AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 I USA har de vel være 4-6 uker fødselsperm. Jeg har venninner som ikke forlot babyene sine på 7-8 mnd for å gå på café en gang. Når kan jeg realistisk sett gå tilbake til en liten stillingsprosent? Jeg er freelance og kommer jo til å ta ut perm men egentlig har jeg ett veldig spennende prosjekt som starter 1 mnd etter fødsel. Men det er da snakk om å jobbd 4 timer år dag. Burde jeg bare avskrive meg denne jobben? Anonymkode: 381c7...a58
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Du må vel ha 15 uker permisjon (hvis ikke forsvinner de), og 6 av ukene må være etter fødsel. Tror jeg. Anonymkode: 1f694...30e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 I USA blir vel mange hjemme ulønnet, så å sammenligne med dem er jo litt sært. Skal du amme? Da min baby var 6 uker, brukte jeg 14 timer i døgnet med baby på armen, på amming/byssing/pludring med baby (absolutt mest av de to første). Resten av min tid prioriterte jeg søvn, spising og en og annen dusj. Min baby hadde ikke kolikk, bare helt vanlig kveldsuro. Om du tenker at du heller ville brukt fire timer på å jobbe - så kjør på. Om du ikke skal amme, og har noen andre som kan knytte seg til babyen, så er det jo bare å kjøre på. Ellers ville jeg sett an baby og deg selv etter fødsel før jeg bestemte hvor fort og hvor mye man skal jobbe. En liten prosent bør gå fint etter feks tre måneder om du prioriterer det. Anonymkode: f7636...44f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 4 timer hver dag hadde ikke gått for meg etter 1 mnd. 4 timer i uka hadde kanskje gått. Jeg kunne ikke en gang sitte etter 4 uker Men det er forskjellig for alle. Vanskelig å forutse. Anonymkode: 69246...981
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 4 timer per dag er forresten mer enn 50% stilling så vil ikke si det er liten stilling. Anonymkode: 69246...981 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 Hvis du er frisk og rask etter fødsel og ikke skal amme er det bare å jobbe fra 6 uker etter fødsel. Anonymkode: 1bd55...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 timer per dag er forresten mer enn 50% stilling så vil ikke si det er liten stilling. Anonymkode: 69246...981 Er snakk om 2 dager i uka🙈 Anonymkode: 381c7...a58 3
Gjest RødeFare Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 De første 6 ukene er fødselspermisjon (i motsetning til de 3 før som er svangerskapspermisjon, og resten av permisjonen som er foreldrepermisjon). De er litt som sykemelding, og du bør ikke jobbe da. Hva som er realistisk etter det er litt vanskelig å si. Jeg har en venninne som hadde gradert permisjon etter det og jobbet 4 timer 2 dager i uken. Det gikk strålende for både mor og barn. Vi er skrudd sammen forskjellig. Noen trenger helt fri fra alt og stortrives i babyboblen. Noen blir deprimert og ulykkelig av det og trenger input og andre opplevelser for å fungere fint som mamma. Ingen av delene er feil, og permisjonsordningen i Norge er veldig fleksibel. Det jeg vil advare mot er å ha for høye forventninger til hva du skal få til. Hvis du skal jobbe så tidlig etter fødsel må det være fordi du liker og trives med det, ikke fordi du må. Da krasjlander du fort.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 Jeg hadde ikke hatt sjans, jeg satt fast i sofaen i flere måneder med baby på puppen. Slet med å dusje, gå på do og spise. Dersom jobben hadde bestått i å se TV, så hadde jeg fått det til 😄 Spørs jo helt på babyen, hvis hen sover mye på dagtid så er det jo mulig. Min gjorde ikke det. Og gråt hvis jeg la ham fra meg. Anonymkode: 1c5f1...fac
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Skrevet 7. januar 2020 Jeg begynte å studere fullt igjen en måned etter fødsel. Var på skolen 4-5 timer om dagen. Ammet, men pumpet nok til at pappaen kunne gi melk mens jeg var borte. Det gikk fint! Skal pappaen ha halv perm da? Jeg hadde ikke gjort det hvis ikke pappaen skal ha tilsvarende mengde perm som du skal jobbe. Jeg hadde også sagt nei hvis dette er noe du må bestemme deg for før babyen er født, vanskelig å vite hvordan det blir. Anonymkode: b3304...cb4 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #11 Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke hatt sjans, jeg satt fast i sofaen i flere måneder med baby på puppen. Slet med å dusje, gå på do og spise. Dersom jobben hadde bestått i å se TV, så hadde jeg fått det til 😄 Spørs jo helt på babyen, hvis hen sover mye på dagtid så er det jo mulig. Min gjorde ikke det. Og gråt hvis jeg la ham fra meg. Anonymkode: 1c5f1...fac Babyen hadde ikke en far som kunne stille opp? Anonymkode: 1f694...30e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #12 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Babyen hadde ikke en far som kunne stille opp? Anonymkode: 1f694...30e Øh, du vet at pappaen er på jobb? 😛 og at menn ikke har boobs haha Anonymkode: 1bd55...ce3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #13 Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Babyen hadde ikke en far som kunne stille opp? Anonymkode: 1f694...30e Han jobbet i en annen by og var sjelden hjemme. Anonymkode: 1c5f1...fac
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Skrevet 7. januar 2020 Jeg kunne begynt å jobbe litt etter 6 uker dersom far hadde mulighet til å være hjemme da. Men det er ikke så lett å kombinere baby med jobb hvis ikke noen andre har ansvar for babyen da. Anonymkode: 8b52e...d89
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #15 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han jobbet i en annen by og var sjelden hjemme. Anonymkode: 1c5f1...fac Det har nok ikke ts, så da er jo det lite relevant at du satt alene med babyen din. Anonymkode: 1f694...30e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #16 Skrevet 7. januar 2020 Min baby spiste ingenting til hn var 8-9 mnd. Til tross for iherdig prøving fra 6 mnd. Selv etter dette var amming hovedmat by far. Spiste vel ikke en full porsjon mat for 11 mnd. Så for meg ville 10-11 mnd vært tidligste full jobb. Men 4 timer to dager i uken tror jeg ville gått helt fint fra 4-5 mnd for min del. Gitt at baby er med noen den er trygg på. (Far, besteforeldre) Anonymkode: 84419...106 1
Gjest RødeFare Skrevet 7. januar 2020 #17 Skrevet 7. januar 2020 Noen har jobber der man kan ha med baby et par timer, eller jobbe litt hjemmefra med pcen mens baby sover. Tror dette er vanskeligere i yrker som ikke er så fleksible.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #18 Skrevet 7. januar 2020 jeg kunne fint gjort det. Var sprek etter fødsel, amming gikk lett som en lek, hadde en sovebaby som praktisk talt aldri skrek og kunne ligge hvor som helst å sove alene. No problemo. Min søster derimot hadde masse problemer, var svært redusert i mange uker etter stort blodtap under fødsel, babyen krevde nærkontakt med henne 20 timer i døgnet. Hun måtte bære, bysse eller amme konstant dor at baby skulle være rolig. Babyen godtok ingen andre for trøst før hun var 3-4 mnd, ikke en gang pappaen. Hun hadde slitt veldig. Ergo kan det gå helt fint, men også være helt umulig. Du vet ikke på forhånd hvilken baby du får, hvilken form du har etter fødsel eller hvordan du takler barseltiden (MYE hormoner og følelser i sving). Mange (som meg) savner babyen sin intenst etter bare en dusj feks 😅 Så er ganske risky og gamble på at det går bra. Du må forresten ta ut mødrekvoten (16 uker?) ellers mister du de - de kan ikke overføres til feks far. Men du kan ta de gradert 😊 Anonymkode: 0d59b...eca 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #19 Skrevet 7. januar 2020 Jeg var på jobb en uke etter fødsel, var der et par timer hver uke. Drev egen bedrift og måtte innom fysisk for å godkjenne regnskap ol. Tok ca 7 min å kjøre hjem og var der aldri mer enn et par timer mens babyen sov. Kunne selvsagt regulere tidspunk og lengde selv, og hadde ikke møter el lignende. Gikk helt fint for min del Anonymkode: 75df9...9eb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #20 Skrevet 7. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på jobb en uke etter fødsel, var der et par timer hver uke. Drev egen bedrift og måtte innom fysisk for å godkjenne regnskap ol. Tok ca 7 min å kjøre hjem og var der aldri mer enn et par timer mens babyen sov. Kunne selvsagt regulere tidspunk og lengde selv, og hadde ikke møter el lignende. Gikk helt fint for min del Anonymkode: 75df9...9eb Ja det er litt dette jeg tenkte på om går bra! Jeg har jo en kjæreste som stiller opp og kommer til å være der. Jobben er på kveldstid så han er jo ikke på jobb da. Jeg forstår jo at det er forskjell på folk og babyer men har så vanskelig med å se for meg at jeg sitter klistra på sofaen med ungen på puppen 24 timer i døgnet. 😂🙈 Anonymkode: 381c7...a58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå