Gå til innhold

Velge vekk noe som er OK mot noe man ikke vet, redd for å satse feil og angre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt råd og hadde satt pris på om noen ville dele egne erfaringer. Synes det er et ganske vanskelig valg å ta. 

Jeg studerer 1. året i en liten by jeg ikke trives så veldig godt i. Er vel flere grunner til dette, men kanskje aller mest fordi jeg ikke har funnet meg helt til rette her. Jeg søkte meg hit fordi det var større sjanse for å komme inn da jeg ikke har det beste snittet fra VGS. Byen føles for liten til tross for at jeg har vokst opp i en bygd, det er langt og dyrt å reise hjem og hobbyen jeg har holdt på med i et par år får jeg ikke holdt på med her. Jeg har ikke noe nettverk her og ingen jobb, og kjenner meg mye ensom. Er for det meste hjemme når jeg ikke er på universitetet og merker det begynner å tære både på hvordan jeg har det og hvordan jeg fungerer i hverdagen. Har blitt nedstemt, sliter med å stå opp og få gjort alt jeg må få gjort i løpet av dagen. 

Har innsett at jeg må endre noe for at jeg skal kunne klare å fullføre utdanning og ikke gå rett i veggen snart. Slik jeg ser det er kanskje den beste løsningen å flytte til en annen by og begynne på 2.året der til høsten. Jeg har ingenting som holder meg tilbake i denne byen, men jeg har heller ikke lyst til å flytte tilbake til hjembyen og ikke har jeg et enormt sterkt ønske om å bo et spesielt sted heller. Vurderer både Oslo eller Bodø, eller Tromsø, Vestlandet eller Sørlandet eller bare et helt annet sted... Akkurat nå føles nærmest hva som helst bedre, men usikker på om det er reelt eller bare fordi alt har blitt for mye? 

Men det som bekymrer meg litt er at jeg er litt redd for å satse feil og angre i ettertid. Velger jeg å flytte så velger jeg vekk noe som er OK mot noe jeg ikke aner. Har ikke mulighet til å  studere på universitetet der familie & venner bor, så det vil jo og bli en helt ny start ennå en gang. Vet ikke hvordan det er å komme ny inn i en klasse 2. året? I tillegg til at jeg ikke aner noe om hvordan skolene er i de ulike byene jeg vurderer å flytte til heller. Hva om det ender opp med å bli mye verre der? Likevel vet man jo ikke, det kan jo og være det aller beste valget jeg noen gang har tatt, og jeg ender opp med alt det jeg savner her?. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å flytte, men har blitt usikker nå og vet ikke helt hva jeg skal føle eller mene. 

Det  er jo ikke et livsavgjørende valg akkurat, men likevel føles det som det største valget jeg noen gang har tatt.  Ønsker gjerne råd - hva burde jeg gjøre? Hvordan finner jeg ut hva som er rett valg? Hvordan bestemmer jeg meg for hvor jeg skal flytte?
Og om noen har opplevd noe lignende og ønsker å dele egne erfaringer rundt hva dere valgte og hvordan dere tok valget  hadde jeg satt veldig pris på det.

Anonymkode: 4dc1f...df5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg vil si er at nissen flytter som regel med på lasset. Prøv altså å gjøre noe med det som gjør at du får en trang til å flytte "bort fra alt". Ensomheten. Oppsøk grupper for å bli kjent med folk. Om det er via studiene, idrett eller annet, prøv å skaffe deg et nettverk. Ensomheten blir like stor på et nytt sted hvor du heller ikke kjenner noen. 

Anonymkode: 87960...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...