Gå til innhold

MME og sterilisering i utlandet-urent vann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i Karibien for et lengre opphold med baby på 4 måneder og holder på å gå opp i spinningen av vann og kjele problematikk. Lager mme av flaskevann og steriliserer flasker ved å koke de i springvann.

Men flaskene får et tynt hvitt belegg på seg. Tenkte først at det er grunnet jod i vannet her og ringte helsestasjon og de mente det var bare å tørke av flaskene etter koking. Men flaskevannet får dette hvite i seg også, hvite flak i vannet og hvitt pulver som legger seg i bunnen av kasserollen. Tenkte det kan komme av at kasserollene i huset vi leier er gamle og at det kommer aluminium i vannet og gikk til innkjøp av nye, men det hjalp lite.

De som bor her mener det er kjelene og at barna her blir ikke syke av det så det går fint (det går i springvann og gamle kjeler). Hygienenivået her er også langt ifra den vi har. Blir ikke helt betrygget av den konklusjonen.  

Etter noen dager med altfor mange bæsjebleier enn normalt (muligens av andre årsaker) så filtrerer jeg vannet til mme med ammeinnlegg men slitsomt å holde på det også. 

Noen som har en ide om hva dette er og om det er skadelig?

Anonymkode: 0bc78...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er et hvitt belegg så er det mest sannsynlig bare hardt vann, som betyr bare at det er mer kalsium i vannet der. Det er ikke farlig. Tror ikke du trenger å bekymre deg for det og jeg ville ikke «filtrert» vannet gjennom et ammeinnlegg. Det tar bare lang tid og har nok ikke noe for seg. Det finnes sunne barn i karibien også og litt ekstra kalsium er ikke farlig. 

Anonymkode: 7dd5f...507

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som over. Det er sannsynligvis kalk i vannet. Det er typisk mange steder i sydlige strøk. Og kalk er ikke farlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig synd at du ikke ammer når du er der da, hadde vært så sykt mye enklere 😖

Anonymkode: 9bde1...5bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i Norge men flaskene får hvitt belegg her og fordi det er mye kalk i vannet. Har egen brønn. Det går an og bruke litt sitronsaft eller edikk når man vasker flaskene men vask og skyll de godt før du koker.

Anonymkode: 0506b...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig synd at du ikke ammer når du er der da, hadde vært så sykt mye enklere 😖

🙄

Anonymkode: 31402...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk så mye for svar. Kalk har jeg ikke tenkt på engang, da skal jeg slutte å stresse over dette med en gang:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt innspill du, det har hun sikkert ikke tenkt på 🙄🙄🙄

Anonymkode: d8e6d...376

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Tyrkia når min eldste var baby.  Der er det mye kalk. Jeg vasket i vanlig vann og kokte i kjøpevann. Kalk er ikke farlig på kort sikt. Men på lang sikt er det ikke sundt for leveren :) jeg hadde ikke gitt min baby en flaske med kalkbelegg.

Endret av Lossi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

At jeg har for lite melk og må gi tillegg er også en ting jeg stresser over, men nå kan jeg fokusere på å bare stresse over det 😬😓

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...