AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Vet at ingen er perfekte men føler at det er så mye i dag som man må gjøre, ellers blir man stempla som en dårlig mor. Jeg går rundt med hjertet i halsen. Hva tenker bhg ansatte om meg og mitt barn, hva tenker mine venninner og bekjente? Gjorde jeg en feil nå? Tenk om noen melder meg til barnevernet på feil grunnlag fordi de tror feil om meg? Hører at folk blir meldt for alt og ingenting, alt fra at noen vil ta hevn til at foreldre er veganere. Jeg tenker tanker som at ungen er kanskje varm/kald med de klærne: jeg er en dårlig mor. Burde jeg ha en fargerik matpakke hver dag, i dag ble det kun brødskiver:de tenker sikkert jeg er en dårlig mor. Hvis jeg en sjelden gang glemmer noe som angår min unge får jeg dårlig samvittighet og tenker og kverner mye på det, jeg blir sliten. Barna mine har det fantastisk med meg og mannen, de har alt de trenger pluss mer, de er smarte, trygge og glade barn, men jeg føler alltid at det er noe jeg burde gjøre bedre, selv om jeg ikke kan peke på noe. Og apropos tråden med mugg i barnevogn, jeg oppdaget nå at vi har det i vår vogn uten at jeg la merke til det ettersom det er veldig lite og ser mer ut som skitt. Og gjett om jeg sitter med verdens verste samvittighet 😭 Anonymkode: 87268...452 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Det er mange som tenker som deg og de fleste føler seg helt hjelpesløs for hvem kan man snakke med? Man kan dessverre nok ikke snakke med noen om det for det vil alltid være noen som tolker det du sier feil eller bli mer obs på ting du føler deg dårlig på. Trist at vi har fått et slikt motbydelig samfunn, men sånn er det. Bare pass på at du ikke får noen ekle kommentarer her på kg, for det er tydeligvis ikke lov å lufte sin redsel for bv selv man ikke gjør noe galt. Anonymkode: a27e0...9f3 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Jobb mer med selvtilliten tror jeg. Det er alltid noe foreldre kan gjøre bedre, og det gjelder alle. Du sier det selv at ingen er perfekte, så du vet innerst inne at dine tanker er grunnløse. Anonymkode: 655b8...4dc 20
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 Du er bra nok. Det handler om å se barnas behov både mentalt og fysisk. Anonymkode: 926a4...332 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Jeg har et kresent barn og trodde at barnehagepersonalet kunne melde meg til BV fordi barnet mitt bare ville ha leverpostei og gulost som pålegg året rundt. Ble ikke meldt da, men kanskje kresent barn er grunn til å melde? Anonymkode: c5880...242
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et kresent barn og trodde at barnehagepersonalet kunne melde meg til BV fordi barnet mitt bare ville ha leverpostei og gulost som pålegg året rundt. Ble ikke meldt da, men kanskje kresent barn er grunn til å melde? Anonymkode: c5880...242 Nei, det er det ikke. Hjelpes. Anonymkode: 106f6...a63 37
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 Jeg tenkte også sånn. Barna mine er tenåringer nå, og jeg har gjort mange feil. Har ikke blitt meldt ennå, og det gjelder nok de fleste foreldre. Vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å slappe av. Anonymkode: 3e84f...643 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 Du er ikke engstelig for barnevernet. Du har angst. Og angst er ikke veldig gunstig for barn. Angst kan behandles Anonymkode: 8ed90...657 25
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et kresent barn og trodde at barnehagepersonalet kunne melde meg til BV fordi barnet mitt bare ville ha leverpostei og gulost som pålegg året rundt. Ble ikke meldt da, men kanskje kresent barn er grunn til å melde? Anonymkode: c5880...242 Jobber selv i bhg å vi hadde ett barn som kun spiste brunost på skiven. Var vi tom for det så kunne han gå måltid etter måltid uten mat. Vi måtte gå på butikken kun for å kjøpe inn brunost til barnet. Egentlig bestiller vi all mat å får det levert på døren men i sånne tilfeller som dette så måtte vi bare gå på butikken likevel. Itellegg spiste han ingen varmmat så vi måtte ha skive med brunost i bakhånd da også. Vi har aldri diskutert å ringe bv for det! Er nok bare en periode som går over Anonymkode: e9210...c94 12
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Skrevet 7. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke engstelig for barnevernet. Du har angst. Og angst er ikke veldig gunstig for barn. Angst kan behandles Anonymkode: 8ed90...657 Nei, det kan det ikke alltid. Ikke vellykket i alle fall. Jeg har generalisert angstlidelse, og iflg legen er dette noe jeg vil ha livet ut. Psykiske sykdommer er sjelden enkle å "fikse", og ofte får man så sterke bivirkninger av medisinene mot det, at det er bedre å la være å ta dem. Back to topic. Jeg er mor til et stort barn, og jeg har aldri noensinne i de årene han vokst opp, tenkt at barnevernet skulle være noe å gå rundt og være redd for. Han hadde til og med nugatti på nistematen sin, fordi han ikke ville spise. Ingen meldte oss til bv av den grunn. PS! Han spiste ikke nisten sin selv om det var nugatti på den heller. Men pålegget var der. Det mest fryktede pålegget hos alle voksne... Anonymkode: 18696...8ec 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #11 Skrevet 7. januar 2020 Det er ikke normalt at vanlige foreldre er så redde for barnevernet som det du og andre her sier. Jeg hadde vært mer bekymret for det enn pålegget i matpakken eller mugg i barnevognen. Søk hjelp. Anonymkode: d2416...d22 25
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #12 Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber selv i bhg å vi hadde ett barn som kun spiste brunost på skiven. Var vi tom for det så kunne han gå måltid etter måltid uten mat. Vi måtte gå på butikken kun for å kjøpe inn brunost til barnet. Egentlig bestiller vi all mat å får det levert på døren men i sånne tilfeller som dette så måtte vi bare gå på butikken likevel. Itellegg spiste han ingen varmmat så vi måtte ha skive med brunost i bakhånd da også. Vi har aldri diskutert å ringe bv for det! Er nok bare en periode som går over Anonymkode: e9210...c94 Sånn var det ene barnet mitt også, pluss at han var veldig småspist. Han fikk kosttilskudd og oppfølging av fastlege for å sjekke vitaminnivåer, og var frisk og rask. Bv var aldri noe tema her heller, den eneste gangen spisingen hans ble nevnt fra de ansatte i bhg sin side, var da de lurte på om vi ville at de skulle prøve hardere på å få ham til å spise eller la ham styre det selv. Hadde ikke inntrykk av noe annet enn at de hadde tillit til vår vurdering og håndtering av situasjonen. Anonymkode: 3e84f...643 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #13 Skrevet 7. januar 2020 Det mest logiske her, er vel at du ber om et møte med barnevernet? Det ødelegger både for deg og barna dine at du går rundt og er redd og anspent. De vil mest sannsynlig berolige deg, slik at dere får en mye bedre hverdag. Tenk på barna dine, og gjør det du må 💕. Følet du at dette er en slags tvangstanke? Barnevernet er ikke et monster, og en viktig del av jobben deres er rettledning og samtaler. Familievernkontor kan også hjelpe deg med samtaler etc. Lykke til 💕 Anonymkode: 67bb0...9d2 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Skrevet 7. januar 2020 Hva er egentlig en perfekt mor? Jeg kan godt forstå frykten din, særlig pga. mye skremselspropaganda rundt barnevern. Men mange av dem som driver med det, er mennesker som faktisk har utsatt barna sine for grov omsorgssvikt og mistet omsorgen for barna sine (Vold, rus, overgrep osv). Så lenge du ikke er blant dem, trenger du ikke å frykte. Om det er noe annet, kan du bli tilbydd frivillige hjelpetiltak. Men hadde jeg vært deg, ville jeg ha tatt en samtale med helsesøster. Lagt frem bekymringene dine. Kanskje kan helsesøster tilby noe veiledning, som gjør deg sikrere i din rolle som mor? Anonymkode: 9a4ad...b13 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #15 Skrevet 7. januar 2020 Hvordan tror dere barnevernet fungerer, egentlig? Noen melder deg for feil pålegg i matpakken og vipps, så har du barnevernet på døra og ungen hales ut? Noen som har lest litt for mange endidoge klagehistorier fra foreldre som er uenige med barnevernet her? Anonymkode: 8563b...57e 24
Vera Skrevet 7. januar 2020 #16 Skrevet 7. januar 2020 Det som skiller en god forelder fra en dårlig forelder, er at man er genuint opptatt av barnets beste, og hele tiden higer etter at barnet skal ha det bra. Gode foreldre bekymrer seg konstant for barna sine - akkurat som du! En dårlig forelder er en forelder som ikke ser barnet sitt og barnets behov, og som alltid setter seg og sine behov foran barnets. Jeg tror du temmelig sikkert kan si at du tilhører det gode lag 😉 Det er trist at barnevernet har blitt et skremselsorgan, da det skal være et hjelpeorgan. Her må barnevernet jobbe iherdig for å få tilbake folkets tillit, og en holdningsendring må til i samfunnet. Samtidig er det helt naturlig at man føler litt frykt ifht et organ som potensielt kan ta barnet i fra en. Husk at det er de ekstreme historiene vi får høre, ikke de dagligdagse! Jeg vet om MANGE bra historier, hvor barnet har fått en helt ny hverdag fordi barnevernet har satt inn hjelpetiltak for familien. Det er en bra ting! Vi hører ikke om disse historiene fordi det skaper for lite blest i nyhetsbildet. Nyhetsbildet lever av blest - og det får man ikke av Thea på 5 år som endelig føler seg trygg i hjemmet sitt. 6
Gran3 Skrevet 7. januar 2020 #17 Skrevet 7. januar 2020 (endret) Dette får meg til å tenke på en 6-åring som stjal en kjeks fra skuffen til far uten å spørre, og nå er hun redd for at politiet skal komme og sette henne i fengsel. Anbefaler psykolog. Endret 7. januar 2020 av Gran3 17
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #18 Skrevet 7. januar 2020 Jeg sier som flere andre her, kanskje du skal snakke med en psykolog om dette. For det er virkelig en irrasjonell frykt. Det er veldig få foreldre som opplever en bekymringsmelding, i forhold til hvor mange foreldre som finnes i dette landet. Dersom man opplever å få en grunnløs bekymring meldt så vil dette avklares og avsluttes. Jeg tror dette kan løses ved å finne ut sammen med en psykolog hvor det kommer fra, sannsynligvis har du en grunnleggende utrygghet inni deg. Anonymkode: 4de19...e25 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #19 Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke normalt at vanlige foreldre er så redde for barnevernet som det du og andre her sier. Jeg hadde vært mer bekymret for det enn pålegget i matpakken eller mugg i barnevognen. Søk hjelp. Anonymkode: d2416...d22 Jo det er faktisk normalt, det er bare tabu å snakke om det. Anonymkode: a27e0...9f3 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #20 Skrevet 7. januar 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jobb mer med selvtilliten tror jeg. Det er alltid noe foreldre kan gjøre bedre, og det gjelder alle. Du sier det selv at ingen er perfekte, så du vet innerst inne at dine tanker er grunnløse. Anonymkode: 655b8...4dc Det hjelper ikke med selvtilliten mot et dysfunksjonell system. Anonymkode: 543d7...2cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå