AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Hvordan håndteres hygienen på dere barn i barneskolealder. Eksempelvis Hvor ofte dusj? Daglig vask? Deo? parfyme? Klipper negler selv? egentlig alt som omhandler kropp og topp Soør egentlig da jeg leste noe om å vaske ansiktet med mild såpe morgen og kveld og det har vel egentlig ikke blitt gjort siden de var små og måtte vaskes etter måltider. Anonymkode: f2b1b...aa8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Min gutt i førsteklasse dusjer/bader i badekar hver 2-3 dag, eller ved behov. (Men aldri skjeldnere enn 2-3.dag) Skifter så klart undertøy hver dag. Vasker hender ofte, hver gang han har vært ute av hus. Jeg klipper neglene hans og han bruker ikke deo/parfyme. Anonymkode: c5b8e...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 6 år. - Dusjer 1-2 ganger i uken selv, eller oftere ved behov. - Vasker hender før hvert måltid. - Vasker skritt og rumpe med klut hver kveld. Ansiktsvask har jeg ikke tenkt på jeg heller... Vi gjør det ved behov, for eksempel med gris eller snørr, men mulig det burde være en del av morgenrutinen? Anonymkode: 5d884...feb 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 Har to jenter på 3 og 7 år. Gjør det samme på begge. Skifter undertøy 1-2 daglig. Alt ettersom behovet. Vasker alltid skrittet med våt klut ved bytte. Dusjer annenhver dag. Vasker hender etter dobesøk og før mat, ellers ved behov. Vasker ansiktet ved behov. Begynner med deo så fort vi kjenner at det trengs. Men det er nok en god stund til ennå. Vi hjelper 3 åringen, 7 åringen vet hva og hvordan hun skal gjøre ting, så vi må være minne henne på det, men hun utfører selv. 😊 Anonymkode: eff56...f23
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 7år: Dusjer 2-3 ganger i uka. Tånegler klippes ca. Annenhver uke. Det gjør vi. Fotballtrening en gang i uka, så dusj etter dette. Ren truse og sokker hver dag. Ingen deo og parfyme. Av og til voks i håret. Hender og ansikt vaskes de dagene det ikke er dusj. Hender vaskes når vi kommer inn/hjem. Og før måltider. 9år: Dusjer to dager i uka på skolen. Dusjer 1-2 hjemme. Ingen deo. Ren truse og sokker hver dag. Samme som broren. De har ikke svettelukt enda, så de får ikke deo. Tenker at det er så masse stoffer i de som de ikke trenger enda. Anonymkode: 0efb7...2c0
GammelKaktus Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 Min tredjeklassing dusjer hver kveld, har gjort det siden han var liten, klarer seg fint selv. Av og til to ganger når han har vært på svømming. Han vet selv at han skal bytte undertøy hver dag og det gjør han på eget intiativ. Ansiktsvask om morgenen bare med en klut og varmt vann for å våkne, det gjør han og selv. Selvsagt pussing av tenner morgen og kveld, dette gjør han og selv med tilsyn av meg da. Ellers så er det håndvask når vi har vært ute og kommer inn, før spising og baking, selvsagt etter dobesøk og ved behov. Neglene pleier han og å fikse selv Deodorant og slikt har vi ikke behov for ennå.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 6 og 9 år: bader eller dusjer med hårvask hver dag. Vasker hender når de kommer inn fra utelek, skole, butikken osv, før og etter mat, etter do. Vasker fjes etter bhg og skole ved behov, og etter mat. Eldste bruker deo. Anonymkode: 27d3d...f24
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 Jente 8 år. Dusjer og ordner alt selv ca hver tredje dag. Bruker deodorant da hun kan lukte svette. Bruker ikke parfyme. Hjelper henne litt med neglelakk på føttene, men tror hun kan gjøre det selv nå. Anonymkode: 121d2...d44 1
SpringYard Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 Min 10 åring dusjer hver dag. undertøy, t-skjorte og sokker skiftes hver dag. genser og bukse kan brukes et par ganger før vask, med mindre det er flekkete. deodorant hver dag. neglklipp gjør han selv. frisøren er vi hos ca hver 4. Uke. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Skrevet 7. januar 2020 Parfyme? På barn? 😳 Anonymkode: f4ee2...388 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #11 Skrevet 7. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Parfyme? På barn? 😳 Anonymkode: f4ee2...388 Takk for nyttig svar. Antar dine barn ikke bruker det 👍 Anonymkode: f2b1b...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #12 Skrevet 7. januar 2020 5 åring dusjer/bader en gang i uken. Vasker ansikt og hender hver dag + hender før mat og etter dobesøk. Anonymkode: b2fa6...364 1
Vera Vinge Skrevet 7. januar 2020 #13 Skrevet 7. januar 2020 Barna mine på snart 6 og 8 dusjer hver kveld om sommeren pga pollen, men bruker da ikke såpe hver gang. Typisk med såpe 1-2 ganger i uka, og bare skylling av hår og kropp ellers. De blir også mer skitne om sommeren, så det passer fint. Om vinteren dusjer de 1-2 ganger i uka, den eldste dusjer etter trening 1-2 ganger i uka og kanskje en gang utenom. De får lett eksem, særlig når det er kaldt ute, så er bevisst på å ikke dusje for ofte på vinteren. De lukter jo heller ikke svette ennå, så jeg skjønner ikke egentlig helt hvilket behov barn har for å dusje hver dag sånn av hygienehensyn. Men barna mine vasker underlivet med klut eller våtserviett om morgenen, da. Ingen deo ennå, så klart. De skifter truse og bomullssokker hver dag. Andre klær skiftes når de er flekkete eller lukter. Om vinteren bruker de ullsokker på beina, og disse kan brukes flere dager før de lukter noe. Det samme med ullundertøy, det tåler helt annen bruk før de ser eller lukter brukt i forhold til bomullsklær. Jeg prøver også å lære barna å se og lukte på klærne og ikke automatisk hive alt til vask, med unntak av truser og vanlige sokker.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Skrevet 7. januar 2020 Mine er i basseng to dager i uken og dusjer/bader 1-2 ganger hjemme. Vasker ansikt (men ikke med såpe) hver morgen og hendene ofte. Jeg klipper negler. De er 6, 9 og 10 år.. Ingen parfyme/deo enda. Truse og sokker skiftes hver morgen + ved dusj. Anonymkode: 44113...a60
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #15 Skrevet 7. januar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for nyttig svar. Antar dine barn ikke bruker det 👍 Anonymkode: f2b1b...aa8 Vel, det er en selvfølge at små barn ikke bruker parfyme. Anonymkode: f4ee2...388
Gjest Kvinne487 Skrevet 7. januar 2020 #16 Skrevet 7. januar 2020 Gutt 3,5 år. Bader eller dusjer hver 2-3 dag. Klipper alltid alle negler samtidig. Det absolutt værste jeg ser ang hygiene på barn er lange skittene negler. Det er rett og slett ufyselig. Og da skylder jeg såklart på foreldrene. Vasker nedentil hver morgen og skifter undertøy, sokker og klær. Jeg sender heller ikke gutten i barnehagen med de samme klærne som dagen før. På sommeren er det gjerne en dusj hver kveld, ettersom det er solkrem og sand om hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå