Luna31 Skrevet 7. januar 2020 #21 Del Skrevet 7. januar 2020 6 timer siden, Senci777 skrev: Statsvitenskap er ikke et profesjonsstudium, så du må søke på stillinger som krever at man har utdannelse. Disse stillingene er for eksempel byråkrat i et departement eller lavere offentlig instans. Når det er sagt, så vil jeg fraråde deg å studere statsvitenskap. Jeg prøvde ett semester på UiO og har aldri opplevd så mange sløve studenter og lærere. Faget var også veldig upraktisk. Gå heller for realfag. Hvor kenge siden var dette? Hva mener du med sløve? Vurderer å begynne der til høsyrn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #22 Del Skrevet 7. januar 2020 Jeg kjenner mange som tok statsvitenskap både bachelor/master, det var veldig poppis i min omgangskrets da jeg var student. Men unntak av han som allerede var politisk engasjert (og som pr i dag jobber som politisk rådgiver) jobber ingen i politikken. Flere jobber i byråkratisk stillinger i kommunen og utdanningsinstitusjoner, to er informasjonsrådgiver i privat selskap, en jobber for en frivillig organisasjon, og resten fordeler seg mellom ulike administrative stillinger man også kunne fått med annen bakgrunn. Jeg kjenner flere som jobber i større organisasjoner internasjonalt, noen har statsvitenskap i bakgrunnen, men det er andre formelle kunnskaper som har gitt dem jobben. Juss er en gjenganger, men helse, forsvar, og språk er sentralt. Anonymkode: 47c4f...831 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. januar 2020 #23 Del Skrevet 7. januar 2020 For å svare på spørsmål nummer to: For å bli politiker må man engasjere seg i et politisk parti. Meld deg inn i et parti, bli aktiv i lokallaget, så kan du bli valgt inn i kommunestyret, fylkestinget eller stortinget. Da er du per def politiker. Det er ingen utdannelse, hvem som helst kan i utgangspunktet bli det. Hva du tjener varierer etter hvor du er valgt inn. På stortinget tjener man bra, 987 997 per år (ref. stortingets hjemmesider). Hvor mye man tjener på fylkesting eller i kommunestyrer kommer an på lønnsnivået i ditt fylke/din kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #24 Del Skrevet 8. januar 2020 Med statsvitenskap i bagasjen kan man bli alt og ingenting. Nå i ettertid føles studiet ganske ubrukelig, og jeg skulle mye heller ønske jeg hadde tatt juss. Det skal sies at jeg kjenner flere som jobber i utenriksdepartementet og ideelle organisasjoner både innenlands og utenlands, og det er ikke statsvitenskapsutdanningen (og i alle fall ikke gode karakterer - ingen har noensinne vært interessert i å se karakterene mine!) som har skaffet dem jobben. Masse engasjement ved siden av studiene (og dermed mange gode kontakter) samt flytende i et tredjespråk (helst et av de offisielle FN-språkene) er det som fikset biffen. Selv er jeg byråkratislave i et litt kjedeligere departement enn UD, men det er helt greit. Hadde jeg hatt juss i bakhånd kunne jeg imidlertid hatt mer spennende stillinger også i eget departement. Anbefaler altså heller juss. Mange flere muligheter. Anonymkode: de476...479 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 8. januar 2020 #25 Del Skrevet 8. januar 2020 (endret) På 7.1.2020 den 14.58, Stiigen skrev: Har en kompis som fullførte den masteren for noen år siden, han jobber i butikk. Jepp, jeg tok noe veldig lignende og jobber også i butikk, ett år etter ferdig master. Jeg anbefaler definitivt noe hvor man heller får en konkret arbeidstittel. Nå skal det sies at jeg har en venninne som tok statsvitenskap og ble diplomat, og en annen som jobber på ambassade. Men det er stor konkurranse, siden dette er stillinger som ikke krever en spesifikk utdannelse, men får søkere fra alt samfunnsvitenskapelig. Endret 8. januar 2020 av Clefable Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #26 Del Skrevet 8. januar 2020 10 minutter siden, Clefable skrev: Jepp, jeg tok noe veldig lignende og jobber også i butikk, ett år etter ferdig master. Jeg anbefaler definitivt noe hvor man heller får en konkret arbeidstittel. Nå skal det sies at jeg har en venninne som tok statsvitenskap og ble diplomat, og en annen som jobber på ambassade. Men det er stor konkurranse, siden dette er stillinger som ikke krever en spesifikk utdannelse, men får søkere fra alt samfunnsvitenskapelig. Men for å komme inn i diplomatiet må man vel komme inn som aspirant i UD først ? Anonymkode: b374f...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #27 Del Skrevet 8. januar 2020 På 7.1.2020 den 15.58, Maddog skrev: Så man kan ikke bli ambassadør eller få en stilling hos FN ellee internasjonale relasjoner og bli «rik» Sorry, men du virker temmelig naiv Anonymkode: b374f...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 8. januar 2020 #28 Del Skrevet 8. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for å komme inn i diplomatiet må man vel komme inn som aspirant i UD først ? Anonymkode: b374f...740 Ja, stemmer. Og det er hard konkurranse. Mente at hun hadde statsvitenskap som bakgrunn da hun kom inn som aspirant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maddog Skrevet 9. januar 2020 #29 Del Skrevet 9. januar 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Sorry, men du virker temmelig naiv Anonymkode: b374f...740 Hvada? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #30 Del Skrevet 9. januar 2020 Veldig mange administrative jobber innen det offentlige etterspør statsvitenskap og sampol i vår kommune er studenter fra disse også svært aktuelle i praksis i studieforløpet. Anonymkode: f66b6...3c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #31 Del Skrevet 9. januar 2020 Mye svartmaling av statsvitenskap her. Man har mange jobbmuligheter med den utdannelsen (etter master). Eksempler: NAV Kommune Fylkeskommune Departementer og Direktortater Diverse private organisasjoner Anonymkode: eb7b3...88e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
draug 75 Skrevet 9. januar 2020 #32 Del Skrevet 9. januar 2020 På 7.1.2020 den 15.58, Maddog skrev: Så man kan ikke bli ambassadør eller få en stilling hos FN ellee internasjonale relasjoner og bli «rik» Hvor har jeg skrevet hva en statsviter ikke kan bli? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå