Gå til innhold

Vi har 850 i uken å leve på (til mat og alt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4stk altså

2 voksne, 3åring ing og 2åring, 

begge barna er heldigvis bleiefrie så ingen utgifter med det men vi har nå i en periode kun 850 i uken til mat shampo toalett papir og såpe.  

Noen som har klart dette? Tips? 

Anonymkode: 8705d...00d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig lite ut, her må dere virkelig bli sparsommelige og finne gode løsninger. Det blir jo 34000 kroner i måneden som er under hva Sifo budsjetterer for en familie på 4. Når det er sagt så kan du jo bli en kløpper i å handle salgsvarer, erstatte dyrt protein med billigere protein, bruke mer first price-produkter og bli flittig bruker av fryseren (dvs. fryse alt som er til overs).

Nå vet jeg ikke hvor lenge du tenker at denne perioden vil vare, men jeg tenker at det urealistisk på ett år liksom. Men for en uke eller to bør det gå fint. Særlig om du allerede har skuffer og skap med litt innhold.

AnonymBruker
Skrevet

Handle på tilbud, se alltid på kilosprisen/literprisen. 
Gå igjennom kjøleskap, fryser og kjøkkenskap, skriv ned alt du har på en liste. Begynn så å lage en middagsliste ut av det du allerede har. 
Ser dere at pengene ikke strekker til så kan dere se om det finnes organisasjoner som deler ut mat. 

Anonymkode: 34628...023

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Budsjett budsjett budsjett

2.Kjøp i bulk (Ja, du må betale mer der og da, men du sparer mye på dette) 

3. Sunne matvarer trenger ikke å bli dyrt, hermetikk, frukt og grønt. Kjøp også her store matvarer som dere kan lage flere middager av. 

4. Ta strøjobber. Legg ut på mitt anbud, hvis det er uførhet som gjør at det er dårlig økonomi, tenk kreativt? Noen ferdigheter dere besitter, kakebaking, strikking etc. Alt hjelper på. 

5. Gjør gratis aktiviteter, dere er heldige som har to små som ikke vet forskjell på disneyworld og lekeparken, utnytt det. 

6.Sett langsiktige mål og punktvis hvordan dere skal komme dit. Det kan hjelpe på håpløsheten og holde dere målrettet. 

7.Les dere opp på nav regelverket, ta kontakt, er det noen ytelser der ute som dere kan ha rett på? 

Anonymkode: 8f75b...6e4

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Alt går for en periode.

Shampo, balsam, tannkrem og andre hygieneproduker - sjekk ut Normal.

Lag mat fra grunnen av - langt billigere enn halv- og helfabrikat.

Skrevet

Kjøp firstprice der dere kan. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Kalkun er /var til 29 kr kg. En 5 kg kalkun holder i minst tre dager for dere. 

Det finnes ofte en disk med nedsatte varer som nærmer seg utløpsdato i matbutikkene. 

Noen butikker har høne. Den kan være billig. Finn oppskrift på hønsefrikasse. 

Kjøp 1 kg bøtte med syltetøy fra Rema. Den holder lenge. 

Kjøp større kvanta hvit ris på tilbud. Med amerikansk grønnsakblanding fra frysedisken pluss noe kjøtt/kylling + krydder har du fin middag et par dager. 

Drikk vann/te. 

Europris/normal til hygieneartikler og såpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en hel fisk og stek stek den i ovnen. Sunt og mye mat. 

Lag en ukentlig matplan: hva som skal være middag 

Dropp snop og brus, drikk vann

løk og gulrøtter er billig

skriv ned det dere bruker av penger hver dag, feks. i notatappen på mobilen 

ha 850kr i lommeboka og bruk kun det i uken, ikke bruk kort, da er det lettere å se hvor mye en har igjen

Anonymkode: 02aaa...4af

AnonymBruker
Skrevet

vi har bare 1200 kr å leve på til 20.januar men vi er bare en voksen og ett barn da.Itellegg til at 150 kr går ut til bursdag neste helg.Men vi skal klare oss fint uansett.

Anonymkode: 4edbb...42e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen, 

Nei dette er en periode på minst 9mnd 

Vi har forresten frysen full av fisk kylling og lam, takk for tips om å handle på normal tenker såpe shampo etc kan komme derfra vi har også 10kg nøytral vaske pulver liggende, så det trenger vi ikke, 

Ungene har lekeland kort og svømmehall så jeg synes ikke synd i dem 😊 skal prøve å ikke la dem merke så mye til denne perioden. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en hel fisk og stek stek den i ovnen. Sunt og mye mat. 

Lag en ukentlig matplan: hva som skal være middag 

Dropp snop og brus, drikk vann

løk og gulrøtter er billig

skriv ned det dere bruker av penger hver dag, feks. i notatappen på mobilen 

ha 850kr i lommeboka og bruk kun det i uken, ikke bruk kort, da er det lettere å se hvor mye en har igjen

Anonymkode: 02aaa...4af

Tusen takk skal følge alt dette 👍😊 smart det med pengene kontant 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips alle sammen, 

Nei dette er en periode på minst 9mnd 

Vi har forresten frysen full av fisk kylling og lam, takk for tips om å handle på normal tenker såpe shampo etc kan komme derfra vi har også 10kg nøytral vaske pulver liggende, så det trenger vi ikke, 

Ungene har lekeland kort og svømmehall så jeg synes ikke synd i dem 😊 skal prøve å ikke la dem merke så mye til denne perioden. 

Dette var ting du burde tatt med i HI

Med en normal 3-500l fryseboks full + endel basisvarer (bla vaskemiddel) og aktivitetskort så er ikke 850 i uken så ille at det gjør noe.

Anonymkode: f7c6c...8e5

• Liker 2
Skrevet

Vi er to voksne som lever på samme budsjett, ingen barn. Så blir jo ikke helt det samme. Men jeg føler vi har det ganske romslig, men tenker økonomisk. 

1.) Middagsplan for en uke. Tenke logisk. Samme grønnsaker i flere middager, restesuppe kan bli gryterett osv. 

2.) Ha med middagsrester som lunsj. Samt ha med lunsj istedenfor å kjøpe hver dag 

3.) kjøper store flasker med Shampoo, såpe osv. Jeg merker ingen forskjell på mitt hår med head’n shoulder kontra frisørshampoo. Samme gjelder ansiktskrem. 

4.) Økonomipakker med dopapir og lignende

5.) 2-3 påleggssorter. Kjøper alltid stor ost, så kan den brukes på pizza, taco etc. Vi kjøper norvegia, akkurat det unner vi oss. Men rema sin ost er også OK. 

6.) Drikk vann til middag. 

7.) Bruk Æ-appen, trumf, Coop medlem osv. Last ned appen mattilbud. Planlegg middag søndag kveld ut i fra hva som er på tilbud. 

8.) På tirsdager bruker butikkene å legge mat som går ut på dato i tilbudsdisken. Hvis planen var å ha kyllingwok til middag, men det er svinekjøtt på tilbud, så bytter du. 

9.) Bak brød og rundstykker selv. Er en pakke med grovbakstmel som koster rundt 10kr. 

10.) Følg Fattigstudent og lignende på Instagram 

11.) Litt utenom mat, men bruk det lokale biblioteket. Lån bøker og filmer som familien kan lese og se sammen. 

12.) Ha en middag i uka som er restesuppe/gryte. Med buljong, hakket tomater, rømmerester etc så er det utrolig mye godt dere kan lage 

13.) Sminke kjøper jeg på tilbud på Hm og Normal. 

14.) Utenom. Men på strøm kan dere spare på oppvarming og varmt vann, uten at noen skal måtte gå å fryse så klart. Plutselig er det lavere strømregning enn forventet, og en kan overføre det til et annet budsjett, eller spare. 

15.) Kjøttfri middag en dag i uka 

16.) Rema 1000 sitt vaskemiddel funker like bra som omo. Bruker du skyllemiddel, så kan du ta like mye i to flasker, og etterfylle med vann. Så har du to istedenfor en. Funker like bra, og lukter ikke så kraftig. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 4stk altså

2 voksne, 3åring ing og 2åring, 

begge barna er heldigvis bleiefrie så ingen utgifter med det men vi har nå i en periode kun 850 i uken til mat shampo toalett papir og såpe.  

Noen som har klart dette? Tips? 

1. Kutt ned på bosituasjonen? Har dere tre soverom? I så fall blir det mye høyere utgifter enn kun to soverom. To små kan lett kunne bo sammen i noen år fremover. Flytt på dere om det er tilfellet. Har dere høy boliggjeld? Selge unna boligen eller lei det ut, og heller leie et annet sted som er billigere for dere?

2. Se på budsjettet sammen og kutt der hvor det kan kuttes. Kutt ned på abonnementer. Dele på abonnementer dersom dere kan gjøre det. Noen få hundrelapper her og der blir fort store summer når man legger det tilsammen.

