AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Her jeg bor går det en skolebuss til sønnen min sin skole men siden vi ikke bor langt nok unna så har han ikke rett på skolebuss. Jeg er alenemamma uten bil. Denne skolebussen kjører hver dag med kun en passasjer eller ofte tom buss,så tok kontakt med buss-selskapet forklarte at det var vanskelig for meg å levere på skolen å spurte om sønnen min kunne få sitte på. Fikk blankt nei for han har ikke rett på det. Jeg nevnte at de kjører jo som regel med tom buss til skolen men forsatt får han ikke sitte på. Likevel har vi noen ganger fått sitte på fordi vi står på buss-stoppet å da har sjoføren spurt om sønnen min vil sitte på. Onkelen min er buss-sjofør å han sier at de har ingen lister på hvem som skal være med skolebussen å ikke,så det er bare til å rekke ut hånden så stopper den. Mens moren min mener det er utrolig frekt når vi allerede har fått avslag å skolekjøring. Hva hadde dere gjort? Tatt skolebussen likevel så lenge de ikke oppdager at han ikke har rett på det? Eller begynne å levere selv på skolen som er tungvint uten bil? Anonymkode: c332a...82e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Er forskjellige buss-sjofører hver dag foresten. Anonymkode: c332a...82e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Du vet at man får busskort fra skolen som må vises ? Anonymkode: 2c87f...983 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at man får busskort fra skolen som må vises ? Anonymkode: 2c87f...983 De spør aldri etter busskort på denne skolebussen. Anonymkode: c332a...82e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Kjøp månedskort, så kan ungen ta bussen. Anonymkode: 6737f...c13 4
skruf Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 Du kan jo kjøpe busskort til han sånn at han får være med bussen, jeg hadde i allefall kjøpt busskort i vinterhalvåret så kunne han heller ha syklet til skolen ellers. Månedskort til barn koster ikke så mye 4
Mezzosoprena Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 Du kan jo betale for skyssen da, så løser det seg uten at man skal utnytte systemet. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 Hadde gjerne betalt for at han kunne sitte på med skolebussen,bare fikk inntrykk av at det ikke var ett alternativ. Men kan være vi har misforstått hverandre. Kan jo ta kontakt igjen å si at vi selvfølgelig skal betale om han får sitte på med skolebussen. Månedskort må han jo ha uansett. Anonymkode: c332a...82e
Lacy Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 Det er vel kommunen som utsteder de kortene, tror jeg 😊 om du kjøper kort er ikke det busselskapet sin sak 😊
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Skrevet 7. januar 2020 Hva mener du egentlig? Hvem som helst kan jo kjøre med skolebussen så lenge man betaler. Anonymkode: 6c2de...72a 1
Kanutte Skrevet 7. januar 2020 #11 Skrevet 7. januar 2020 Hovedreglen er at man får skyss til skolen dersom gåavstanden til skolen er lengre enn 2 km (1. trinn), 4 km (2.-10. trinn) og 6 km (vgs). Det kan gjøres unntak dersom eleven har særskilt behov eller skoleveien anses som farlig. Hvorvidt barnet kan sitte på med bussen om du betaler for månedskort er opp til kommunen, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #12 Skrevet 7. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du egentlig? Hvem som helst kan jo kjøre med skolebussen så lenge man betaler. Anonymkode: 6c2de...72a Da var det jo rart at hun ikke nevnte at det var ett alternativ? Fikk bare blankt nei på å spørsmål om han kunne få sitte på med skolebussen. Anonymkode: c332a...82e 1
skruf Skrevet 7. januar 2020 #13 Skrevet 7. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da var det jo rart at hun ikke nevnte at det var ett alternativ? Fikk bare blankt nei på å spørsmål om han kunne få sitte på med skolebussen. Anonymkode: c332a...82e Det er jo ikke noe rart du fikk blankt nei hvis hun trodde du spurte om han kunne sitte på og hun trodde at du mente sitte på gratis. Hadde du presisert sitte på mot at du kjøpte billett hadde det nok ikke vært et problem. Det er jo egentlig ditt ansvar å sjekke ut månedskort/være med bussen mot betaling, ikke sjåføren sitt ansvar. Kan godt hende at sjåføren ikke tenkte på det alternativet, på samme måte som at du ikke har vurdert den muligheten. Ingen barn blir nektet skolebuss så lenge man betaler.
solmåneogstjerner Skrevet 7. januar 2020 #14 Skrevet 7. januar 2020 Det kan nok være forskjeller rundtomkring, men her er det ihvertfall slik at man kan ta skolebuss selv om man ikke har skolekortet så lenge man betaler (eller har månedskort). Barna mine har ikke skolebuss men er av og til med noen hjem som må ta buss. Da betaler de normal takst og så er det helt greit. Hør med dem igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #15 Skrevet 7. januar 2020 Våre barn tar buss og må ha kort i sekken som aldri brukes siden de kjenner bussjåførene så godt, men det har vært kontroll. Om venner skal være med hjem fra skolen, betaler de ca 20 kr. Om noen som bor nærmere enn 4km fra skolen (over 1. klasse) sitter på, betaler de. Jeg kan også ta skolebuss om jeg betaler, for det er det eneste kollektive tilbudet vi har (men det passer jo ikke til jobb siden skoledagen er kortere enn arbeidsdagen). Et par steder i kommunen har de fått skyss selv om det er kortere enn 4 km pga farlig skolevei. Men i utgangspunktet vil jeg anbefale å gå/sykle pga mosjon. Anonymkode: 02a3b...5f6
Gjest Albbas Skrevet 7. januar 2020 #16 Skrevet 7. januar 2020 Det er ikke alle steder man kan betale for å sitte på med bussen nei, noen busser er kun for skyss av de som har rett på gratis skyss. Kontakt kommunen.
Edie Skrevet 8. januar 2020 #17 Skrevet 8. januar 2020 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Edie, adm.
Anbefalte innlegg