AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #1 Del Skrevet 6. januar 2020 Jeg kjøpte meg en rimeligere nyere bruktbil i påvente av "drømmebilen". Ting gikk ikke helt som planlagt, så jeg endte opp med å beholde bruktbilen i stedet. Bilen var importert gjennom et tilsynelatende seriøst stort firma og solgt til en kar som jeg kjøpte bilen av. Jeg har hatt bilen i litt over 2 år og nå har elektronikken på bilen sviktet. Garantien på bilen har akkurat gått ut og fristen for å reklamere til en privatperson er bare to år. Imidlertid ser det ut til at jeg kan reklamere til forrige ledd siden de er en profesjonell part. Regningen for å fikse bilen på merkeverksted kommer på nesten 40.000 kroner og bilen er verdt 80-90 hvis den er helt i orden. Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #2 Del Skrevet 6. januar 2020 Høres ikke ut som du har noe sak her. At ting ryker etter over to år må man regne med. Med en verdi på 90.000 for en bil som er i orden begynner den vel å dra litt på årene uansett? Anonymkode: 8adaa...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #3 Del Skrevet 6. januar 2020 Det er en elbil og de er moms og avgiftsfrie i Norge, derfor er den billig. Bilen er 5 1/2 år gammel og kostet ca. 200.000 ny. Det er ladesystemet til bilen som har gått i stykker. Jeg får ikke ladet bilen på vanlig måte. Hadde det vært bremsene som måtte ha blitt byttet eller noe på grunn av slitasje hadde det vært noe annet. Det elektriske systemet på en elbil skal holde levetiden til bilen. Jeg mener derfor at det er noe man kan reklamere på. Men jeg lurer på om det er noen som har har erfaring med slike saker? Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 6. januar 2020 #4 Del Skrevet 6. januar 2020 Du får ta kontakt med det "tilsynelatende seriøse firmaet" som importerte bilen og høre hva de sier. Evt kan du jo høre med den offisielle importøren av dette merket om de kan hjelpe deg. Er bilen importert fra utlandet for å omgå leveringskø, eller for å spare penger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #5 Del Skrevet 6. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en elbil og de er moms og avgiftsfrie i Norge, derfor er den billig. Bilen er 5 1/2 år gammel og kostet ca. 200.000 ny. Det er ladesystemet til bilen som har gått i stykker. Jeg får ikke ladet bilen på vanlig måte. Hadde det vært bremsene som måtte ha blitt byttet eller noe på grunn av slitasje hadde det vært noe annet. Det elektriske systemet på en elbil skal holde levetiden til bilen. Jeg mener derfor at det er noe man kan reklamere på. Men jeg lurer på om det er noen som har har erfaring med slike saker? Anonymkode: 760c6...e47 Levetiden på bilen er vel strengt tatt ikke lengre enn fabrikkgarantien, reklamasjon mot forhandler er vanligvis på fem år på nybiler hvis ikke fabrikanten har lengre garanti på enkelte deler av bilen. Biler som produseres i dag har mye dårligere holdbarhet enn biler som ble laget for 40-50 år siden, dette er mye p.g.a. elektronikk og systemer som rett og slett er for kompliserte til at de er holdbare utover garantitiden. Tror ikke du kommer noen vei med denne saken. Anonymkode: 4ceff...c94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #6 Del Skrevet 6. januar 2020 Jeg kjøpte bilen privat fordi den var gunstig. Jeg ville som sagt ha en rimelig bruktbil mens jeg ventet på en annen bil jeg hadde bestilt ny. Pga rot med levering av ny bil ble det bare til at jeg beholde denne inn til videre. Bilen er importert av en paralell importør og solgt videre til han jeg kjøpte den av. Import gjør bilen rimeligere og at den kan leveres kjappere enn hos merkeforhandler. Jeg kjøpte bilen privat så akkurat det hadde ikke så mye å si for min del. Siden bilen ikke er norsk er det 3 års garanti som gjelder (Produsent avhengig). Norsk kjøpt bil har 5 år. Man har også i Norge 5 års reklamasjonsfrist ovenfor profesjonell part som gjelder fra salgsdato. Det gjelder også brukte/importerte gjenstander. Her er det pris og forventet stand ut i fra kjøpesummen som er utslagsgivende. En bil til 20.000 kan ikke forventes å være i like god stand som en til 200.000 for å sette det på spissen. Det er også 2 år reklamasjonsrett når det er privatpersoner som er selger. Den fristen har akkurat gått ut. Reklamasjon er uavhengig av garanti. Fristen på å reklamere til forhandler innen 5 år går ut i juli 2020. Jeg vet som sagt ikke hvor lett det er å komme noen vei der? Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #7 Del Skrevet 6. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Levetiden på bilen er vel strengt tatt ikke lengre enn fabrikkgarantien, reklamasjon mot forhandler er vanligvis på fem år på nybiler hvis ikke fabrikanten har lengre garanti på enkelte deler av bilen. Biler som produseres i dag har mye dårligere holdbarhet enn biler som ble laget for 40-50 år siden, dette er mye p.g.a. elektronikk og systemer som rett og slett er for kompliserte til at de er holdbare utover garantitiden. Tror ikke du kommer noen vei med denne saken. Anonymkode: 4ceff...c94 Det er tull. I Norge er snittalderen på vrakbiler rundt 18 år. Snittet på kjørte kilometer ligger også så vidt jeg husker på rundt 250.000 kilometer. Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #8 Del Skrevet 6. januar 2020 Parallellimport gjør jo også at man mister man to års garanti, som du også nevner. Du kan jo kontakte Nissan eller VW eller hva det nå står i grillen på bilen og høre med dem. Evt kan du selge den som delebil. Anonymkode: 8adaa...