Gå til innhold

Tre barn i løpet av 4 eller 5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med familien? Hva syns barna? Hva syns partner? Hvor tette er barna og var alle planlagt så tett? Jobber begge fullt? Krevende jobber? 

Anonymkode: bca2a...6e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnekroppen trenger lang tid på å restituere seg etter en graviditet. Derfor vil ikke jordmor Marie anbefale kvinner å få barn med for kort mellomrom. 

Kroppen trenger tid - Bekkenet vårt trenger flere år på å komme på plass etter en fødsel. Også underlivsmusklene må bygge seg opp igjen. Det er heller ikke positivt å amme mens man går gravid. Det tærer på mors krefter, forklarer hun.

En annen årsak til å vente med å bli gravid, er risikoen for høy kroppsvekt. 

- For å unngå svangerskapsdiabetes, bekkenproblemer og høyt blodtrykk, bør en kvinne være normalvektig når hun blir gravid. Mange trenger tid på å komme tilbake i normalvekten sin etter at de har født, sier Marie.

https://www.dagbladet.no/tema/derfor-bor-du-vente-to-ar-med-nestemann/64372599

Anonymkode: b60b1...cb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått tre på fem år. Foreløpig går det veldig fint! De eldste synes det er stor stas å få småsøsken. Og som foreldre har vi god rutine og er selvsikker i rollen nå.

Eldste er tre år eldre enn mellomste og så er det to år ned til siste. Hadde planlagt to år mellom dem, men ikke alltid det går å planlegge så nøyaktig. ;) Vi ønsket en tett søskengjeng for at de skal ha mye felles og kunne leke sammen. Dette er særlig gunstig på ferier og liknende. I tillegg ønsket vi ikke å spre småbarnsfasen over for mange år. 

Vi var på forhånd enige om at vi skulle ha to, kanskje tre barn. Vi gikk for tre da vi synes livet med to gikk veldig fint og følte vi hadde tid, overskudd og lyst på en til. 

Vi jobber begge fullt, men har fleksible jobber og har svært kort vei fra bolig til barnehage og jobb. Dermed går omtrent ingen tid med til pendling og liknende. Hvis man har mulighet til å ha kort reisevei i hverdagen tror jeg det er et kjempegode. 

Tror ikke at livet vårt er for alle. Det kan være hektisk mens det står på. Særlig hvis alle ungene MÅ et eller annet samtidig. Men hvis man er et fint lag, holder hodet kaldt og voksne og barn har gode søvnrutiner går det helt fint. Og det er mye hverdagsmagi og kjærlighet i vårt hjem. ❤️

Anonymkode: 2495f...03a

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk tre på fire år. 
Det har vært et helvete😂😂 hehe neida, det var satt på spissen. Men det har vært STRITT! Først nå begynner det å løsne litt, eldste går nå i førsteklasse. 
Hverdagen handler stort sett om rutiner. Vi planla 2 tette, men så kom det en treddemann uplanlagt. Ville ideelt sett ha ventet med den tredje. De har stor glede av hverandre, men jeg mener jo de hadde hatt det om de skilte flere år også. Vi har så å si aldri barnefri heller. Besteforeldrene vil helst passe maks 2 barn! Det har gått ut over parforholdet vårt, så vi går i terapi. Vi ble bare mamma og pappa og mistet oss selv litt. Dette er sikkert ikke det du ville høre, men dette er vår sannhet :) barna våre er likefullt det beste som har skjedd oss og kunne ikke vært høyere elsket. De er hjertegode og sympatiske hensynsfulle barn som fungerer veldig bra sosialt. Det er en stor fordel de har fått av å være tre tette 🙂

Anonymkode: 17db3...800

AnonymBruker
Skrevet

Naboen fikk fire på rett under tre år. Det var ekstremt hektisk mens det sto på. Nå er yngste 6.klassinger og nå går det fint. 

Anonymkode: 72b18...900

AnonymBruker
Skrevet

Var jeg som la inn den siste kommentaren, om tre barn på fire år. Glemte å legge til dette med jobb. Mannen har jobbet 110% og jeg 60% i alle år. Dette for å ha mer tid hjemme da hverdagen er stri (barna begynte ikke fullt før 3 års alder, minste på 2 år går ennå i fullt i bhg) og så er det for å redusere utgifter til sfo og bhg. Vi måtte betalt 10 000 i mnd på det om alle gikk fullt, og det er så dyrt at det hadde ikke lønnet seg med min frisørlønn. 3 barn er generellt dyrt🙂

Anonymkode: 17db3...800

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn på 3 og 1/2 år... to som kom år etter år, så et år opphold så kom neste mann. Alle barna var planlagte og ønsket, da vi ville ha de tett i alder. Det som derimot ikke var planlagt var at yngste har et medfødt syndrom og krever mye oppfølging. 

Livet er sykt travelt og visst jeg skulle valgt igjen hadde jeg nok valgt at de to eldste ble litt eldre og mer selvstendig før vi fikk flere. Vi jobber 100% begge to.

Anonymkode: dba47...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk 3 på 6 år, ønsket oss tettere barn men hadde ikke flaks med prøvinga. Det har gått strålende, men vi har valgt at en av oss gikk hjemme så lenge vi fikk kontantstøtte, det lønnet seg ikke med jobb når vi måtte betale SFO, 2*barnehage og i tillegg mistet kontantstøtten. 

Anonymkode: 5534f...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tre barn på fire år. Det var tøft de første årene og anbefales ikke. Vi har aldri hatt barnevakt, da ingen familie bor her.

Men nå som alle går på skolen er det bare gøy! Barna leker mye sammen, spesielt de to jentene som er hverandres bestevenner. 

Begge vi foreldre jobber fullt i krevende lederstillinger, samt er ganske engasjert i barnas aktiviteter (trener, klassekontakt etc)

Alle barna var planlagt. Og det var ikke noe problem ift min kropp og helse. 

Anonymkode: 3f6ae...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 barn på rett over 5 år. Men siden eldste er født rett før jul, og yngste rett etter er det tre barn på 6 skoleår. 

Har aldri føltes spesielt travelt. Men er jo høyt lydnivå og aktivitetsnivå her. 

Og jeg ser til gru frem mot jeg må forholde meg til ungdomsskoleverdenen i 9 år! 😂

Anonymkode: 72c7f...dee

AnonymBruker
Skrevet

Fikk 3 barn på 4,5 år. Der det er 10,5 mnd mellom de to minste og hadde/har de hjemme i permisjon / ulønnet permisjon samtidig. Klart det kan være hektisk, men barna er allerede nå så knyttet til hverandre og stort utbytte❤️

Anonymkode: 738d3...651

Skrevet

Vi fikk tre barn på fire år. Det var godt planlagt. Det var selvfølgelig intenst mens de var helt små, men det går fort over. Nå er de 7, (straks) 9 og 11 og de er selvstendige flinke barn og alt går veldig fint. Barna har et nært og godt forhold og jeg mener absolutt at det at de er så tett i alder er noe av grunnen. Det er enkelt å finne aktiviteter som passer alle når vi skal gjøre ting sammen som familie. I forhold til min kropp og helse var det null problem (og selv om jeg hadde høyrisikosvangerskap pga kronisk sykdom i tillegg, har aldri hørt noe som helst negativt om tette barn fra noen leger). Nå går alle på skolen (1., 3. og 6. trinn) og yngste går også på SFO. Det er merkbart at vi har tre skolebarn kontra før når vi hadde minst ett barnehagebarn, det er mer å følge opp på skolen enn i barnehagen, men det går veldig fint. Jeg synes det er supert med tette barn og hadde definitivt valgt det samme igjen. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tre på fem år. Hektisk, men verre å gå fra 1 til 2 enn 2 til 3. Jobber 100% begge to. Sen barnehagestart på barna. 

Anonymkode: 9861f...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Fem stk på 7 år og 3 mnd. Travelt definitivt. Var heime med dei .

Anonymkode: 7fb08...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tre barn på fire år og en mnd. Siste hadde en tvilling, som vi mistet. Her jobbet mannen 100% og jeg tok ulønnet permisjon før jeg sa opp jobben. Jobbet så helgevakter, og så kontantstøtten. Vi var så heldig å ha en farmor som elsket å gå tur og gikk masse tur med barna etter hvert som de kom. Var travelt, men de to eldste var ekstrem rolige og sov godt om nettene. Fikk svi litt med sistemann, men etter noen nålestikk sov han og godt om natten. 

Gode venner og trives sammen. Nå er eldste flyttet ut, og jeg jobber redusert pga helsen, migrene. 

Anonymkode: a0e80...4bc

AnonymBruker
Skrevet

En tidligere nabo fikk 3 barn i løpet av 2 år og 10 måneder. 

Anonymkode: 78f15...788

AnonymBruker
Skrevet

3 barn på 4,5 år. 14 mnd mellom de første og så en kunstpause på litt over 3 år til neste. Gikk helt fint.

Anonymkode: 13a43...725

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...