Gå til innhold

Misbrukt egenmelding for barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du misbrukt egenmelding for sykt barn dag på deg selv? 

Anonymkode: 403f0...c50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, heller omvendt. Bruke min egenmelding da barnet var sykt for hadde brukt opp syktbarn dager. 
Du kan sykemelde deg om du har brukt opp dine egenmeldingsdager. 
plutselig trenger du syktbarn dager hvis barnet ditt blir lenge syk (influensa, omgangssyke etc)

Anonymkode: c9f65...420

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. På 10 år så har jeg aldri brukt mer enn 6 dager og det var da han gikk i bhg. Etter skolestart har det blitt brukt maks 4, og jeg har 40 sykt barn dager. Men jeg har fri med lønn når jeg må følge barnet opp på timer på sykehuset, PPT ect, eller jeg skal i møter som handler om barnet, men igjen så jobber jeg 2 dager redusert i mnd for og samle mest mulig avtaler på disse 2 dagene slik at jeg ikke er borte i arbeidstiden så mye. 

Anonymkode: 9f41f...3e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. På 10 år så har jeg aldri brukt mer enn 6 dager og det var da han gikk i bhg. Etter skolestart har det blitt brukt maks 4, og jeg har 40 sykt barn dager. Men jeg har fri med lønn når jeg må følge barnet opp på timer på sykehuset, PPT ect, eller jeg skal i møter som handler om barnet, men igjen så jobber jeg 2 dager redusert i mnd for og samle mest mulig avtaler på disse 2 dagene slik at jeg ikke er borte i arbeidstiden så mye. 

Håper du vet hvor heldig du er.

Nei, har aldri misbrukt egenmelding for barn.

Anonymkode: 1dc6e...c01

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Har tatt ut ferie og søkt fri uten lønn noen dager et år hvor ungene hadde "alt" og vi var tomme for "sykt barn" - dager i oktober. 😆. Ellers har kvota holdt med god margin, men har startet 2020 med en skikkelig runde vannkopper, så så SB- dagene fyker fort unna for øyeblikket. 

Anonymkode: d0df7...829

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du vet hvor heldig du er.

Nei, har aldri misbrukt egenmelding for barn.

Heldig og heldig. Skulle heller hatt ett friskt barn som var vanlig syk. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du fått til å få 40 dager? 

Anonymkode: ffe9a...aa0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønte det i det jeg svarte, du er selvsagt alene med barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kronisk syk unge tenker jeg

Anonymkode: 62961...f06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, virkelig ikke.  

Anonymkode: 9875e...982

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldig og heldig. Skulle heller hatt ett friskt barn som var vanlig syk. 

Om du har brukt kun 6 syke-barn dager på 10 år så anser jeg deg og ditt barn som heldig. Vet om de som bruker opp kvoten sin på under ett år fordi barnet såpass ofte syk..

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en som tok ut de dagene han hadde «tilgode» på slutten av året 🤯 

Da er du drøy... 

Anonymkode: 1d035...452

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, heller omvendt. Bruke min egenmelding da barnet var sykt for hadde brukt opp syktbarn dager. 
Du kan sykemelde deg om du har brukt opp dine egenmeldingsdager. 
plutselig trenger du syktbarn dager hvis barnet ditt blir lenge syk (influensa, omgangssyke etc)

Anonymkode: c9f65...420

Men i alle dager du har ikke rett til å bruke egenmelding ved sykt barn. Du har 10 sykt barn dager i året hvis du har ett barn, og hvis ikke det holder så må du ta permisjon uten lønn. Du har ikke under noen omstendigheter lov til å bruke egenmelding ved sykt barn!

Anonymkode: 38774...7f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager du har ikke rett til å bruke egenmelding ved sykt barn. Du har 10 sykt barn dager i året hvis du har ett barn, og hvis ikke det holder så må du ta permisjon uten lønn. Du har ikke under noen omstendigheter lov til å bruke egenmelding ved sykt barn!

Nei, men de fleste gjør det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men de fleste gjør det. 

Så da er det greit mener du? Jeg avslørte to stk i min avdeling som misbrukte dette, og de mistet retten til å både bruke sykt barn dager og egenmelding, samt en skriftlig advarsel. Begge de to mente at de hadde rett til å gjøre dette, og at de ikke hadde råd til å miste dager med lønn så de tok de videre med sin fagforeningsrepresentant, det tok veldig lite argumentasjon fra min side før de to fikk beskjed av sin fagforening sentralt at jeg som arbeidsgiver var i min fulle rett til slike sanksjoner.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har brukt kun 6 syke-barn dager på 10 år så anser jeg deg og ditt barn som heldig. Vet om de som bruker opp kvoten sin på under ett år fordi barnet såpass ofte syk..

Hun er vel ikke heldig som må følge barnet sitt til sykehus, ppt o.l.  2 dager i måneden?

Anonymkode: 9875e...982

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

...og jeg er selv arbeidsgiver, som håper mine medarbeidere har vett nok til å si de selv er syke dersom de er tomme for sykt barn dager. Dersom de ringer og sier barnet er sykt og de ikke har flere dager igjen kan jeg jo ikke si stort annet enn at de ikke har flere dager igjen og må bruke en feriedag, avspasering eller permisjon uten lønn, men jeg har faktisk en gang vært fristet til å svare noe ala: «Hva sa du? Jeg hørte deg ikke. Er du syk, sier du? For du har jo ikke flere sykt barn dager igjen.» 

Jeg har faktisk stor forståelse for at det kan være krevende med mye sykdom i småbarnsfasen, og med alt av planleggingsdager og ferie i barnehagen er det ikke bare-bare å ta en uplanlagt feriedag heller. Og det er heller ikke fasen i livet hvor det er enklest å tape en dags lønn. 

Så mitt uuttalte motto er: «Ikke fortell meg det dersom det egentlig er barnet som er sykt og ikke du, dersom du er tom for sykt barn dager i småbarnsfasen.» 

Anonymkode: d818d...070

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det greit mener du? Jeg avslørte to stk i min avdeling som misbrukte dette, og de mistet retten til å både bruke sykt barn dager og egenmelding, samt en skriftlig advarsel. Begge de to mente at de hadde rett til å gjøre dette, og at de ikke hadde råd til å miste dager med lønn så de tok de videre med sin fagforeningsrepresentant, det tok veldig lite argumentasjon fra min side før de to fikk beskjed av sin fagforening sentralt at jeg som arbeidsgiver var i min fulle rett til slike sanksjoner.

Du høres ut som en drømmesjef 🙄

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

😂 må si meg enig

Anonymkode: 69876...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun følger regelverket?

Ikke akkurat drømmemedarbeidere som jukser og utnytter velferdssystemet vårt heller.

Heier på tydelige, men rettferdige ledere. 

Anonymkode: 31715...23f

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...