3. Har dere to biler? Selg unna den ene? Det går vanvittig mye penger til bilutgifter selv om den skulle stå helt stille.

4. Selge unna ting dere mener er overflødig. Trenger man virkelig hundre forskjellige klær til enhver person?

5. Kjøp ting på first price. Spesielt brød. Til middag? Pannekaker, tomatsupper, linser og bønner, lapskaus på boks, mexicansk gryterett er en del billige middager.

6. Ikke gå ut på restaurant. Det har dere ikke råd til nå. Ikke handle ting dere har lyst på utenom mat og drikke og hygiene produkter.

Endret av Lasox
Gjest Blondie65
Skrevet

Hjelpe meg folkens, hvor mange av dere leser innholdet i hovedinnlegget før dere svarer? Det står helt klart der at dette er en midlertidig situasjon. Det er det "vi har nå i en periode ..." betyr.

Da er det helt dustete å begynne med bosituasjon og andre kjempesvære RÅDYRE grep. Det er midlertidig - det er husholdningsbudsjettforslag som ønskes - altså hvordan leve for 850 i uken. Ikke "hvordan få mer enn 850 i uken".

Jeg er også så inderlig lei at folk rådes til å flytte med en gang det er økonomiske råd det blir spurt om. Se litt luksusfellen folkens, hvor mange av de blir rådet til å flytte? Hva kan grunnen være? Jo det er skit dyrt å flytte. Man gjør ikke det for å spare peanøtter, da må det være vesentlig inntjening på å flytte.

Mitt råd er: Begynn å lese innlegget før dere svarer og SLUTT å anta at alle bor over evne.

AnonymBruker
Skrevet

Gå innom ditt lokale NAV-kontor og spør om nødhjelp. Spør de også konkret om hjelp til å søke digitalt etter ytelser fra dem. Det må være noen ytelser som passer dere i deres situasjon. Søk på jobber så mye dere kan. Trål Finn for brukte barneklær som gis bort. Kontakt Frelsesarmeen og Røde Kors. Begge de har lokale avdelinger, og har det nok også i deres kommune. Begge de organisasjonene, spesielt sistnevnte, har midler øremerket lokale formål. Sjekk om organisasjonen Hjelp oss å hjelpe har en avdeling hos dere (sjekk Facebook). 

Lykke til! 

Anonymkode: 29ef6...79b

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hjelpe meg folkens, hvor mange av dere leser innholdet i hovedinnlegget før dere svarer? Det står helt klart der at dette er en midlertidig situasjon. Det er det "vi har nå i en periode ..." betyr.

Da er det helt dustete å begynne med bosituasjon og andre kjempesvære RÅDYRE grep. Det er midlertidig - det er husholdningsbudsjettforslag som ønskes - altså hvordan leve for 850 i uken. Ikke "hvordan få mer enn 850 i uken".

Jeg er også så inderlig lei at folk rådes til å flytte med en gang det er økonomiske råd det blir spurt om. Se litt luksusfellen folkens, hvor mange av de blir rådet til å flytte? Hva kan grunnen være? Jo det er skit dyrt å flytte. Man gjør ikke det for å spare peanøtter, da må det være vesentlig inntjening på å flytte.

Mitt råd er: Begynn å lese innlegget før dere svarer og SLUTT å anta at alle bor over evne.

Hun skrev at situsjonen vil vare sånn i NI MÅNENDER! Det er lenge på så lite penger per uke til mat.

Anonymkode: 4edbb...42e

AnonymBruker
Skrevet

Har du innvandrerbutikk i nærheten? Kjøp i så fall grønnsaker der, og lag mange retter med linser og kikerter. Du får store pakker billig på innvandrerbutikker, de er næringsrike og mettende. 

Anonymkode: 9991b...f37

AnonymBruker
Skrevet

Vår ukeshandel havner som regel på 800-1000kr. Viner to voksne og en på 1,5. Og da tenker ikke jeg på pris. Men vi kjøper er brød og noe frukt ellers i uka. Men jeg lager store gryteretter, så for den tusenlappen kan vi få 9 middager blant annet. Lage stort og fryse. 

Dere har mye kjøtt og fisk i frysern og det hjelper jo. Legg inn 2-3 vegetardager i uka. Det sparer penger. 

Anonymkode: 9991b...f37

• Liker 1
Skrevet

spis vegetarisk! grønnsaker, kikerter, ris, kornprodukter og belgfrukter er billig og sunt☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...