AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #61 Del Skrevet 7. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du dømmer ikke? Det er jo nettopp det du gjør i HI!! Pass på dine egne unger du. Anonymkode: c0116...56b Tror det er mennesker som deg som gjør verden så vanskelig når det kommer til å uttale seg. Slutt å bli så krenka av alt, folk trenger å høre mer kritikk! Anonymkode: 2eb4a...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #62 Del Skrevet 7. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du prøver å belære andre med en arrogant tone, det er det folk reagerer. Anonymkode: c0116...56b Nei, men hvordan kan ts skrive dette innlegget uten å oppleves som arrogant? På kvinneguiden er det umulig å være politk korrekt for alt er så himla sårt Anonymkode: 2eb4a...00c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2020 #63 Del Skrevet 7. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Er småbarnsforelder selv til en baby og en aktiv 3 åring som har sine helseutfordringer og nei vi har ingen hjelp i hverdagen så jeg vet hva du snakker om, og jeg forstår situasjonen dere er i. Jeg skrev innledningsvis at jeg ikke skal arrestere noen, og det mente jeg. Setter pris på ærlige svar om hvorfor. Vil understreke at jeg ikke dømmer de som gir, og jeg syntes ikke noe mindre om de som gir barna sine ferdigprodukter selv om jeg misforstås kanskje litt streng. Ha en fin kveld 😊 Anonymkode: 2eb4a...00c Du har jo skrevet det selv hvorfor - 9 timer siden, AnonymBruker skrev: "praktisk", "tidsklemma", "fint alternativ" Ingen gir barna sine noe for å skade dem og for å gjøre dem vondt. Man tyr til nødløsninger når man ikke har et bedre alternativ. Jeg har også gitt smoothier i nu og ne da vi har vært ute for å ikke måtte avbryte koseturen med å skynde oss hjem. Ferdiggrøtene har jeg aldri gitt fordi alle mine barn ville holde maten og spise selv og å spise med skje eller bli matet var uaktuelt. Jeg har laget smoothier hjemme, men de har kort holdbarhet selv i kjøleskap og passer ikke alltid å ha med hvis man skal være ut en lengre tur. Rafinert sukker er ikke det samme som sukkeret i frukt, selv om begge heter sukker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #64 Del Skrevet 7. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Småbarnsforeldre 0-3 år Skal ikke arrestere noen, men jeg lurer "helt ærlig" på hva dere begrunner dette med. Jeg vet jeg vil få svar som "praktisk", "tidsklemma", "fint alternativ" osv. Hvis tilfellet lurer jeg på om dere ikke vet hvor mye sukker det er i disse ferdigposene med smoothier, "sunn snacks" som maispinner, fruktgelé - godteri. (Verstingene er Ellas kitchen, Nestlé, ja du vet!) De er proppa av sukker. Hvorfor ikke gi en cola som sammenligning. Ikke rart ungene sluker det på 123. Og grøten er det kun her i Norden som gir til babyer så og si, og de også er med sukker (maisstivelse). Alle vil sitt beste for sine barn, og alle tror de har fasiten, inkludert meg, jeg er bare rett og slett undrende til hva vi gir barna våres. Anonymkode: 2eb4a...00c Helt ærlig, så vil jeg som tenåringsmamma si at all den energien noen legger i å legge begrensninger på småbarns matinntak virker rimelig bortkastet noen år senere, når babygullet kommer slentrende inn døra med en pose pottis og en flaske Burn Jeg mener selvsagt ikke (burde ikke være nødvendig å skrive det en gang, men dette er jo tross alt kg) at man skal drite i alt som heter sunn kost og gi småbarn fritt fram av boller og cola, men å kritisere grøt pga innholdet av maisstivelse blir noe fjernt for meg. Gi ungen variert og normal kost, og pass på å tilby grønnsaker, eventuelt lure det inn i kosten i vanskelige perioder, så blir det nok folk av dem uansett smoothieposer eller ikke. Anonymkode: 54b17...199 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bodyhack_petter Skrevet 7. januar 2020 #65 Del Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig, så vil jeg som tenåringsmamma si at all den energien noen legger i å legge