Gå til innhold

Si ifra til NAV at jeg får for mye utbetalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får grunnstønad fra NAV, men oppdaget nylig at jeg får en sats for mye utbetalt hver måned. Etter at de reduserte utbetalingene i fjor, får jeg fortsatt den gamle satsen utbetalt. Det utgjør noen hundre kroner i måneden. Burde jeg si ifra? Eller er det NAV sitt ansvar å sørge for å sjekke at utbetalingene stemmer?

Anonymkode: 06222...20b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si fra med en gang! Ellers risikerer du at de krever pengene tilbake - med renter.

Anonymkode: 32e02...bc5

• Liker 40
Skrevet

Ditt ansvar, sånn er det bare. Gir du ikke beskjed nå så må du tilbakebetale alt når de finner ut av det.

• Liker 10
Skrevet

Er faktisk ditt ansvar så gi dem beskjed slik at du slipper at de prøver å gjøre deg til kjeltring for småpenger.

Obs gjør alt skriftlig

• Liker 3
Skrevet

Du treng ikke å si ifra men kan garantere deg at du får svi for det senere. Det er faktisk ditt ansvar, uans hvem sin feil det er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du må si ifra. Det vil bli oppdaget og da kan du få storregning og er de i dårlig humør så blir det med renter. 
Du må også gjøre alt skriftlig. Om du ringer inn så bruker de å lage referat fra samtalen. Jo fortere du gjør det jo bedre. Ta vare på utskrift av tilbake betalingen, i tilfelle det blir tatt opp igjen senere. Som f.eks ved skattemeldingen eller hva det nå heter nå i dag. 

Anonymkode: ae7e6...30d

• Liker 2
Skrevet

Selv der feilen ligger hos NAV er det oss vanlige, dødelige som må betale tilbake selv når vi ikke vet bedre. Du bør si i fra så fort du kan.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare google "Fikk feil utbetaling, NAv sin skyld".
De gir faen i om de har skyld, de legger det på deg og du må betale tilbake en gang allikevel. 

Anonymkode: ae7e6...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det ikke stemmer? Kanskje de bare senket satsen for nye mottakere, og ikke de som allerede var mottaker?

Uansett må du jo spørre dem om det. Hvis du får for mye vil det til slutt slå tilbake på deg. 

Anonymkode: d3bbb...779

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må si fra. En jeg kjenner sa ikke fra og fikk nylig krav om tilbakebetaling for hele fjoråret.... med kort betalingsvarsel. 

Anonymkode: 66f88...c39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Staten har aldri skyld vet du.

Uansett om du er dømt til fengelstraff.

Anonymkode: 29c7d...298

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som står ansvarlig om du får feil utbetaling, si ifra med en gang.

Anonymkode: 71168...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig si ifra. Hvis Nav finner det ut kan de dra deg til retten for svindel og du risikerer å miste retten til støtte

Anonymkode: e0063...54e

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg får grunnstønad fra NAV, men oppdaget nylig at jeg får en sats for mye utbetalt hver måned. Etter at de reduserte utbetalingene i fjor, får jeg fortsatt den gamle satsen utbetalt. Det utgjør noen hundre kroner i måneden. Burde jeg si ifra? Eller er det NAV sitt ansvar å sørge for å sjekke at utbetalingene stemmer?

Anonymkode: 06222...20b

Si fra umiddelbart, for guds skyld!! Du får store problemer og må tilbake betale alt!

Anonymkode: dbb45...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Si fra, og gjør det skriftlig slik at du har dokumentert at du faktisk har sagt fra. 

Anonymkode: 45533...f35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo stige litt fra år til år. Har du fått for mye og må være regnskapsfører for å klare å oppdage det er en ting. Nav har faktisk et ansvar som de har fått merket i retten.  Men når en føler at noe ikke stemmer, så ta kontakt.  Nav er for å hjelpe deg. Men skriv inn som spørsmål på ditt nav og ta screen shot av det så du har det dokumentert at du har sakt ifra om det.  

Anonymkode: 06838...445

AnonymBruker
Skrevet

Gikk feil utbetaling fra nav og fikk mer sykepenger og bidragsforskudd enn jeg skulle ha. Visste ikke dette før brevet kom. De har en minste grense de ikke går under for å kreve tilbake. Fikk beholde alt. Var vell snakk om i underkant av 8000 totalt. 

Anonymkode: 3f913...d68

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk feil utbetaling fra nav og fikk mer sykepenger og bidragsforskudd enn jeg skulle ha. Visste ikke dette før brevet kom. De har en minste grense de ikke går under for å kreve tilbake. Fikk beholde alt. Var vell snakk om i underkant av 8000 totalt. 

Anonymkode: 3f913...d68

Dei har ingen minste grenser...

Anonymkode: 32c79...75d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha så mye dere suttrer, sånn det jo for alle, oss i jobb også, får jeg for mye utbetalt nå jeg selvfølgelig ai i fra ellers er det krav om tilbakebetaling senere. 

Det er vørt eget ansvar! Rart trygdede klager på dette mens vi i jobb synes det er rett og rimelig.

Anonymkode: d8acc...e0b

• Liker 10
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha så mye dere suttrer, sånn det jo for alle, oss i jobb også, får jeg for mye utbetalt nå jeg selvfølgelig ai i fra ellers er det krav om tilbakebetaling senere. 

Det er vørt eget ansvar! Rart trygdede klager på dette mens vi i jobb synes det er rett og rimelig.

Anonymkode: d8acc...e0b

Hvor har noen klaget..? Alt jeg ser er folk som sier personen må si fra...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...