra til voldtektskulturen. 

Å påpeke at voldtekter i hovedsak blir begått av menn er ikke sexistisk. Å bruke begrep som mansplaining er sexistisk.
Å overforklare noe på en nedlatende måte er noe begge kjønn gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden 2 av 3 som tar livet sitt er menn, blir menn oppfordret til å snakke, ta kontakt, vise følelser. Nedlatende uttrykk som male tears er ikke en oppfordring til å gjøre dette. De er tvert i mot med på å bygge opp idéen om en sterk, mann som takler alt, holder kjeft og ikke viser følelser. Dersom man skal gjøre noe for homofile og fargede, så får en hvit gutt aldri hjelp. Du beviser at noen mener at menn er nederst på rangstigen. Kanskje ikke så rart at de tar livet sitt da. 

Anonymkode: 62dbc...580

Du sier at dersom man skal gjøre noe for homofile og fargede får en hvit gutt aldri hjelp. Det var det mest manneundertrykkende, homofiendtlige og innvandringsfiendtlige i hele tråden. Du nevner selvmord for eksempel,  det er kjempe viktig å forebygge,  men skal man ikke gjøre noe for majoriteten av de mennene som tar selvmord da, nemlig homofile?! 

Hvis du leser innleggene mine skriver jeg at cryshaming av menn ikke er bra, menn er nødt til å være mer komfortable med å vise vonde følelser,  sorg og smerte. 

Men å klage over at problemer menn påfører samfunnet og kvinner, blir påpekt, det er for dumt å gråte og sette seg i offerrollen over. Det blir som en dame som nekter å flytte veska si for en gammel syk dame, hun må tåle å høre at hun kan flytte den veska.  Dårlig oppførsel og holdninger må man kunne ta opp uten at de som det treffer føler seg undertrykt. Dette er en tendens blandt enkelte menn, for eksempel ser vi mange kalte metoo også sexistisk mot menn. Men det er faktisk ikke sånn at fordi man tar opp et kjønnet problem er man sexistisk.

• Liker 3
Skrevet

Mansplaining er en nedlatende, kjønnsbasert fornærmelse spesielt for menn.

Sier ganske mye om personer som bruker ordet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri noen gang sett en mann sitte slik, Og jeg tar kollektivtrafikk ofte.

Da går du kikke mere rundt deg og ikke ned i mobilskjermen. Jeg tar t banen hver dag og ser det omtrent daglig. For et par uker siden var det 15cm seteplass igjen, på et egentlig ledig sete. Jeg signaliserte at jeg ville sette meg så mannen trakk til seg bene, jeg satt meg, og måtte sitte heeelt på kanten.  Han rikket seg ikke em centimeter og satte seg heller med armene i kors for å vise enda mer dominans. Da jeg spurte direkte om det var mulig å trekke til seg beinet litt ble han sur og satt der og uffet og akket seg høyt gjennom resten av turen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører du selv at du "mansplainer" her?

Nei, å forklare ting til andre selv om de ikke trenger en slik forklaring er det slettes ikke bare menn som gjør. Dog litt usikker på om menn har tillagt kvinner som gjør det et like nedsettende ord som "mansplaining"...

Slutt å kjønne alt mulig. Blir så dumt.

Anonymkode: b39a1...013

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vi kvinner kommer langt bak menn i dette å overforklare opplagte ting. 

Prøv å la en mann lage middagen eller ta klesvasken en dag, for eksempel, så tenker jeg han skal bli greit forklart hvordan salaten skal vaskes, eller hvilken temperatur trusene skal vaskes på...

Dette er et folkefenomen, ikke et kjønnsfenomen.

Anonymkode: da65e...72f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da går du kikke mere rundt deg og ikke ned i mobilskjermen. Jeg tar t banen hver dag og ser det omtrent daglig. For et par uker siden var det 15cm seteplass igjen, på et egentlig ledig sete. Jeg signaliserte at jeg ville sette meg så mannen trakk til seg bene, jeg satt meg, og måtte sitte heeelt på kanten.  Han rikket seg ikke em centimeter og satte seg heller med armene i kors for å vise enda mer dominans. Da jeg spurte direkte om det var mulig å trekke til seg beinet litt ble han sur og satt der og uffet og akket seg høyt gjennom resten av turen. 

Jeg går aldri og ser ned i mobilskjermen når jeg er ute eller på bussen.

Du kunne bare spurt om han kunne flytte på beina.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, King in the North skrev:

Så å forklare et konsept som en motpart allerede forstår, er en mannlig egenskap? 

Det er jo ikke kjønnsdiskriminerende i det hele tatt! 😂

Begrepet "mansplaining" er en klassisk hersketeknikk, men det er dessverre blitt såpass stuerent i enkelte radikale feministsirkler at folk knapt reagerer på det lenger. 

Anonymkode: 0c45a...b9e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

støtt og stadig, også av damer..
sånn jeg ser på det; er slik at de prøver å forklare ting litt til seg selv også, selv om det høres ut som det kun er til meg.

Anonymkode: d5609...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...