begrensninger på småbarns matinntak virker rimelig bortkastet noen år senere, når babygullet kommer slentrende inn døra med en pose pottis og en flaske Burn Jeg mener selvsagt ikke (burde ikke være nødvendig å skrive det en gang, men dette er jo tross alt kg) at man skal drite i alt som heter sunn kost og gi småbarn fritt fram av boller og cola, men å kritisere grøt pga innholdet av maisstivelse blir noe fjernt for meg. Gi ungen variert og normal kost, og pass på å tilby grønnsaker, eventuelt lure det inn i kosten i vanskelige perioder, så blir det nok folk av dem uansett smoothieposer eller ikke. Anonymkode: 54b17...199 Godt sagt 😊 Jeg tenker forøvrig at foreldre i større grad bør tenke på hvilke forbilder de selv er, jeg tror det får større påvirkning i det lange løp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #66 Del Skrevet 7. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk kjerringer på KG å være så innmari ufin! 🙄 Anonymkode: c1f73...4d9 Poenget var vel at Ts var kritisk uten å gi oss dumme, smoothiekjøpende foreldre et alternativ Anonymkode: ea358...e1d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #67 Del Skrevet 7. januar 2020 Jo, nå skal du høre - det er ekstremt lettvint. Babyen hyler - maten er klar på 2 minutter. Her går det i ferdiggrøt, middagsglass og sviskemos på pose - det er for en veldig kort periode. Dvs mellom 6 mnd - 1 år. Når de er over året spiser de brødskiver, oppskjært frukt, middag vi spiser osv. Med kort periode mener jeg at jeg tåler det økonomisk, ikke at det er skadelig for ungen. Ser pengene flyr fort når jeg kjøper all babymaten i butikk. - maispinner er GULL for å gi resten av familien matro ved middagen. Personen som fant de opp fortjener fredsprisen. Vil legge til at med baby nr 1 styra jeg og lagde mat selv osv. Kastet mesteparten selv om jeg søtet det med forskjellige ting. Industrimaten går derimot ned på høykant Anonymkode: ea726...7a5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DMS Skrevet 7. januar 2020 #68 Del Skrevet 7. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hjemme lager man vel ikke smoothies bare av frukt? Særlig ikke konsentrert frukt. Jeg har i hvert fall i avokado, eggeplomme, kokosolje, gjerne spinat eller grønnkål, i tillegg til frosne bær. Typ vanlig havregrøt ja. Typ barnegrøt tilsatt bl.a. maisstivelse og maltodekstrin, nei. Fatter ikke hvorfor folk ikke bare gir barna helt vanlig mat. Bare lag maten alle andre i familien spiser uten salt, så kan barna spise det samme som de andre, minus melk og honning i begynnelsen. Anonymkode: ac003...9b7 ... men små barn skal ikkje ete spinat... fyrste kjelda som dukka opp, men også lest det frå «tyngre» fagled hold: https://sol.no/helse/7-ting-smabarn-ikke-bor-spise/69959883 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. januar 2020 #69 Del Skrevet 7. januar 2020 Den påstanden om at grøt bare er noe vi i Norden driver på med ser jeg ofte, men aldri med kilde. Hvis det er sant, hvorfor kan du gå på en dagligvare i europeiske land og se hyllene fulle av grøt fra Nestlé? Hvis det er sant, hvorfor reagerte en god venn fra Asia på at jeg lot min baby spise fisk selv (BLW). "... But... Why are you not giving porridge?? That's what everyone does at home" Hvis det er sant, hvorfor gir et google søk på baby cereals så mange treff? Ellers er enkelte litt hysteriske med sukker. Smoothie er ikke tilsatt sukker, men består av fruktens sukker. Sukker er ikke farlig før man inntar det UTEN at det medfølger annen næring (gitt at man er frisk). Aner dere hvor mye sukker det er i morsmelk?!? Smoothies er overhodet ikke kokt ned til bare sirup, de har både fiber og vitaminer. Men man skal begrense det, da de ikke inneholder alt babyer trenger, og man derfor ikke må gi så mye at de fortrenger annen mat. Quote Det er kanskje fristende å gi barnet flere smoothies hver dag, men selv om flere av disse produktene inneholder både fiber, vitamin C og andre antioksidanter, inneholder de også fruktsukker