Gå til innhold

Å bli førstegangsmor i førtiårene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste at Cameron Diaz på 47 år nettopp har fått sitt første barn og lurer på hva dere tenker om å bli førstegangsmor så sent. Ikke spesifikt om henne da :) Jeg er barnløs og i førtiårene og jeg tror virkelig det hadde snudd livet mitt på hodet. Vet at barn alltid gjør det, men jeg er ikke så fleksibel lenger. Er jo vant til livet som barnløs og tror jeg hadde taklet søvnløsheten og alt det andre ekstremt mye dårligere nå enn jeg ville gjort i tyveårene.

Hvordan hadde dere taklet det?

Anonymkode: de436...e42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk første barn i 40-årene på naturlig vis. Snudde selvsagt veldig opp ned på livet. Merker jeg har mye mindre energi og tåler søvnløsheten dårligere enn de foreldrene jeg møter i barnehagen til ungen. De er gjerne 10-20 år yngre. Det blir ikke sammenlignbart med alle Hollywoodstjernene som kan kjøpe seg all mulig hushjelp og barnepass. Ellers har det jo alltid noe å si hvor god form man er i i utgangspunktet og hvor "på stell" man har ting. Er jo mange selvvalgte alenemødre ("enestående" mødre) som har stort nettverk og støttende familie så da går det vel greit. Personlig er noe av det vanskeligste for egen del at jeg kan ikke få flere barn med mindre jeg velger eggdonasjon, og at det er ikke så lett å komme overens med så mye yngre foreldre. 

Anonymkode: 3da30...419

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste at Cameron Diaz på 47 år nettopp har fått sitt første barn og lurer på hva dere tenker om å bli førstegangsmor så sent. Ikke spesifikt om henne da :) Jeg er barnløs og i førtiårene og jeg tror virkelig det hadde snudd livet mitt på hodet. Vet at barn alltid gjør det, men jeg er ikke så fleksibel lenger. Er jo vant til livet som barnløs og tror jeg hadde taklet søvnløsheten og alt det andre ekstremt mye dårligere nå enn jeg ville gjort i tyveårene.

Hvordan hadde dere taklet det?

Cameron Diaz, Halle Berry, Janet Jackson og 99,9% av eldre Hollywoodmødre har garantert blitt gravide ved hjelp av eggdonasjon. Synd de ikke er åpne om det, for det gir et feilaktig inntrykk av hvor lett det er å bli gravid etter 42-43 års alderen. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cameron Diaz, Halle Berry, Janet Jackson og 99,9% av eldre Hollywoodmødre har garantert blitt gravide ved hjelp av eggdonasjon. Synd de ikke er åpne om det, for det gir et feilaktig inntrykk av hvor lett det er å bli gravid etter 42-43 års alderen. 

De kan ha fryst ned egne egg for mange år siden også. Mange kjendiser med penger nok gjør det, når de ser hvilken vei livet går (og årene går) uten at de har noen fast partner de vil ha barn med mens det ennå er tid naturlig.

Jeg tipper en hel del av kjendisene som føder via surrogatmor har gjort dette. Vet f.eks. at Robbie Williams og kona nylig fikk sitt siste barn (nummer tre) via surrogatmor. De to første fødte hun selv. Vet ikke hvorfor de valgte surrogat denne gangen, men de skrev i alle fall at hun (barnet) var 100% biologisk deres.

Anonymkode: 12bc7...87b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Egoistisk å få barn når man er så gammel.

Anonymkode: fb4d7...e28

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri tenkt meg å få barn så sent i livet, fikk begge mine i tyveårene og synes det er fint å være noenlunde "ung" når barna blir voksne.

Anonymkode: ade51...7d9

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan ha fryst ned egne egg for mange år siden også. Mange kjendiser med penger nok gjør det, når de ser hvilken vei livet går (og årene går) uten at de har noen fast partner de vil ha barn med mens det ennå er tid naturlig.

Jeg tipper en hel del av kjendisene som føder via surrogatmor har gjort dette. Vet f.eks. at Robbie Williams og kona nylig fikk sitt siste barn (nummer tre) via surrogatmor. De to første fødte hun selv. Vet ikke hvorfor de valgte surrogat denne gangen, men de skrev i alle fall at hun (barnet) var 100% biologisk deres.

Anonymkode: 12bc7...87b

Ja, det er godt mulig. Men det å fryse egg er heller ikke en enkel prosess som garanterer graviditet. Har ikke tid til å google og poste linker. Sjekk ut selv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunne aldri tenkt meg å få barn så sent i livet, fikk begge mine i tyveårene og synes det er fint å være noenlunde "ung" når barna blir voksne.

Anonymkode: ade51...7d9

Kunne aldri tenkt meg å få barn da jeg var i 20-årene. Jeg hadde vært en dårlig mor. Men jeg skulle gjerne begynt 5 år før. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Egoistisk uansett. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk første barn i 40-årene på naturlig vis. Snudde selvsagt veldig opp ned på livet. Merker jeg har mye mindre energi og tåler søvnløsheten dårligere enn de foreldrene jeg møter i barnehagen til ungen. De er gjerne 10-20 år yngre. Det blir ikke sammenlignbart med alle Hollywoodstjernene som kan kjøpe seg all mulig hushjelp og barnepass. Ellers har det jo alltid noe å si hvor god form man er i i utgangspunktet og hvor "på stell" man har ting. Er jo mange selvvalgte alenemødre ("enestående" mødre) som har stort nettverk og støttende familie så da går det vel greit. Personlig er noe av det vanskeligste for egen del at jeg kan ikke få flere barn med mindre jeg velger eggdonasjon, og at det er ikke så lett å komme overens med så mye yngre foreldre. 

Takk for svar :) Interessant å høre fra noen som faktisk vet hvordan det er. Tror du at dere kommer til å prøve med eggdonasjon? Jeg kan tenke meg at det må være vanskelig å komme overens med så mye yngre foreldre, men det er kanskje noen på deres alder også? Muligens ikke førstegangsforeldre, men jeg opplever at venninner får barn nummer tre og fire når de er litt oppe i årene.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Egoistisk å få barn og egoistisk å ikke få barn, uansett alder. Det er jo noe man velger for sin egen del.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vill aldri fått barn så sent. Det øker sjansen for at barnet vil oppleve en mor med alderdomsrelaterte sykdommer, vil miste moren sin tidligere enn de fleste andre. Det er ikke rettferdig ovenfor barnet. Da tenker du bare på hva et barn tilby deg, ikke hva du kan tilby et barn. 

Anonymkode: cd9bb...f5d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor god mor du blir, og hvor lenge du er frisk, er ingen garanti uansett.

Prevansjon er ganske ny ting, folk fikk barn sent før også.

Med lavere forventet levealder.

Jeg kjenner nok slappe 25 åringer, og nok spreke 40 åringer. Det gjør garantert alle andre også.

Alder har lite å si, individet alt.

Anonymkode: 5669f...f92

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er gammelt. Uhell kan skje, men å gå aktivt inn for graviditet i den alderen er spesielt. Jeg føler jeg begynner å bli for gammel for flere barn nå, og jeg er «bare» 31. Har 2 barn som jeg fikk i starten av 20-årene 

Anonymkode: 153a1...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hva tenker dere om at en i begynnelsen av førtiårene får et tredje barn? (med to barneskolebarn fra før)

Anonymkode: 35913...f7a

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som er førstegangsfødende i 40 årene er det via egg donasjon....

Anonymkode: d295c...21a

AnonymBruker
Skrevet

På SSB kan man faktisk se på historisk fødselsstatistikk at det var mange førstegangsfødende over 35 på 1800-tallet, og mange mødre over 40, lenge før bioteknologi var en ting! Når media skriver om at fødende blir eldre og eldre, snakker de ofte om statistikk fra 1950-tallet (da vi var historisk unge ved både ekteskapsinngåelse og fødsel) og frem til i dag. Myten om gamle dager er at folk nærmest alltid giftet seg etter konfirmasjonen, men gjennomsnittlig alder for ekteskapsinngåelse i 1880 var faktisk 28 år!

Jeg har selv en mor som var godt voksen da hun fikk meg, men har ikke vært plaget av at hun var 10-15 år eldre enn mødrene til vennene mine, og hun er også sprekere enn mange yngre. I slekta mi er det vanlig å bli 100...

Ideellt sett skulle jeg fått barn ett par år tidligere enn jeg nå kommer til å gjøre, men ikke alle har 100% kontroll over partneren, kroppen og livet, og jeg gidder ikke la være fordi noen på Internett mener at jeg er for gammel 🙂

Anonymkode: e3f8a...267

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som er førstegangsfødende i 40 årene er det via egg donasjon....

Den beste reproduktive alderen er når kvinnen er i 20-årene. Men etter hvert som tiden går og kvinnen blir eldre, faller hennes eggreserver. På den måten blir kvinnen mindre fruktbar, og sjansene for å bli gravid faller.

En 30 år gammel sunn kvinne har bare 20% sjanse for å bli gravid. Men ifølge spesialister begynner eggreserven å falle dramatisk mellom 35 og 37 år. 40-årige kvinner har bare 5% sjanse for å bli gravid.

Med andre ord, bare 5 av 100 kvinner vil bli gravide, mens resten må prøve igjen. Derfor er de biologiske sjansene for å bli gravid ved 45 år svært små. I tillegg blir alt mer komplisert på grunn av utbruddet av overgangsalderen. Man kan tro at fruktbarheten ikke slutter før en kvinne når overgangsalderen. Muligheten for naturlig graviditet opphører mange år før, omtrent i 45-års alderen. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den beste reproduktive alderen er når kvinnen er i 20-årene. Men etter hvert som tiden går og kvinnen blir eldre, faller hennes eggreserver. På den måten blir kvinnen mindre fruktbar, og sjansene for å bli gravid faller.

En 30 år gammel sunn kvinne har bare 20% sjanse for å bli gravid. Men ifølge spesialister begynner eggreserven å falle dramatisk mellom 35 og 37 år. 40-årige kvinner har bare 5% sjanse for å bli gravid.

Med andre ord, bare 5 av 100 kvinner vil bli gravide, mens resten må prøve igjen. Derfor er de biologiske sjansene for å bli gravid ved 45 år svært små. I tillegg blir alt mer komplisert på grunn av utbruddet av overgangsalderen. Man kan tro at fruktbarheten ikke slutter før en kvinne når overgangsalderen. Muligheten for naturlig graviditet opphører mange år før, omtrent i 45-års alderen. 

https://amp.theguardian.com/lifeandstyle/2019/dec/06/record-number-of-over-45s-giving-birth-in-england

https://sciencenordic.com/forskningno-pregnancy-sweden/double-the-number-of-children-born-to-women-over-the-age-of-45/1458190

Sitat

"A 45-year-old woman can be very healthy, and then conditions are in place for things to go well," she says.

https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/health/do-pregnancy-and-childbirth-accelerate-aging-in-women-maybe/2019/10/18/635dbd7c-e516-11e9-b403-f738899982d2_story.html%3foutputType=amp

Anonymkode: 911cd...e79

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk første barn i 40-årene på naturlig vis. Snudde selvsagt veldig opp ned på livet. Merker jeg har mye mindre energi og tåler søvnløsheten dårligere enn de foreldrene jeg møter i barnehagen til ungen. De er gjerne 10-20 år yngre. Det blir ikke sammenlignbart med alle Hollywoodstjernene som kan kjøpe seg all mulig hushjelp og barnepass. Ellers har det jo alltid noe å si hvor god form man er i i utgangspunktet og hvor "på stell" man har ting. Er jo mange selvvalgte alenemødre ("enestående" mødre) som har stort nettverk og støttende familie så da går det vel greit. Personlig er noe av det vanskeligste for egen del at jeg kan ikke få flere barn med mindre jeg velger eggdonasjon, og at det er ikke så lett å komme overens med så mye yngre foreldre

Synes det er trist at du føler det slik. Jeg trodde at personlighet og verdier var viktigere enn alder. Merker at jeg på 33 har bedre kontakt med et par andre mødre på 35 og 39 enn med trebarnsmora på 26, men det skyldes andre ting enn alder.

Anonymkode: 434e3...b18

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...