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #9 Del Skrevet 6. januar 2020 Du har reklamasjon på bruktbil privat i 5 år Anonymkode: c964b...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #10 Del Skrevet 6. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Parallellimport gjør jo også at man mister man to års garanti, som du også nevner. Du kan jo kontakte Nissan eller VW eller hva det nå står i grillen på bilen og høre med dem. Evt kan du selge den som delebil. Anonymkode: 8adaa...f61 VW vil ikke fikse den uten betaling. Forhandler gav utvidet garanti på bilen slik at den skulle vare like lenge som biler kjøpt i Norge, men garantien gikk ut kort tid før bilen streiket. Siden bilen ble importert først etter noen måneder har jeg til sommeren før reklamasjonsretten går ut. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har reklamasjon på bruktbil privat i 5 år Anonymkode: c964b...a9c I følge forbrukerkjøpsloven står det to år for private og 5 for næring. Anonymkode: 760c6...e47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #11 Del Skrevet 6. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tull. I Norge er snittalderen på vrakbiler rundt 18 år. Snittet på kjørte kilometer ligger også så vidt jeg husker på rundt 250.000 kilometer. Anonymkode: 760c6...e47 Snittalderen på biler i Norge har jo ingenting med forventet levetid fra fabrikken å gjøre, grunnen til at snittalderen på biler er så høy i Norge er på grunn av avgifter, kostnadene for å kjøpe og drifte en ny bil i Norge er høyere enn i stort sett alle andre land og da blir til man man beholder sin gamle bil lengre. Igjen så er ikke nyere biler laget for å vare i 10-20 år, de skal helst byttes ut og resirkuleres etter 5 år. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: VW vil ikke fikse den uten betaling. Forhandler gav utvidet garanti på bilen slik at den skulle vare like lenge som biler kjøpt i Norge, men garantien gikk ut kort tid før bilen streiket. Siden bilen ble importert først etter noen måneder har jeg til sommeren før reklamasjonsretten går ut. I følge forbrukerkjøpsloven står det to år for private og 5 for næring. Anonymkode: 760c6...e47 Dette skjønner jeg ikke, forhandler har kommet med utvidet garanti men garantien har gått ut etter fem år men du mener at du fremdeles har reklamasjonsrett som varer frem til sommeren?. Anonymkode: 4ceff...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #12 Del Skrevet 6. januar 2020 Antar de fem årene er fra bilen er førstegangsregistrert. Om den var registrert før den kom til Norge, er garantien fra førstegangsregistrering i landet den ble eksportert fra. Er TS medlem av NAF el kan de ta saken. Ellers er jo Forbrukerrådet også inne på slike ting. Men igjen, jeg tror fremdeles ikke TS har noen rettigheter. Garantien er gått ut, forrige eier har neppe holdt tilbake relevant informasjon. Anonymkode: 8adaa...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #13 Del Skrevet 6. januar 2020 Som jeg alltid har sagt, å kjøpe bruktimportert bil er sjansespill.Ser ofte på tyske sider...bilene der gor 100000 km hvert år,mens de som blir importert til norge ser ut som de har gått 10000 i året...lol,folk er lettlurte. Anonymkode: aee4d...ba6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Del Skrevet 7. januar 2020 Garantien er fra bilen var første gangs registrert. Siden bilen var importert hadde den 3 års garanti mot 5 år på biler kjøpt i Norge. Garantien er noe produsent/importør bestemmer. Forhandleren som importerte bilen la til de to siste årene selv slik at det ble 5 års garanti. Bilen var noen måneder når den ble importert til Norge. Reklamasjon gjelder fra den ble solgt her. Derfor går reklamasjons fristen ut til sommeren selv om garantien er gått ut. Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #15 Del Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Garantien er fra bilen var første gangs registrert. Siden bilen var importert hadde den 3 års garanti mot 5 år på biler kjøpt i Norge. Garantien er noe produsent/importør bestemmer. Forhandleren som importerte bilen la til de to siste årene selv slik at det ble 5 års garanti. Bilen var noen måneder når den ble importert til Norge. Reklamasjon gjelder fra den ble solgt her. Derfor går reklamasjons fristen ut til sommeren selv om garantien er gått ut. Anonymkode: 760c6...e47 Hva sier de som importerte bilen da? Du må reklamere til dem. Anonymkode: 8adaa...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #16 Del Skrevet 7. januar 2020 De sier nei. Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookiemonster Skrevet 7. januar 2020 #17 Del Skrevet 7. januar 2020 Tror dessverre ikke du har noen sak her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #18 Del Skrevet 7. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sier nei. Anonymkode: 760c6...e47 Nei, og det har jo de fleste andre i denne saken også sagt. Anonymkode: 8adaa...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #19 Del Skrevet 7. januar 2020 Snakket med NAF advokaten nå og jeg har rett til å reklamere til forhandler som importerte og solgte bilen. Anonymkode: 760c6...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #20 Del Skrevet 7. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakket med NAF advokaten nå og jeg har rett til å reklamere til forhandler som importerte og solgte bilen. Anonymkode: 760c6...e47 Ja. Og de har allerede nektet? Da er spørsmålet hvor mye tid, penger og energi skal du bruke på dette for 40.000 kr? Eller skal du selge bilen som delebil for samme pris? Anonymkode: 8adaa...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå