Roci Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Jeg har ikke sovet skikkelig på 4-5 netter pga forkjølelse med hoste, men får ikke legetime før på fredag, og kjenner at jeg begynner å bli litt smådesperat. Vanlig hostesaft og halspastiller har null effekt, men jeg synes jo at det er tåpelig at jeg skal bli nødt til å få sykemelding fordi jeg ikke kommer meg på jobb fordi jeg ikke får sove, når jeg sånn sett er tilstrekkelig frisk til å være på jobb. Det er mangelen på søvn som begynner å bli et problem. Noen som vet råd?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, Roci skrev: Jeg har ikke sovet skikkelig på 4-5 netter pga forkjølelse med hoste, men får ikke legetime før på fredag, og kjenner at jeg begynner å bli litt smådesperat. Vanlig hostesaft og halspastiller har null effekt, men jeg synes jo at det er tåpelig at jeg skal bli nødt til å få sykemelding fordi jeg ikke kommer meg på jobb fordi jeg ikke får sove, når jeg sånn sett er tilstrekkelig frisk til å være på jobb. Det er mangelen på søvn som begynner å bli et problem. Noen som vet råd? Cosylan er mot tørrhoste og brukes normalt ikke ved forkjølelse. Du kan forsøke Bronkyl. Det er mot slimhoste. Anonymkode: 36044...147 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Veldig få (ingen?) av de reseptfrie midlene har noen bevist effekt forskningsmessig. Noen opplever dog at de har effekt. Du må nesten bare prøve deg frem, eller spørre på apoteket (vær litt kritisk, og gjerne les i legemiddelhåndboka eller relis.no, begge på nett). Anonymkode: 49742...c57 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig få (ingen?) av de reseptfrie midlene har noen bevist effekt forskningsmessig. Noen opplever dog at de har effekt. Du må nesten bare prøve deg frem, eller spørre på apoteket (vær litt kritisk, og gjerne les i legemiddelhåndboka eller relis.no, begge på nett). Anonymkode: 49742...c57 Helt riktig. Ingen av de funker. Anonymkode: 2db9d...bf3 3
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cosylan er mot tørrhoste og brukes normalt ikke ved forkjølelse. Du kan forsøke Bronkyl. Det er mot slimhoste. Anonymkode: 36044...147 Jeg har tørrhoste, ikke slimhoste. Men takk for tips.
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig. Ingen av de funker. Anonymkode: 2db9d...bf3 Nei, det blir vel sykemelding, da. Fungerer uansett ikke på jobb med 4 - 5 timers usammenhengende søvn over flere dager.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 De mest effektive for meg ved forkjølelse, uansett type!, er å bruke nesespray. Har også fått tips om dette fra lege. Anonymkode: 16ebb...65a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, Roci skrev: Jeg har tørrhoste, ikke slimhoste. Men takk for tips. Da bør du prøve ut Noskapin, de funker greit 🙂 Anonymkode: 09821...ea8 2
Illuminatum Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 3 minutter siden, Roci skrev: Jeg har tørrhoste, ikke slimhoste. Men takk for tips. Noskapin hjelper i alle fall meg i forhold til hoste.
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da bør du prøve ut Noskapin, de funker greit 🙂 Anonymkode: 09821...ea8 Har forsøkt flere netter på rad nå, har null effekt, dessverre. Men takk uansett.
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Noskapin hjelper i alle fall meg i forhold til hoste. Ja, jeg har forsøkt den, men den gjorde ikke noen forskjell denne gangen.
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De mest effektive for meg ved forkjølelse, uansett type!, er å bruke nesespray. Har også fått tips om dette fra lege. Anonymkode: 16ebb...65a Jeg bruker nesespray, men opplever ikke at den har noen hostedempende virkning.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #13 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, Roci skrev: Har forsøkt flere netter på rad nå, har null effekt, dessverre. Men takk uansett. Kjedelig. Har du spurt legekontoret om legen kan skrive ut resept til deg i dag? Er verdt å høre ihvertfall. Anonymkode: 09821...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, Roci skrev: Nei, det blir vel sykemelding, da. Fungerer uansett ikke på jobb med 4 - 5 timers usammenhengende søvn over flere dager. Mener du virkelig dette seriøst??? Vi er veldig mange mennesker i dette landet som ikke får mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn over flere dager, uker, måneder og til og med ÅR. Men vi er jo plent nødt til å stå i full jobb for det- man kan faktisk ikke gå til legen og be om sykemelding ved hvert eneste minste lille ubehag Hvis alle som har småbarn (ja, med småbarn i hus må man ofte belage seg på årevis med maks 4-5 timers søvn hver natt), alle med kroniske søvnproblemer og alle med diverse andre sykdommer som gir dårlig søvn, skulle vært sykemeldt for dette, ville det vært en enorm økonomisk belastning på velferdssystemet. Nå kommer du til å svare noe i retning av «men jobben min er så krevende at det er uforsvarlig å skulle utføre den etter en natt med så lite søvn!» Men alvorlig talt- jeg har også en krevende, tung og tildels kritisk jobb. Men det går fint å utføre den på tross av søvnmangel- det er jo JOBBEN min, jeg utfører den hver dag, og har gjort det i mange år! De eneste stillingene der jeg kan være enig i at det er uforsvarlig å gå på jobb ved stort søvnunderskudd, er hvis man f.eks er kirurg og skal utføre kompliserte operasjoner. Alle andre jobber- glem å sykemelde deg selv om du sover dårlig!!! Anonymkode: 41b2d...be8 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #15 Skrevet 7. januar 2020 Jeg ville prøvd Bisolvon. Jeg vet den er for slimhoste, men i nødens stund en lørdagkveld var det det jeg hadde, og det virket godt på meg. Den er reseptfri. Anonymkode: 3d8f4...751
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #16 Skrevet 7. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjedelig. Har du spurt legekontoret om legen kan skrive ut resept til deg i dag? Er verdt å høre ihvertfall. Anonymkode: 09821...ea8 Ja, de kunne ikke det - jeg måtte ha legetime, og det fikk jeg først på fredag. Får bare forsøke å holde ut, ser det ut til.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #17 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig dette seriøst??? Vi er veldig mange mennesker i dette landet som ikke får mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn over flere dager, uker, måneder og til og med ÅR. Men vi er jo plent nødt til å stå i full jobb for det- man kan faktisk ikke gå til legen og be om sykemelding ved hvert eneste minste lille ubehag Hvis alle som har småbarn (ja, med småbarn i hus må man ofte belage seg på årevis med maks 4-5 timers søvn hver natt), alle med kroniske søvnproblemer og alle med diverse andre sykdommer som gir dårlig søvn, skulle vært sykemeldt for dette, ville det vært en enorm økonomisk belastning på velferdssystemet. Nå kommer du til å svare noe i retning av «men jobben min er så krevende at det er uforsvarlig å skulle utføre den etter en natt med så lite søvn!» Men alvorlig talt- jeg har også en krevende, tung og tildels kritisk jobb. Men det går fint å utføre den på tross av søvnmangel- det er jo JOBBEN min, jeg utfører den hver dag, og har gjort det i mange år! De eneste stillingene der jeg kan være enig i at det er uforsvarlig å gå på jobb ved stort søvnunderskudd, er hvis man f.eks er kirurg og skal utføre kompliserte operasjoner. Alle andre jobber- glem å sykemelde deg selv om du sover dårlig!!! Anonymkode: 41b2d...be8 Nå vet du jo absolutt ingenting om ts sin situasjon, så dette blir bare for dumt av deg. For meg er det f. eks ikke forsvarlig med lite søvn over flere dager, jeg er nødt til å ha minst 7 timer for at det ikke skal være farlig. Anonymkode: 09821...ea8 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #18 Skrevet 7. januar 2020 6 minutter siden, Roci skrev: Jeg bruker nesespray, men opplever ikke at den har noen hostedempende virkning. Det er bare Cosylan som har noen nevneverdig effekt på hoste. Det har jeg erfart etter å hele livet ha hatt lett for å få luftveisinfeksjoner som forkjølelser, bronkitt og lungebetennelser etc. Cosylan inneholder morfin og dette demper hosterefleksen effektivt. For å forhindre misbruk av hostesaften av folk som vil ha morfinet, er den også satt et kvalmefremkallende middel, som gjør at du spyr om du prøver å styrte en flaske av det e.l. Jeg klarer personlig så vidt å få i meg Cosylan, men det går. Brekker meg nesten bare av en skje. Anonymkode: 2a2be...d0c
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #19 Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig dette seriøst??? Vi er veldig mange mennesker i dette landet som ikke får mer enn 4-5 timers usammenhengende søvn over flere dager, uker, måneder og til og med ÅR. Men vi er jo plent nødt til å stå i full jobb for det- man kan faktisk ikke gå til legen og be om sykemelding ved hvert eneste minste lille ubehag Hvis alle som har småbarn (ja, med småbarn i hus må man ofte belage seg på årevis med maks 4-5 timers søvn hver natt), alle med kroniske søvnproblemer og alle med diverse andre sykdommer som gir dårlig søvn, skulle vært sykemeldt for dette, ville det vært en enorm økonomisk belastning på velferdssystemet. Nå kommer du til å svare noe i retning av «men jobben min er så krevende at det er uforsvarlig å skulle utføre den etter en natt med så lite søvn!» Men alvorlig talt- jeg har også en krevende, tung og tildels kritisk jobb. Men det går fint å utføre den på tross av søvnmangel- det er jo JOBBEN min, jeg utfører den hver dag, og har gjort det i mange år! De eneste stillingene der jeg kan være enig i at det er uforsvarlig å gå på jobb ved stort søvnunderskudd, er hvis man f.eks er kirurg og skal utføre kompliserte operasjoner. Alle andre jobber- glem å sykemelde deg selv om du sover dårlig!!! Anonymkode: 41b2d...be8 Nå er jeg faktisk nesten aldri verken syk eller sykemeldt, så jeg føler ikke at jeg går til legen ved det minste ubehag. Jeg har heller ikke en jobb som er uforsvarlig å gjennomføre med lite søvn, jeg blir bare veldig lite effektiv. Har nesten ikke stemme, i tillegg til at jeg synes det er litt ekkelt å stå opp i fjeset på folk og hoste, nyse og snufse. Er jo redd for at jeg skal smitte, selv om det ikke er noe farlig/alvorlig. Men jeg kan selvsagt sitte og snørre, hoste og halvsove på jobb, for all del. Siden jeg ble syk i forrige uke benyttet jeg egenmelding torsdag og fredag, og pga regelverket må jeg dermed ha sykemelding dersom jeg ikke går på jobb. Jeg vet ikke hva jeg synes er minst samfunnsnyttig av å være hjemme og bli frisk og dermed kunne jobbe normalt og effektiv igjen, eller å hangle meg småsyk gjennom en lengre periode med lavere arbeidsinnsats. De færreste yter 100% på dårlige dager, selv om de er på jobb. 4
Roci Skrevet 7. januar 2020 Forfatter #20 Skrevet 7. januar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville prøvd Bisolvon. Jeg vet den er for slimhoste, men i nødens stund en lørdagkveld var det det jeg hadde, og det virket godt på meg. Den er reseptfri. Anonymkode: 3d8f4...751 Takk for tips, da skal jeg prøve den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå