Gå til innhold

Matpakka i barnehagen og ernæring for 3-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kresen treåring som spiser litt dårlig og ensidig. Han får typisk med seg en yoghurt, en brødskive, noen bær, agurk. Eller litt frukt. Tenker at han får mye frukt, mye sukker og kanskje litt lite grønnsaker. Sender dere med yoghurt i det hele tatt? Har tenkt at det jo er bra næring, men for mye sukker. Finnes det noen uten sukker? 

Hjemme spiser han gjerne fiskepinner, fiskekaker, pannekaker, tomatsuppe. Jeg blir litt bekymret for at han er så kresen. Får han maten vi spiser (vanlig kost - salat, taco, wok, grateng), spiser han ingenting. Selv vokste jeg opp med mye mistrivsel og tvang rundt matbordet, og vil liksom at han skal få et bedre forhold til mat. Jeg var kresen som barn, men i voksen alder spiser jeg alt.

Anonymkode: 70d2e...9c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Vi bor ikke i Uganda, det skal mye til for å bli underernært i Norge. Så drit i bekymringen. 

Anonymkode: 7f78e...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke egentlig ut som et problem. Det du beskriver barnet spiser gir nokså god variasjon og dekning av næringsstoffer.

Det er nokså vanlig at barn spiser et mindre utvalg middagsretter, spesielt for en periode rundt 2-3 års alder og opp til skolealder. Så lenge en ikke lager noe stress rundt det, som du jo kjenner til, og bare oppfordrer til å smake innimellom, så går det seg gjerne til over tid. Små barns smaksløker modnes også over tid.

Blandingsmat som gratenger, wok, taco, salat er også typisk mange barns store skrekk. Min erfaring er at retter hvor hver del serveres for seg ofte fungerer bedre. 

Vi pleide f.eks å gi minstemann egne skåler med oppskåret agurk, mais, tomat osv når vi hadde salat, i tillegg til egg, skinke eller hva vi hadde av protein i salaten. Da spiste barnet godt, av egentlig den samme maten som oss andre bare i en annen form. 

Anonymkode: f9739...3c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...