Gå til innhold

Hvorfor gir dere barna deres ferdig smoothier, grøt etc?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Småbarnsforeldre 0-3 år

Skal ikke arrestere noen, men jeg lurer "helt ærlig" på hva dere begrunner dette med. Jeg vet jeg vil få svar som "praktisk", "tidsklemma", "fint alternativ" osv. Hvis tilfellet lurer jeg på om dere ikke vet hvor mye sukker det er i disse ferdigposene med smoothier, "sunn snacks" som maispinner, fruktgelé - godteri. (Verstingene er Ellas kitchen, Nestlé, ja du vet!) De er proppa av sukker. Hvorfor ikke gi en cola som sammenligning. Ikke rart ungene sluker det på 123. 

Og grøten er det kun her i Norden som gir til babyer så og si, og de også er med sukker (maisstivelse). Alle vil sitt beste for sine barn, og alle tror de har fasiten, inkludert meg, jeg er bare rett og slett undrende til hva vi gir barna våres. 

Anonymkode: 2eb4a...00c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre 0-3 år

Skal ikke arrestere noen, men jeg lurer "helt ærlig" på hva dere begrunner dette med. Jeg vet jeg vil få svar som "praktisk", "tidsklemma", "fint alternativ" osv. Hvis tilfellet lurer jeg på om dere ikke vet hvor mye sukker det er i disse ferdigposene med smoothier, "sunn snacks" som maispinner, fruktgelé - godteri. (Verstingene er Ellas kitchen, Nestlé, ja du vet!) De er proppa av sukker. Hvorfor ikke gi en cola som sammenligning. Ikke rart ungene sluker det på 123. 

Og grøten er det kun her i Norden som gir til babyer så og si, og de også er med sukker (maisstivelse). Alle vil sitt beste for sine barn, og alle tror de har fasiten, inkludert meg, jeg er bare rett og slett undrende til hva vi gir barna våres. 

Hva mener du? Er ikke det like mye sukker som om man hadde laget hjemme? Jeg tror de fleste ikke er klar over det, ellers så bryr de seg ikke

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ty til de om vi er på tur og jeg har glemt de hjemmelagde smoothie posene hjemme evt pakket for få med til turen.

Bruker ikke Nestle sine pga at jeg boikotter de

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker grøt/middagsposer fra semper om vi er ute av huset. Spising er enda vanskelig, men posene går ned, så da kan vi være ute av huset lenger. 

Grøt fra Nestle hjemme, men skal straks gå over til vanlig middag som alle spiser. Tenker den er bra næringsinnhold ettersom de er anbefalt.

Maispinner er det kun mais og hirse i, så hvorfor skal det være farlig..?

Anonymkode: 9e3cd...b9e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken mat gir du da, O Perfekte TS? 

Sikkert fiskepinner, som rettferdiggjøres med et par brokkolistilker.

Anonymkode: dfc66...3e2

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken mat gir du da, O Perfekte TS? 

Ikke masse sukker ihvertfall. 

Anonymkode: 84111...17f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Smoothie laget av frukt eller bær inneholder mye sukker enten den er hjemmelaget eller ei

Ja, men det er jo ikke sukker, sukker. Det er frukt sukker. Så ikke skadelig.. over lengre tid ja, men ikke i det store.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre 0-3 år

Hvis du ville ta en tur her og så kan du overta de tre under 4 og den ene med refluks og flere andre helseutfordringer, den andre på brystet og den tredje som er høyt og lavt. Så kan du se hvor mye energi og tid du har. Jeg og mannen har ikke engang tid til å gå en 15min tur hånd i hånd sammen. Men det er nok uforståelig for deg som ikke har erfart det men tiden før barn og tiden etter barn ja den er ganske forskjellig. Timene er ikke lenger timer men minutter. De forsvinner som dugg for solen før du har fått sukk for deg. I rutiner, i stell, bleieskift, mat, amming, gråt, oppkast osv osv. Skulle den lille 15-20min som er igjen brukes på å heller koke grøt og blande smoothier fremfor å lese for eller leke med barna? Husarbeidsmengden også den er ikke som før det blir rotet før du har snudd ryggen det er helt ekstremt når du har små altså hvordan du må gå og rydde hele tida ellers flyter det over. Så har du klesvasken der går jo maskinene i et skjør. Så må du bytte tøy hver dag før bhg og etter bhg. (beskjed fra bhg) Så har du jo full jobb gjerne både mor og far også da for å overleve da det er 10.000kr i måneden for bhg for 3 små og da ingen barn er å finne ute i gatene lenger og all utvikling skjer i barnehagene. 

Anonymkode: 7d544...2aa

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg gav sånn smoothie til mitt barn for 4 år siden. Trodde det var ett ok alternativ når man var ute, dum som jeg var. Etter at det kom frem i media at det er sukkerlake som er kokt ned så sluttet jeg selvfølgelig å gi det. Står jo 100% naturlig, og det er det jo, bare at det er så innmari mye frukt i lite volum, så det blir like mye sukker som cola allikevell. Heldigvis lagde jeg alltid fra bunn av hjemme, så det utgjorde ikke så fryktelig mye, men ble ganske irritert på meg selv at jeg ikke skjønte at jeg ble lurt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre 0-3 år

Har du vært rundt i verden og sett i butikkhyllene forresten de har både nestle grøt og nestle smoothier de fleste steder rundt i europa til og med de landene med ganske annerledes kultur.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre 0-3 år

Jeg er like overrasket som deg. Jeg jobber også et sted der det er mye gjennomtrekk av foreldre og barn. Når barna ber om en brus fordi de er tørste så sier foreldrene ofte «nei det er ikke særlig sunt. du får vann eller juice, » åsså kjøper de isteden en eplejuice som inneholder mer sukker enn en cola🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ingen grunn til å forsvare bruk av barnegrøtene. De er tilpasset små mager og tilsatt nødvendig jern med mer. Ser heller ingen grunn til å forsvare bruk av smoothier for det er ikke så barna lever på dem, det er snarere et alternativ sånn at man kan variere mellom bruk av fersk frukt eple/banan/pære/bringebær/blåbær/avokado i grøten og smoothie poser. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er like overrasket som deg. Jeg jobber også et sted der det er mye gjennomtrekk av foreldre og barn. Når barna ber om en brus fordi de er tørste så sier foreldrene ofte «nei det er ikke særlig sunt. du får vann eller juice, » åsså kjøper de isteden en eplejuice som inneholder mer sukker enn en cola🙄

Det er jo mye bedre en cola, som innholder kaffine.

som er mer skadelig for barn enn sukker. Dessuten får man ingen næring av brus, men 

det kan man av juice, så ikke engang sammenlign disse to. Hører ikke sammen.

Endret av Iselinvf
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Iselinvf skrev:

Ja, men det er jo ikke sukker, sukker. Det er frukt sukker. Så ikke skadelig.. over lengre tid ja, men ikke i det store.

Må bare si til deg at; fruktsukker er like mye sukker som farin sukker. De samme prosessene skjer i kroppen ved begge to, MEN, med frukt får du så mye annet som er bra for deg, pluss at du kan spise en banan som er ganske mye volum og ikke få i deg mere sukker enn ca samme som 2 firkanter på en sjokoladeplate, og du får da ikke noe annet enn kakao og farin. Med frukten får du alt mulig av godsaker kroppen din har godt av. Derfor er det bra å spise frukt, men det er faktisk ikke bra med for mye, og en diabetiker bør ikke spise noe særlig med frukt for eksempel, blodsukkeret vil skyte i taket like mye av banan som sjokolade. 

Endret av Pentagon
Skrivefeil
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Småbarnsforeldre 0-3 år

Så sukker er livsfarlig, eller? Regner med du tvangsfôrer barnet ditt med grønnkål fra morgen til kveld?

Anonymkode: eeed2...808

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nøyaktig hva er galt med grøtene? Jeg lurer oppriktig, for min vurdering er at de er sunne.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ville ta en tur her og så kan du overta de tre under 4 og den ene med refluks og flere andre helseutfordringer, den andre på brystet og den tredje som er høyt og lavt. Så kan du se hvor mye energi og tid du har. Jeg og mannen har ikke engang tid til å gå en 15min tur hånd i hånd sammen. Men det er nok uforståelig for deg som ikke har erfart det men tiden før barn og tiden etter barn ja den er ganske forskjellig. Timene er ikke lenger timer men minutter. De forsvinner som dugg for solen før du har fått sukk for deg. I rutiner, i stell, bleieskift, mat, amming, gråt, oppkast osv osv. Skulle den lille 15-20min som er igjen brukes på å heller koke grøt og blande smoothier fremfor å lese for eller leke med barna? Husarbeidsmengden også den er ikke som før det blir rotet før du har snudd ryggen det er helt ekstremt når du har små altså hvordan du må gå og rydde hele tida ellers flyter det over. Så har du klesvasken der går jo maskinene i et skjør. Så må du bytte tøy hver dag før bhg og etter bhg. (beskjed fra bhg) Så har du jo full jobb gjerne både mor og far også da for å overleve da det er 10.000kr i måneden for bhg for 3 små og da ingen barn er å finne ute i gatene lenger og all utvikling skjer i barnehagene. 

TS her. Er småbarnsforelder selv til en baby og en aktiv 3 åring som har sine helseutfordringer og nei vi har ingen hjelp i hverdagen så jeg vet hva du snakker om, og jeg forstår situasjonen dere er i. Jeg skrev innledningsvis at jeg ikke skal arrestere noen, og det mente jeg. Setter pris på ærlige svar om hvorfor. Vil understreke at jeg ikke dømmer de som gir, og jeg syntes ikke noe mindre om de som gir barna sine ferdigprodukter selv om jeg misforstås kanskje litt streng. Ha en fin kveld 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...