Gå til innhold

Hjelpe meg å finne pent bestikk til funksjonshemmet (både hverdag og fest)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sykdom som gir meg nedsatt muskelkraft og gripeevne samt smerter i hender og fingre. Jeg ønsker meg nå et fint bestikk som alle kan bruke, inkludert meg. Nå er det sånn at jeg må dekke på pent til alle i feks. juleselskap, og så bytte om mitt til et stygt i plastikk når vi skal spise. 

Jeg trenger et som er litt tykt, som ikke har noen spiss opp der man holder pekefingeren på kniven, om dere skjønner hva jeg mener? Det må ikke være noen skarpe kanter, for jeg får så lett vondt av det. Og aller helst ganske lett, da jeg sliter med tyngde og manglede kraft. 

Har vurdert Skaugum-bestikket, men jeg er så usikker på om det vil holde seg fint om det brukes til daglig også? Jeg vil kun ha et bestikk, som brukes hele året. Dvs, være holdbart nok til daglig bruk i oppvaskmaskin, og samtidig holde seg fint nok til jul og høytid. Det taler jo for stålbestikk, men det er ofte for kantete og tungt, av de jeg har funnet. 

Takker veldig om noen har tips til meg! Lei av billigbestikk i plast, som jeg har brukt i 40 år...! 

Anonymkode: 5da46...5e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaugum var i alle fall et flott bestikk! Når det står at det tåler oppvaskmaskin (de med plasthåndtak) så bør jo det bety i daglig bruk 🤔 Håper du får svar fra noen som vet.

Anonymkode: 09d8b...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaugum var i alle fall et flott bestikk! Når det står at det tåler oppvaskmaskin (de med plasthåndtak) så bør jo det bety i daglig bruk 🤔 Håper du får svar fra noen som vet.

Anonymkode: 09d8b...654

Ja, jeg ser det står det på de som er i plastikk, men er redd de blir matte og gustne likevel. 

Jeg har ikke mulighet til å dra rundt i butikker for å kjenne selv, sliter litt med å komme meg rundt, så lettest om jeg får tips og kanskje kan finne to-tre bestikkserier i en og samme butikk :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Maya 2000 er nydelig, og liker den røffe stilen også til fest. 
Skaugum er jo en klassisker, og holder seg nok. Jeg har arvet litt av besteforeldre, som har brukt i mange år. Men de hadde ikke oppvaskmaskin. Hva med å ringe et glassmagasin som har litt peiling, og spørre? Backe i grensen, Illum etc. Ringer du på dagtid, har de sikkert tid å hjelpe! 

Anonymkode: 10483...bf3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Maya 2000 er nydelig, og liker den røffe stilen også til fest. 
Skaugum er jo en klassisker, og holder seg nok. Jeg har arvet litt av besteforeldre, som har brukt i mange år. Men de hadde ikke oppvaskmaskin. Hva med å ringe et glassmagasin som har litt peiling, og spørre? Backe i grensen, Illum etc. Ringer du på dagtid, har de sikkert tid å hjelpe! 

Anonymkode: 10483...bf3

Det var veldig pent, men der er gaffelen for kantete, så det er dessverre et godt eksempel på bestikk jeg sliter med å bruke 😕

Skal ringe litt rundt, og se om jeg finner en butikk som har noen som passer mine kriterier. Bare føler meg helt blank på hvor jeg skal starte! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er funksjonshemmet med omtrent de samme problemene som du beskriver. Før jeg ble syk hadde jeg faktisk Maya-bestikket, men det er altfor tynt og med for skarpe kanter til at jeg klarer å bruke det. Etter at jeg ble syk brukte jeg lang tid på å finne et godt bestikk, så skjønner problemet ditt godt. Jeg liker veldig godt Skaugum-bestikket, men jeg bruker det bare til pent og vasker det opp for hånd. Jeg har de med trehåndtak. Til hverdags bruker jeg et billig bestikk som jeg tilfeldigvis fant på et supermarked i Spania. Det er helt rundt og har perfekt tykkelse og er av rustfritt stål. Aner ikke hva det heter, men flere gjester har kommentert at det er "sånt bestikk de har i Syden", så regner med at det er til salgs flere steder. Hva med å be slekt og venner om å være på utkikk når de reiser på ferie til Syden?  

Anonymkode: fc0b5...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på budsjettet ditt, men vi har Nina serien til Hardanger bestikk, og de har tykke, gode håndtak og synes de er svært gode å holde i (har alvorlig revmatisme særlig i hendene selv). Vi bruker det bare til fint, men det gjør jo ingen ting å ha litt ekstra fint bestikk til hverdag heller, det tåler oppvaskmaskin og er ofte på tilbud hos kjeder som coop Obs for kofferter så muligens verdt å sjekke ut? 

Anonymkode: 07e13...98b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt dårlig bilde, men mitt hverdagsbestikk er litt à la dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen av disse butikkene så vet ikke noe om hvordan kvaliteten på bestikkene er, men alle disse har tykke håndtak. Vet ikke hvordan vekten av bestikket er, men det ser ut som om flere av dem er beregnet til bruk under piknik eller camping, så da tenker jeg at de burde være nokså lette. 

Hvitt

Sort

Blått

Turkis

Kremhvitt

• Liker 2
Skrevet

Kan Nora-serien fra Hardangerbestikk være noe for deg? Skaftene på denne serien er ganske runde, uten skarpe kanter. 

Hardangerbestikket koster litt, men det tåler å vaskes i oppvaskmaskin hver dag og kan brukes både til hverdags og til pent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...