Gå til innhold

Jeg er 170 cm høy og veier 80 kg, men ser ikke overvektig/lubben ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 90 kg og 172, til og med min lege sa at jeg var heldig jeg hadde kg så fint fordelt på kroppen. Er jeg under 80 kg så blir jeg mager og stygg i ansiktet, så det er ikke aktuelt. Har ingen plager av vekta og går til lege og følger med så ting er totalt under kontroll. 

Det er så frekt å tvinge folk til å si at man er feit! Hold kjeft og pass din egen kropp tenker jeg, kanskje du er skikkelig " innfeit" . 

Anonymkode: 4bfc5...e64

Amen. Er nok en del misunnelse ute og går, for hvorfor ellers rakke ned på andres ve og vel og hva man er heldig med. Jeg skrev i HI at jeg er overvektig i følge BMI, men likevel ser normalvektig ut og at folk tror jeg veier mindre. Likevel er det sånn: "Du er ikke normalvektig, du er overvektig!" Jada, i følge BMI er jeg overvektig, jeg vet det, men jeg ser ikke overvektig ut. Jeg ser passe ut, midt på tre, hverken fugl eller fisk. Det er det som er hele greia. Likevel skal folk som ikke har sett meg fortelle meg at jeg ser overvektig ut bare fordi jeg veier 80. Jeg vet at 80 kg i følge BMI er overvekt, det var ikke det innlegget mitt handlet om. Kan fint leve med å bli kalt lubben på KG altså, er bare hele diskusjonen som var ment som noe positivt og noe jeg er stolt over, men som ble vridd til noe annet. Ja, jeg er stolt over at folk tror jeg veier mindre enn det jeg gjør (og jeg er stolt over at folk tror jeg er yngre enn det jeg er). Men det er liksom ikke lov på KG å være fornøyd, eller i Norge generelt 😅

Anonymkode: bdc3f...106

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja, Helene drage presterer å kalle seg slank så hvorfor ikke alle andre 🙈

Anonymkode: c9ccf...242

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat samme problem. Bein stikker ut av kroppen, men enda sier bmi jeg er overvektig. Men jeg har bred kroppsbygging. Er kvnne på 184 og 94 kg.  Er vel er det at kvinner skal veie 55 kg og være under 165 som "ødelegger" når man er høy.

Anonymkode: aca79...f4e

Hva mener du med at bein stikker ut av kroppen? Det er helt normalt at noen bein synes på kroppen dersom man er slank. 

Anonymkode: 8073d...4e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir veldig nysgjerrig på dere som har såpass høy vekt ift høyde faktisk ser så slanke/normalvektige ut som dere påstår. Eller om man ser seg litt blind på seg selv. Mener ikke dette for å være slem, men jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: b4034...bf5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilde bilde

Man kan jo ikke legge ut bilde når man har sagt at man ikke ser tjukk ut. Altfor råttent klientell her inne 😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig nysgjerrig på dere som har såpass høy vekt ift høyde faktisk ser så slanke/normalvektige ut som dere påstår. Eller om man ser seg litt blind på seg selv. Mener ikke dette for å være slem, men jeg er oppriktig nysgjerrig.

Jeg var i hvert fall blind på meg selv både da jeg var undervektig (følte meg tjukk), overvektig (trodde ikke det var så ille som jeg senere innså på bilder) og nå når jeg befinner meg i grenseland for å være for tynn igjen (føler meg ikke tynn). 

Så blind kan man bli begge veier. Jeg har nok litt mild dysmorfobi (var det det det het?). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er man stor når man veier 80 kg på den vekten. Forskjellige kropper kler forskjellig vekt, noe som er helt naturlig, men samtidig så trenger man ikke bli helt blind på en selv heller. Man kan være veldig heldig å legge på seg fett i en timeglass fasong, noe som gjør at man kler vekten bedre, men å kle vekten betyr ikke at man ikke er lubben, eller faktisk overvektig som man er på 170  og 80 kg. 

Og som en anen sier, at bein stikker ut her og der om hun veier mindre, litt synlig skjelett er faktisk slik vi skal se ut. At hoftebena synes, kragebein, antydning til ribbein, albue? Knær? Alt dette er faktisk helt naturlig, bare se på andre dyr også. Skjelettet skal ikke være helt dekket av et tykt lag med fett. 

Anonymkode: 5ea2a...de7

Jeg har heller aldri skjønt hva som er så farlig med at skjelettet syns litt. At hoftebein og kragebein syns er helt normalt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen. Er nok en del misunnelse ute og går, for hvorfor ellers rakke ned på andres ve og vel og hva man er heldig med. Jeg skrev i HI at jeg er overvektig i følge BMI, men likevel ser normalvektig ut og at folk tror jeg veier mindre. Likevel er det sånn: "Du er ikke normalvektig, du er overvektig!" Jada, i følge BMI er jeg overvektig, jeg vet det, men jeg ser ikke overvektig ut. Jeg ser passe ut, midt på tre, hverken fugl eller fisk. Det er det som er hele greia. Likevel skal folk som ikke har sett meg fortelle meg at jeg ser overvektig ut bare fordi jeg veier 80. Jeg vet at 80 kg i følge BMI er overvekt, det var ikke det innlegget mitt handlet om. Kan fint leve med å bli kalt lubben på KG altså, er bare hele diskusjonen som var ment som noe positivt og noe jeg er stolt over, men som ble vridd til noe annet. Ja, jeg er stolt over at folk tror jeg veier mindre enn det jeg gjør (og jeg er stolt over at folk tror jeg er yngre enn det jeg er). Men det er liksom ikke lov på KG å være fornøyd, eller i Norge generelt 😅

Alle tipper vekta på folk litt lavere enn de selv tror, litt det samme som med alder.   Det blir gjort for å være høflig og grei.   Men i hvilke sammen henger er det at folk tipper vekt på deg?   Kan ikke huske en eneste gang for folk har følt trang  eller spurt meg om å tippe vekt på min kropp. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er egentlig litt dumt for sånne som oss som veier for mye men det ikke syns. Jeg veier 83kg og er 172 høy. Jeg er overvektig og på ingen måte syltynn, men jeg har tynt ansikt og kiloene legger seg 'fint'. Men kroppen min består av 40kg fett og det er faktisk ikke bra. Når man ser normal ut får man mye mindre motivasjon til å slanke seg også. 

Når jeg forteller folk hva jeg veier tror de ikke på meg. Jeg sliter i tillegg med å gå ned i vekt pga pcos, og spurte legen om metformin. Han mente jeg var normalvektig, så måtte veie meg der. Først da innså han at jeg var feit. 

Anonymkode: c994f...10b

Det er faktisk et veldig godt poeng 😊 jeg hadde nok ikke akseptert å være så tung som jeg jeg om magemålet hadde vært høyere... Det har jeg egentlig ikke hatt så mye bevissthet rundt før du sier det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, SupaWoman skrev:

Alle tipper vekta på folk litt lavere enn de selv tror, litt det samme som med alder.   Det blir gjort for å være høflig og grei.   Men i hvilke sammen henger er det at folk tipper vekt på deg?   Kan ikke huske en eneste gang for folk har følt trang  eller spurt meg om å tippe vekt på min kropp. 

Bl.a i settinger hvor det har blitt snakket om vektnedgang. Det er en del som vet at jeg har gått ned fra 100 kg til 80 kg. Og da har det blitt sagt gjentatte ganger at jeg ser slankere ut enn 80 kg. "Veier du 80 kg?" "Hadde aldri tippa at du veier mer enn 70 kg." Noen har sagt at vekta mi må være feil 😅 Da jeg var yngre veide jeg 70 kg, det var mer enn mine fleste jevnaldrende, men så jeg tjukkere ut enn de? Nei.

Men jeg kjenner jeg er så lei av å argumentere på dette her, jeg har som sagt alltid (siden tenårene) veid mer enn det ser ut som. Det er ikke noe jeg har fått for meg det siste halvåret. Jeg ser ikke tynn ut, men jeg ser heller ikke tjukk eller lubben ut. KUN hvis enkelte av damene i linken lenger opp kan kalles lubne, da er jeg også lubben. Det er helt greit hvis det kalles lubben på KG, for de fleste andre ville ikke kalt det det.

Mer har jeg egentlig ikke å si om den saken :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat samme problem. Bein stikker ut av kroppen, men enda sier bmi jeg er overvektig. Men jeg har bred kroppsbygging. Er kvnne på 184 og 94 kg.  Er vel er det at kvinner skal veie 55 kg og være under 165 som "ødelegger" når man er høy.

Det har kommet en ny, revidert utgave av BMI-formelen fordi høye mennesker får uforholdsmessig høy bmi med den gamle. Med den nye formelen er din bmi 26,6 i stedet for 27,8. I tillegg har man individuelle variasjoner som muskelmasse.

https://www.nrk.no/livsstil/foreslar-ny-bmi-formel-1.10893858

Når det er sagt, er det et relativt nytt fenomen at "bein som stikker ut" er et avmagringstegn. Etter hvert som befolkningen generelt har blitt mer velfødd, har også oppfatningen av hvordan en kropp med normalt sunn vekt skal se ut, endret seg. Kragebein, ribbein og skulderblad, for eksempel, kan fint synes også ved normal vekt.

https://www.tv2.no/a/3920749/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Hactar skrev:

Det har kommet en ny, revidert utgave av BMI-formelen fordi høye mennesker får uforholdsmessig høy bmi med den gamle. Med den nye formelen er din bmi 26,6 i stedet for 27,8. I tillegg har man individuelle variasjoner som muskelmasse.

Når det er sagt, er det et relativt nytt fenomen at "bein som stikker ut" er et avmagringstegn. Etter hvert som befolkningen generelt har blitt mer velfødd, har også oppfatningen av hvordan en kropp med normalt sunn vekt skal se ut, endret seg. Kragebein, ribbein og skulderblad, for eksempel, kan fint synes også ved normal vekt.

Og lave mennesker får uforholdsmessig lav bmi med den vanlige utregningen. 

Anonymkode: 8073d...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Er det nødvendig å spørre om egentlig? Du virker grumpy.

Det ser du av innlegget mitt forresten. Jeg spør om det er andre som veier mye uten å se tunge ut.

NB: Jeg skrev ikke innlegget for å få bekreftelser på at jeg ser slank eller normalvektig ut, for det vet jeg at jeg gjør, så jeg fisker ikke etter flere bekreftelser på dette. Synes bare det er gøy å veie mer enn jeg ser ut som og da må det være lov å spørre om det er flere som har det sånn.

Nemlig :)

Jeg veide 79 kg på mitt meste, bodde sammen med en fyr som ønsket en dame med timeglassfasong og former. Blind av forelskelse som jeg var, spiste jeg meg opp ti kilo. Har aldri fått så mange komplimenter noen gang, som da jeg var "så stor".

Nå veier jeg 60-63 kg og det er min trivselsvekt. Trener mye, det gjorde jeg ikke tidligere, så nå ser jeg mer ut som en gutt, formene mine er i hvert fall borte. Men jeg liker meg selv best med muskler og lite fett. 

Hva andre ønsker og vil for min kropp, det har jeg sluttet å bry meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Hactar skrev:

Ifølge ny BMI gikk jeg fra 20,48 til 20,18. Ikke den store forskjellen, men interessant likevel. Men den tar fortsatt ikke hensyn til muskelmasse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 172 og veier rundt 65-67 kg. Ser både kragebein og ribbein, flat mage osv. Trent hele ungdomstiden og er i slutten av 20-Årene nå, går mye og går lett ned i vekt. Veier jeg 63 kg får jeg beskjed om at jeg ser mager ut. 

Anonymkode: e110b...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektig i følge BMI, men jeg ser ikke noe overvektig/lubben ut selv om jeg veier 10 kg mer enn jeg er høy, holdte jeg på å si. Folk flest tror at jeg veier 10 kg mindre og kaller meg enten normalvektig eller slank 😅 Da jeg veide 7 kg mindre fikk jeg høre at jeg så tynn ut. Er vi flere her som veier mye uten å se tunge ut? Er jo litt artig å bære kiloene såpass godt 😎 Jeg vet at 80 kg ikke akkurat er kjempe masse, men veldig mange kvinner veier jo mellom 55-70 kg maks.

Du er 27,7 på den tradisjonelle så du er ikke mye overvektig.

En annen ting er at overvektige høye mennesker ofte ser tynnere ut enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 176 og 80, så bmi sier overvekt her og.

Jmf legen min så er jeg ikke overvektig så slapper av med det. (Har mye naturlige, ikke treningssenter, muskler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en sånn "tipp hva jeg veier" periode. Og alle, absolutt alle, tippet 10-20 kg mindre enn det jeg veide. Når vi vet at det er sånn, da er det eneste som gjenstår vår egen subjektive vurderingsevne. Og den har alltid vært heller upålitelig. Anorektikere ser seg jo ofte større enn det de er, og nylig var det en hel tråd om det motsatte her inne "ser ikke selv at jeg har lagt på meg" eller noe sånn. 

Hvorfor vil du ikke poste bildet når dette er fanesaken din, TS?

Anonymkode: 478a4...e9d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 173 cm og 55 kg og ser normal/formfull ut. Selvom jeg i følge bmi grenser til undervektig.

Anonymkode: 0ca3b...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.1.2020 den 12.09, AnonymBruker skrev:

En del bein skal faktisk «stikke ut av kroppen», og alt skal nødvendigvis ikke være dekket av fett. Helt normalt ved normalvekt. 

Bare så man ikke starter å shame andre veien. Og sykeliggjøring av normalvekt er like lite innafor som fatshaming. 

Anonymkode: 42475...063

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...