AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #21 Skrevet 7. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun følger regelverket? Ikke akkurat drømmemedarbeidere som jukser og utnytter velferdssystemet vårt heller. Heier på tydelige, men rettferdige ledere. Anonymkode: 31715...23f Heier på ledere som Anonymkode: d818d...070 her i tråden 👍 Selvsagt skal man ikke utnytte systemet, men er det krise en dag så må det være mulig å utvise litt skjønn. Anonymkode: ffe9a...aa0 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #22 Skrevet 7. januar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: ...og jeg er selv arbeidsgiver, som håper mine medarbeidere har vett nok til å si de selv er syke dersom de er tomme for sykt barn dager. Dersom de ringer og sier barnet er sykt og de ikke har flere dager igjen kan jeg jo ikke si stort annet enn at de ikke har flere dager igjen og må bruke en feriedag, avspasering eller permisjon uten lønn, men jeg har faktisk en gang vært fristet til å svare noe ala: «Hva sa du? Jeg hørte deg ikke. Er du syk, sier du? For du har jo ikke flere sykt barn dager igjen.» Jeg har faktisk stor forståelse for at det kan være krevende med mye sykdom i småbarnsfasen, og med alt av planleggingsdager og ferie i barnehagen er det ikke bare-bare å ta en uplanlagt feriedag heller. Og det er heller ikke fasen i livet hvor det er enklest å tape en dags lønn. Så mitt uuttalte motto er: «Ikke fortell meg det dersom det egentlig er barnet som er sykt og ikke du, dersom du er tom for sykt barn dager i småbarnsfasen.» Anonymkode: d818d...070 Da håper jeg du er både sjef og eier så du tar beslutninger som får konsekvenser for resultatet i din bedrift, og ikke at du er slepphendt med andre sine penger. Anonymkode: 38774...7f8 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #23 Skrevet 7. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Heier på ledere som Anonymkode: d818d...070 her i tråden 👍 Selvsagt skal man ikke utnytte systemet, men er det krise en dag så må det være mulig å utvise litt skjønn. Anonymkode: ffe9a...aa0 Å bruke skjønn er en ting, å beviste prøve å lure seg til å bruke rettigheter ulovlig fortjener ingen skjønn. Hadde de to ansatte hatt en dialog med meg så kan man finne en løsning, men når de bevist lyver så må de ta konsekvfnsene som da er å miste rettigheten til å bruke egenmelding og sykt barn. Anonymkode: 38774...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #24 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da håper jeg du er både sjef og eier så du tar beslutninger som får konsekvenser for resultatet i din bedrift, og ikke at du er slepphendt med andre sine penger. Anonymkode: 38774...7f8 Vet du hva, det tror jeg faktisk vi tjener inn igjen med god margin på lav turn-over samt medarbeidere som er villig til å ta i et tak ekstra når det er nødvendig Dessuten leier vi ikke inn vikarer ved korttidsfravær, så at noen er syke eller hjemme med syke barn medfører kun økt arbeidsmengde for vedkommende når h*n er tilbake, evt. trår kollegaene (og jeg!) til og bidrar der vi kan. Vi er mennesker alle sammen, og dersom man er villige til å trå til litt ekstra når noen er i en krevende situasjon så får man igjen for det ved at alle stiller opp for hverandre Anonymkode: d818d...070 24
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #25 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet du hva, det tror jeg faktisk vi tjener inn igjen med god margin på lav turn-over samt medarbeidere som er villig til å ta i et tak ekstra når det er nødvendig Dessuten leier vi ikke inn vikarer ved korttidsfravær, så at noen er syke eller hjemme med syke barn medfører kun økt arbeidsmengde for vedkommende når h*n er tilbake, evt. trår kollegaene (og jeg!) til og bidrar der vi kan. Vi er mennesker alle sammen, og dersom man er villige til å trå til litt ekstra når noen er i en krevende situasjon så får man igjen for det ved at alle stiller opp for hverandre Anonymkode: d818d...070 håper jeg får en sjef som deg når jeg er ferdig med studiene.. ikke minst en arbeidsplass hvor de ansatte og leder jobber sammen og har forståelse for hverandre. Dine ansatte er heldige! Anonymkode: ba6f1...be7 14
Gjest UglerIMosen Skrevet 7. januar 2020 #26 Skrevet 7. januar 2020 Nei. Men i 2018 måtte jeg avspasere 6 dager fordi både jeg og mannen brukte opp alle «sykt barn-dagene» etter barnehageoppstart. Guttungen ble veldig ofte syk (forkjølt med høy feber, omgangssyka, hånd,munn og fotsyka). At mannen avspaserer er ikke aktuelt når han tjener mye bedre, og jobben min gjør at jeg enkelt får opptjent litt avspasering.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #27 Skrevet 7. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: håper jeg får en sjef som deg når jeg er ferdig med studiene.. ikke minst en arbeidsplass hvor de ansatte og leder jobber sammen og har forståelse for hverandre. Dine ansatte er heldige! Anonymkode: ba6f1...be7 😊👍 Det bør nevnes at for få sykt barn dager har vært en svært liten utfordring hos oss, det gjelder vel stort sett kun de som har små barn som nylig har startet i barnehage (med noen uheldige unntak) Ved kronisk sykdom kan man jo søke NAV om flere sykt barn dager, hvor NAV da tar regningen ved fravær ut over ordinær kvote. Anonymkode: d818d...070 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #28 Skrevet 7. januar 2020 Nei, det har jeg aldri gjort. Jeg har et barn som har vært mye inn og ut på sykehuset og utdrening det siste året, jeg har flere sykedager da jeg er alene, men aldri brukt det opp. Jeg tom tatt fri uten lønn eller jobber det inn fordi jeg får så dårlig samvittighet. Anonymkode: 9ef07...d40
juliane Skrevet 7. januar 2020 #29 Skrevet 7. januar 2020 Jeg har ikke sagt at jeg er syk uten å være det, men i et par tilfeller der både jeg og barnet har vært syk har jeg passet på å ta det som egenmelding istedenfor sykt barn dag. 1
pautina Skrevet 7. januar 2020 #30 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så da er det greit mener du? Jeg avslørte to stk i min avdeling som misbrukte dette, og de mistet retten til å både bruke sykt barn dager og egenmelding, samt en skriftlig advarsel. Begge de to mente at de hadde rett til å gjøre dette, og at de ikke hadde råd til å miste dager med lønn så de tok de videre med sin fagforeningsrepresentant, det tok veldig lite argumentasjon fra min side før de to fikk beskjed av sin fagforening sentralt at jeg som arbeidsgiver var i min fulle rett til slike sanksjoner. Anonymkode: 38774...7f8 Å være i sin fulle rett er ikke alltid det samme som at det er hverken smart eller snilt....Min sjef gav meg fri med lønn den ene gangen jeg trengte ekstra sykt barn dager og ikke hadde flere, sier ikke nei til henne på en søndag for å si det sånn :) Man høster omtrent som man sår🙄 12
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #31 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heier på ledere som Anonymkode: d818d...070 her i tråden 👍 Selvsagt skal man ikke utnytte systemet, men er det krise en dag så må det være mulig å utvise litt skjønn. Anonymkode: ffe9a...aa0 Ja, og det skjønnet bør være: Å ta ulønnet permisjon Anonymkode: 4d19c...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #32 Skrevet 7. januar 2020 12 minutter siden, pautina skrev: Å være i sin fulle rett er ikke alltid det samme som at det er hverken smart eller snilt....Min sjef gav meg fri med lønn den ene gangen jeg trengte ekstra sykt barn dager og ikke hadde flere, sier ikke nei til henne på en søndag for å si det sånn Man høster omtrent som man sår🙄 Så misforstått som det kan få blitt. Man følger regelverket og tariffer, slik får man en godt samfunn. Regelverket er utformet av partene i arbeidslivet og staten Norge, det bør holde. Anonymkode: 4d19c...3a0 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #33 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så da er det greit mener du? Jeg avslørte to stk i min avdeling som misbrukte dette, og de mistet retten til å både bruke sykt barn dager og egenmelding, samt en skriftlig advarsel. Begge de to mente at de hadde rett til å gjøre dette, og at de ikke hadde råd til å miste dager med lønn så de tok de videre med sin fagforeningsrepresentant, det tok veldig lite argumentasjon fra min side før de to fikk beskjed av sin fagforening sentralt at jeg som arbeidsgiver var i min fulle rett til slike sanksjoner. Anonymkode: 38774...7f8 Hehe, og jeg har fått beskjed av min sjef om å bruke egne egenmeldingsdager om jeg er tom for sykt barn dager. Så det praktiseres nok forskjellig. Anonymkode: 06c63...c14 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #34 Skrevet 7. januar 2020 Nei, det har jeg ikke gjort, men jeg har også vært ekstremt heldig med et barn som nesten aldri har vært sykt. På ni år har jeg brukt maks fem sykt-barn-dager. Jeg er aleneforsørger, så jeg vet jeg har rett på flere enn de som er to, men må innrømme at jeg ikke engang vet hvor mange sykt-barn-dager jeg har. Jeg har VELDIG stor medfølelse med de som havner der at de bruker opp sykt-barn-dagene og har det trangt økonomisk, f.eks. på ufrivillig liten stilling og liknende. Anonymkode: 6ee52...79e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #35 Skrevet 7. januar 2020 Har brukt egne egenmeldings-dager pga sykt barn, tells det? Er jeg sjuk så vil jeg jo ikle ha barnet mitt hjemme med meg. Anonymkode: 0bc11...b9b
Vera Vinge Skrevet 7. januar 2020 #36 Skrevet 7. januar 2020 Det har skjedd meg flere ganger at vi måtte ta ulønnede dager da mine to eldste var små. Særlig første året for barn nr to i barnehage innebar mye sykdom totalt, siden den eldste også var utrolig mye syk (fikk senere operert mandlene, noe som hjalp veldig, mulig vi egentlig var i kategorien som kunne søkt om flere dager, vet ikke). Det verste er egentlig å ha to små, ganske tette barn. Da har man ikke krav på flere sykt barn-dager enn om man bare har ett barn, mens barn under 3-4 år gjerne generelt kan være mye syke. Og min erfaring er at barna sjelden er syke samtidig, gjerne etter hverandre... Med tre barn fikk vi doblet antall sykt barn-dager, men for min del er jeg mindre borte fra jobb med tre barn enn to, siden de store er sjelden syke. Så egentlig syns jeg heller det skulle være noe regler for antall barn under en viss alder eller noe. Men jeg har aldri løyet for arbeidsgiver om hvem som er syke. Men om både jeg og barna har vært syke samtidig, har jeg ført sykedagene på meg selv, siden jeg har flere egenmeldingsdager. Og når det har vært spesielle ting, som undersøkelser og inngrep på sykehus, så har jeg søkt om velferdspermisjon framfor å bruke sykt barn-dager. 1
pautina Skrevet 7. januar 2020 #37 Skrevet 7. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så misforstått som det kan få blitt. Man følger regelverket og tariffer, slik får man en godt samfunn. Regelverket er utformet av partene i arbeidslivet og staten Norge, det bør holde. Anonymkode: 4d19c...3a0 Man følger regelverket og tariff og i tillegg er man i sin fulle rett til å ta menneskelige hensyn. Kollegaen min fikk en mnd fri med lønn+ en bonus på 100 000 for å hjelpe til litt i gjøre det enklere da kona døde og han måtte flytte barna hit fra hjemlandet han pendler til. Fullstendig lovlig, styret stemte ja for de vet at lojalitet er lønnsomt😊 mulig det er urettferdig for alle som ikke fikk det, men jeg liker ledelsen og styret hos oss jeg😊 5
litle_my Skrevet 7. januar 2020 #38 Skrevet 7. januar 2020 6 timer siden, pautina skrev: Å være i sin fulle rett er ikke alltid det samme som at det er hverken smart eller snilt....Min sjef gav meg fri med lønn den ene gangen jeg trengte ekstra sykt barn dager og ikke hadde flere, sier ikke nei til henne på en søndag for å si det sånn Man høster omtrent som man sår🙄 Men da var jo du ærlig! De andre her prøvde jo å lure sjefen sin ... 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #39 Skrevet 7. januar 2020 Jeg gjorde det en gang i fjor, var på randen og var lettere å skylde på barnet der og da. Jeg er så heldig at jeg er aldri syk, hadde høy feber en gang i 2014 og en dag med omgangssyken i 2008, har og tre barn som så og si aldri er syke (har kanskje brukt to dager på ti år) så må ærlig si at det gjorde at jeg ikke hadde dårlig samvittighet. Anonymkode: 9e7fe...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #40 Skrevet 7. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 😊👍 Det bør nevnes at for få sykt barn dager har vært en svært liten utfordring hos oss, det gjelder vel stort sett kun de som har små barn som nylig har startet i barnehage (med noen uheldige unntak) Ved kronisk sykdom kan man jo søke NAV om flere sykt barn dager, hvor NAV da tar regningen ved fravær ut over ordinær kvote. Anonymkode: d818d...070 Det er sykt strengt regelverk på hvem som får utvidet sykt barn dager dessverre. Har et kroniskt sykt barn som medfører mye fravær fra barnehage og jobb i tillegg til 2 legebesøk hver tredje måned for oppfølging (utenom ekstra sjekker på ene sykdommen og vanlige legebesøk ved normal sykdom), men ingen av sykdommene gir rett på ekstra sykt barn dager på grunn av at han med svært liten sannsynlighet kan vokse det av seg en gang og da er det ikke en godkjent kronisk sykdom... Hadde ikke det vert for at far var arbeidsledig noen måneder, bestemor er ufør, oldeforeldrene er relativt unge og spreke og jeg nå er i permisjon så hadde vi måtte tatt myyye ulønnet fri de siste årene. Kunne forøvrig aldri falt meg inn å misbruke eller lyve om sykt barn dager, for jeg setter pris på at vi har så gode rettigheter som vi har her til lands. Skulle ønske systemet ikke var så firkantet, men sånn er det. Anonymkode: 7bbe4...783
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå