AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #1 Skrevet 6. januar 2020 I dag vant jeg en budrunde, hurra! Det er en leilighet man kan flytte rett inn i, men det er også rom for å gjøre litt. Jeg fikk den under takst og har lyst til å gjøre noen grep. Det jeg vet jeg skal gjøre er å slipe gulvene, veldig greit å gjøre det før man har flyttet inn. Men deretter er jeg litt usikker på hva jeg bør prioritere. Det er en peis der som fungerer fint, men den er over 20 år, og ikke veldig fin. Står midt i stua. Kjøkkenet er ca 15 år, helt ok, men kan nok bli en del mer moderne med nye fronter (IKEA). Det er litt lite skapplass, så jeg vurderer å få inn plassbygde skap, men vet ikke helt hvor dyrt det er. Så ny peis, kjøkkenfronter, plassbygde møbler, hva ville dere prioritert? Forøvrig er inventar på bad helt nytt, så der skal jeg ikke gjøre noe. Anonymkode: 80495...a56
Hactar Skrevet 6. januar 2020 #2 Skrevet 6. januar 2020 Jeg ville helt klart benyttet sjansen til å få slipt gulvene før du flytter inn. Få ut peisen først som sist, -å rive peis er noe fryktelig griseri som er godt å få unna før overflater taes. Ville også malt taket, om det er aktuelt. Deretter ville jeg sett litt an, tror jeg. Bodd meg inn litt før jeg begynte å bygge om noe. Om du uansett mest sannsynlig ønsker annen skapløsning på kjøkkenet, ville jeg ikke byttet fronter. 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #3 Skrevet 6. januar 2020 12 minutter siden, Hactar said: Jeg ville helt klart benyttet sjansen til å få slipt gulvene før du flytter inn. Få ut peisen først som sist, -å rive peis er noe fryktelig griseri som er godt å få unna før overflater taes. Ville også malt taket, om det er aktuelt. Deretter ville jeg sett litt an, tror jeg. Bodd meg inn litt før jeg begynte å bygge om noe. Om du uansett mest sannsynlig ønsker annen skapløsning på kjøkkenet, ville jeg ikke byttet fronter. Glemte å si det ikke er murt peis, den er frittstående. Men kjenner jeg gjerne vil bytte den, vil tro det er bedre med en ny peis uansett når den er såpass gammel. Jeg kunne nok helst tenkt meg en annen skapløsning, ja, men litt usikker på om jeg skal ta meg råd til det. Det er et helt OK kjøkken, men kunne gjerne bygd skapene helt opp til taket. Anonymkode: 80495...a56
Hactar Skrevet 6. januar 2020 #4 Skrevet 6. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å si det ikke er murt peis, den er frittstående. Men kjenner jeg gjerne vil bytte den, vil tro det er bedre med en ny peis uansett når den er såpass gammel. Jeg kunne nok helst tenkt meg en annen skapløsning, ja, men litt usikker på om jeg skal ta meg råd til det. Det er et helt OK kjøkken, men kunne gjerne bygd skapene helt opp til taket. Anonymkode: 80495...a56 Tenker det er lurt å bytte peisen, ja. Det kan kanskje gjøre det litt lettere å slipe gulvet også? Skap til taket er jo veldig deilig, men kanskje ser du flere ting du vil endre med kjøkkenet når du har bodd der litt? Da ser du også lettere de reelle boutgiftene og hva du kan ta deg råd til. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #5 Skrevet 6. januar 2020 Enig i å male taket, det er garantert ikke hvitt lengre, selv om det ser hvitt ut ved første øyekast. Ellers så vil jo en fin og moderne peisovn gjøre noe med rommet, så ville prioritert det når du likevel skal slipe gulvet. Anonymkode: a346b...faf
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #6 Skrevet 6. januar 2020 Er dette i Oslo? I såfall får du tilskudd fra kommunen hvis du bytter ut en gammel vedovn med en ny rentbrennende. Ikke i nærheten av hva det koster å bytte, men verdt å få med seg hvis man uansett skal bytte Anonymkode: 41ce7...558
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #7 Skrevet 6. januar 2020 Takk for innspill! Har tenkt å male tak også ja, veldig greit å slippe å gjøre det senere når man har møblert. Så nå at det finnes mange fine peiser til under 25.000, så skal nok prioritere det. Og ja bor i Oslo, skal se på tilskuddsordning, takk for tips!! Tenker også det er greit bo seg litt inn, spesielt med kjøkken. Hvis jeg venter litt med det kan jeg kanskje gjøre litt dyrere og finere valg også. Anonymkode: 80495...a56
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #8 Skrevet 6. januar 2020 Undersøk om de nye IKEA-frontene passer på skapene du har. IKEA endret mål for 8-10 år siden. Anonymkode: 8f0a5...10f 1
punkyB Skrevet 6. januar 2020 #9 Skrevet 6. januar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer ! Min prioritering - 1.peis , 2.kjøkkenfronter , 3.skap Ang. peis så er jo den mest synlig siden den er i stua. Sliper du gulv er det kanskje greit å bytte peis samtidig i tilfelle størrelsen er litt annerledes på den nye. Den bør vel opp/ut uansett for å slipe gulv. Nest mest viktig er kjøkkenfronter siden det er på kjøkken og man bruker det mer enn skap på soverom. Så minst viktig plassbygde skap selv om det er veldig praktisk. Du får heller bruke kommoder/plastbokser oppå skap / under seng e.l. enn så lenge. Dessuten - har du mer plass bruker du mer plass. Endret 6. januar 2020 av punkyB tok vekk sitering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå