Gå til innhold

Dere som har eller har hatt krystallsyken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er det... bortsett fra at det går rundt i hodet når du snur deg i senga eller reise deg opp... blir dere generelt lettere kvalme og svimle (uten at rommet nødvendigvis går trill rundt) sånn i det daglige? Mindre energi og en sykdomsfølelse generelt? 

Anonymkode: e6b5b...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var svimmel hver gang jeg rørte litt på hodet, ikke bare da jeg lå i senga eller reiste meg... kunne ikke kjøre bil. 

Anonymkode: 3107d...1c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var svimmel hver gang jeg rørte litt på hodet, ikke bare da jeg lå i senga eller reiste meg... kunne ikke kjøre bil. 

Anonymkode: 3107d...1c4

Ok. Jeg kan fint kjøre bil, men blir generelt verre av å være ute en tur og gjøre ærender.  Vet bare ikke om det er krystallsyken eller noe annet.  Nå er jeg for eksempel kjempekvalm og har hodepine etter en liten time ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krystallsyken gir ganske merkbare utslag når du beveger hodet på spesielle måter. Er du bare kvalm ville jeg sjekket ut andre ting. Legen får bekreftet/avkreftet krystallsyken på ca fem minutter.

Anonymkode: 168e8...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krystallsyken gir ganske merkbare utslag når du beveger hodet på spesielle måter. Er du bare kvalm ville jeg sjekket ut andre ting. Legen får bekreftet/avkreftet krystallsyken på ca fem minutter.

Anonymkode: 168e8...14c

Nei jeg er ikke bare kvalm. Og det er krystallsyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan egentlig ikke kalles for svimmel, det er mye verre enn som så. Det er som å sitte i en karusell på en båt midt i en storm, hver gang jeg snudde på hodet. Mistet balansen av å snu på hodet for fort. Det å bøye meg var uaktuelt for da gikk jeg rett i bakken. 

Jeg ble svimmel av bevegelse rundt meg også, så det å se på TV eller å være på pc'en var uaktuelt da det var på sitt verste. På sitt verste så ble jeg akutt svimmel og uvel av å bare flytte blikke for fort. Jeg kjente at øynene mine gikk side til side veldig raskt og det var også synlig for alle andre. Bare det var nok til å trigge svimmelhet i begynnelsen. Jeg kunne også gå rett frem også ble det for mye bevegelser av hodet og øyne, så plutselig så mistet jeg balansen helt og gikk rett i bakken. Det var som å vær full 24/7 de første 2-3 ukene. Tror det tok 4 mnd før jeg ble helt frisk. 

Jeg hadde en av de alvorligste gradene. Grunnen til at jeg fikk det var komplisert, ingen kan si med sikkerhet hva som var hovedårsaken. men jeg hadde en stor operasjon i hodet ved balansenerven, fikk en infeksjon i det området pga operasjonen også fikk jeg en hodeskade etter å ha besvimt av blodmangel pga operasjonen. Så alle risikofaktorene for å få krystallsyken var til stede på en og samme tid. 😂

Kvalme var en selvfølge, og oppkast de første 2-3 ukene. Bil var også uaktuelt, både det å kjøre selv og å sitte på. Da måtte jeg sitte meg øynene lukket og fokusere på å holde hodet rolig. Dersom du har krystallsyken hvor du blir svimmel ved å snu hodet for å sjekke blindsonen, så må du ikke kjøre bil. Du mister ikke lappen automatisk, men jeg fikk muntlig beskjed om at jeg ville miste lappen om jeg kjørte de første ukene. Fordi symptomene var så ille. 

Har du fått det påvist eller har du gitt deg selv diagnosen? 

Anonymkode: e76c3...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du har fått det påvist hos lege, skal legen også vise deg en øvelse du kan gjøre for å bli kvitt problemet. Ellers faller aldri krystallene på plass igjen, og da blir du gående i dårlig form. 

Anonymkode: eb060...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har fått det påvist hos lege, skal legen også vise deg en øvelse du kan gjøre for å bli kvitt problemet. Ellers faller aldri krystallene på plass igjen, og da blir du gående i dårlig form. 

Anonymkode: eb060...e74

det stemmer ikke, det vil som oftest gå over av seg selv med tiden. Men det går fortere om du gjør øvelsene. Jeg var så syk at jeg kunne ikke gjøre øvelsene, fordi jeg kastet opp av det. så hos meg tok det lang tid. 
Jeg prøvde rotasjon-stol men fikk panikkanfall av det på grunn av klaustrofobi. Operasjon var aller siste utvei, jeg slapp det heldigvis. Det gir seg som oftest av seg selv som sagt. Det finnes folk som har et kronisk problem som ikke blir frisk med noen form for behandling, men det gjelder absolutt ikke alle. 

Anonymkode: e76c3...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det... bortsett fra at det går rundt i hodet når du snur deg i senga eller reise deg opp... blir dere generelt lettere kvalme og svimle (uten at rommet nødvendigvis går trill rundt) sånn i det daglige? Mindre energi og en sykdomsfølelse generelt? 

Det stemmer godt for meg iallefall. Har tilbakevendende krystallsyke, og er sensitiv for "svimmelhet" pga det. Etter feber, en kveld med endel alkohol eller tider med mye stress blir jeg gjerne dårlig, svimmel og uvel. "Svimmelhet" innebærer både faktisk svimmel som at jeg nettopp har snurret rundt, og uvelhet med mye/lite kvalme, at jeg er tappet for energi og kjennes nervøs og engstelig. En voldsom form for fylleangst, som er vedvarende over flere dager. Hodepine og nakkeproblemer følger gjerne med pga anstrengelser med balanse og syn. 

Anonymkode: a54ad...e80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma var konstant svimmel i varierende grad. Noen dager føltes det som å ligge i en båt når hun lå rett ut og slet med å holde seg støtt på beina, andre dager var det bare lett svimmelhet mens hun gikk eller bevegde hodet. Husker hun ikke kunne ta rulletrapp en god stund, for da ramlet hun bare. Var ikke kvalm eller uvel, men ble verre av migrenemedisinen og valgte da å ikke ta medisinen når hun fikk migreneanfall. Da varte migrenen i flere dager i stedet for i et par timers tid.

Fastlegen satte henne på en stol og veltet stolen i full fart. Og vipps så var krystallsyken borte og dama kunne ta migrenemedisinen sin igjen.

Anonymkode: ff203...b07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer godt for meg iallefall. Har tilbakevendende krystallsyke, og er sensitiv for "svimmelhet" pga det. Etter feber, en kveld med endel alkohol eller tider med mye stress blir jeg gjerne dårlig, svimmel og uvel. "Svimmelhet" innebærer både faktisk svimmel som at jeg nettopp har snurret rundt, og uvelhet med mye/lite kvalme, at jeg er tappet for energi og kjennes nervøs og engstelig. En voldsom form for fylleangst, som er vedvarende over flere dager. Hodepine og nakkeproblemer følger gjerne med pga anstrengelser med balanse og syn. 

Anonymkode: a54ad...e80

Takk for godt svar på akkurat det jeg lurer på. Det du beskriver her stemmer også veldig godt for meg. Nå har jeg vært hjemme i mange timer og er bedre enn da jeg var ute. En merkelig hodepine. Denne gangen har jeg hatt det så lenge uten at hjemmeøvelser har gjort veldig stor nytte, så jeg tror jeg må ta en tur til legen nå. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma var konstant svimmel i varierende grad. Noen dager føltes det som å ligge i en båt når hun lå rett ut og slet med å holde seg støtt på beina, andre dager var det bare lett svimmelhet mens hun gikk eller bevegde hodet. Husker hun ikke kunne ta rulletrapp en god stund, for da ramlet hun bare. Var ikke kvalm eller uvel, men ble verre av migrenemedisinen og valgte da å ikke ta medisinen når hun fikk migreneanfall. Da varte migrenen i flere dager i stedet for i et par timers tid.

Fastlegen satte henne på en stol og veltet stolen i full fart. Og vipps så var krystallsyken borte og dama kunne ta migrenemedisinen sin igjen.

Anonymkode: ff203...b07

Jeg har heldigvis ikke problem med å holde meg på beina. Symptomer kan sikkert slå ut på forskjellige måter. Men jeg skjønner at svimmelheten kan føles på flere måter ved krystallsyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krystallsyken i to uker for et par år siden, det var helt sykt hvor svimmel jeg ble.
Merket det først da jeg kom hjem etter å ha vært på jobb og handlet en dag, ble svimmel da jeg satte inn varene, men det slo inn for fullt morgenen etter da jeg snudde meg i senga og hele verden spant som en karusell i hundre kilometer i timen.
Klarte å komme meg til legen dagen etter, og fikk beskjed om at jeg sannsynligvis hadde fått den snille versjonen som ville gå over av seg selv, og fikk sykemelding for en uke elns.
Jeg husker jeg var fortsatt småsvimmel da jeg kom tilbake på jobb, og enkelte bevegelser, som å rotere overkroppen eller snu hodet fort, sendte meg nesten rett i gulvet.

Ikke kvalm eller uvel, bare utrolig sinnsykt svimmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...