https://bramat.no/forsiden/tester/486-bramat-tester-smoothies-til-barn Kjøpegrøt er heller ikke farlig å gi. Det er ikke tilsatt sukker, men har sukker fra ingrediensene. Mange vil nok oppleve at de med hjemmelaget grøt uansett må tilsette sukker for å få babyen til å spise (fordi babyer er vant med søt morsmelk, og derfor elsker søtt). Mine barn har dessverre ikke likt kjøpegrøt, men jeg hadde gitt med GOD samvittighet hvis de hadde likt det. Da hadde de hatt minst ett måltid til dagen som jeg vet er jernrikt. I stedet måtte/må jeg lirke og lure i dem leverpostei og egg (som minste heller ikke liker 🙄). Jeg kan på en måte se budskapet ditt ts, men jeg syns det drukner litt i at du overdriver hvor ille sukker, smoothie og ferdiggrøt er. Når mødre som lager hjemmelaget grøt risikerer kjeft fordi de ikke gir kjøpegrøt er det klart det har gått litt langt. Mange tror rett og slett ikke at hjemmelaget mat KAN være bra nok, de tror babyer MÅ ha ferdigmat. Det er jo trist. Og smoothie er ikke en nødvendig del av et kosthold. Men guri så greit når du står med en hylende baby og venter på bussen og det er en halvtime til du kan gi skikkelig mat, eller når du gir storebror yoghurt og babyen på 7 mnd viiiiil ha den også, eller når du trenger å søte den hjemmelagede grøten, eller du sitter på et fly, eller eller eller... Anbefaler Folkeopplysningens episode om sukker! Sukker er ikke farlig i seg selv, men det gir mange kalorier uten næring og kan derfor bidra til overvekt (som er farlig) eller underernæring (hvis man lar sukkermaten uten annen næring fortrenge næringsrik mat). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #70 Del Skrevet 7. januar 2020 Altså dette sukkerhysteriet går over alle støvelskaft. SUKKER ER IKKE FARLIG FOR NORMALE FOLK, EI HELLER BARN. Anonymkode: 63df1...2e6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stamtplyr Skrevet 7. januar 2020 #71 Del Skrevet 7. januar 2020 Tråder som denne får med til å spy. Ja, du har helt rett i det du påpeker angående sukkerinnhold. Men hvorfor ikke holde kjeft? Det er vel opp til hver mamma og pappa å avgjøre den saken der? Du sier at du ikke skal arrestere noen. Men det er jo det du gjør her. Slett tråden! Hilsen mamma til 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #72 Del Skrevet 7. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Grøt er en relativ ny matkultur vi har startet med, men den har vært her i så mange år at vi ikke stiller spmtegn ved den. Så skal bare holde meg kort i hva jeg syntes er feil med grøten. Kornet i grøten er vanskelig for babyer å fordøye, det blir derfor ofte forstoppelse i forbindelse med grøt som fast føde. Noen produsenter bruker palmeolje og noen produsenter har ikke nok jern eller ingenting tilføyd i grøten, som er nesten hovedgrunnen for å spise den. Den inneholder sukker under navn som maisstivelse og maltodeksin, verre er de med smakskonsentrater, dette er ren sukker som et resultat av kokt ned frukt. Det er industriprodusert og derfor ikke et naturlig fremstilling av et matprodukter, det inneholder mer karbohydrater enn anbefalt OG det er dyrt 😅 Anonymkode: 2eb4a...00c Det anbefales å gi babyer grøt beriket med jern for å sørge for nok jerntilskudd etter fylte 6 måneder. Det er vanskelig å få i babyer så store mengder av andre jernholdig matvarer at de får nok jern. Hvordan løser du den problemstillingen? Anonymkode: 647fe...47d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #73 Del Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det anbefales å gi babyer grøt beriket med jern for å sørge for nok jerntilskudd etter fylte 6 måneder. Det er vanskelig å få i babyer så store mengder av andre jernholdig matvarer at de får nok jern. Hvordan løser du den problemstillingen? Anonymkode: 647fe...47d De fleste ferdiggrøter har ikke nok jern som er anbefalt Les denne hvis du faktisk er interessert . https://www.barebrabarnemat.no/nok-jern/ Anonymkode: 2eb4a...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #74 Del Skrevet 7. januar 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Smoothie laget av frukt eller bær inneholder mye sukker enten den er hjemmelaget eller ei Anonymkode: 84111...17f Smoothiene i butikken er kokt ned, tilsatt mer frukt, kokt ned, tilsatt mer osv. Det ender med svært mye mer fruktsukker enn det du lager hjemme. Anonymkode: 2b329...12a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #75 Del Skrevet 7. januar 2020 Vi prøvde å lage egen smoothie, holder kort i kjøleskap, tok med en frossen fra fryseren på tur. Den var bunnfrossen da barnet ville ha. Utrolig upraktisk. Klinete å vaske smoothie-posene. Plasten tøker knapt innvendig over natten. Lager bare smoothie for spising der og da hjemme. Hjemmelaget smoothie er ikke praktisk for tur spør du meg. Anonymkode: 2b329...12a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #76 Del Skrevet 7. januar 2020 Gir smoothie eller yoghurt av og til som ekstra kos, du ser meg kanskje på farten gi det til barna, også ser du ikke at de sitter å stapper inn fiskekaker og brokkoli til den store gullmedaljen etterpå. Barn dør ikke av litt sukker, de beveger seg HELE tiden. Så lenge de spiser nok vanlig mat ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 41f7f...623 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. januar 2020 #77 Del Skrevet 7. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det anbefales å gi babyer grøt beriket med jern for å sørge for nok jerntilskudd etter fylte 6 måneder. Det er vanskelig å få i babyer så store mengder av andre jernholdig matvarer at de får nok jern. Hvordan løser du den problemstillingen? Anonymkode: 647fe...47d Det er ikke nødvendigvis så vanskelig nei, kommer helt an på hva barnet spiser. Jernet i kjøpegrøt tas ikke så lett opp av kroppen, så det er ikke nødvendigvis bedre enn et kosthold med mer kjøtt og egg. Man må se barnets kosthold under ett og ikke henge seg opp i enkelte matvarer. Babyer kan være ganske bestemte på hva de vil spise, så for noen er kjøpegrøt nødvendig, men det er ikke slik at de babyene som ikke vil ha grøt er dømt til å bli jernfattige. Det hadde jo i så fall vært dårlig gjort av evolusjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #78 Del Skrevet 7. januar 2020 25 minutter siden, stamtplyr skrev: Tråder som denne får med til å spy. Ja, du har helt rett i det du påpeker angående sukkerinnhold. Men hvorfor ikke holde kjeft? Det er vel opp til hver mamma og pappa å avgjøre den saken der? Du sier at du ikke skal arrestere noen. Men det er jo det du gjør her. Slett tråden! Hilsen mamma til 3 Du forstår selv at du ikke bestemmer dine omgivelser. Du kan ikke beordre folk å slette noe fordi DU syntes sannheten er ubehagelig. Håper du ikke lærer dine 3 barn det. Anonymkode: 2eb4a...00c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #79 Del Skrevet 7. januar 2020 Er i Thailand akkurat nå. Kan rapportere om at de har grøt i butikkhyllene her også, så det er nok ikke bare oss i Norge som gir det til barna nei i amerikanske babyapper skriver de også mye om baby cereal. Anonymkode: 05ec4...8bc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #80 Del Skrevet 7. januar 2020 Jeg gir grøt fordi det er billig, mettende og inneholder noen gode næringsstoffer. Jeg koker fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt, moser og fryser i separate isterninger, og blander ønsket meny til ulike tider. Det tar ikke lang tid om jeg gjør det samtidig som annen matlaging på kjøkkenet, men krever litt plass i frysen. Smoothie og andre ferdigsnacks har jeg aldri gitt fordi det er dyrt. Jeg synes egentlig mellommåltider er en uting. Jeg synes mange som spiser masse mellommåltider overalt oftere har dårlig apetitt på hovedmåltider, men her kan det godt være jeg bare har vært uheldig med utvalg av data. Jeg tror det finnes andre måter å avlede på enn å gi noe spiselig, for dersom de har spist ordentlig til hovedmåltider, er det ikke sulten som er det verste problemet etter to timer. Anonymkode: 24fdb...a59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå