Gå til innhold

Tips til mat når man jobber hele dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en turnus der jeg jobber 14 timers vakter i 4 dager. Trenger litt tips til mat jeg kan ha med meg! Jobben er psyksik og noe fysisk tøff (psykiatrien), så miste fort tålmodighet og blir sliten om jeg ikke spiser ordentlig. 

Spiser som regel knekkebrød til frokost/lunch. Men trenger mer å gå på i løpet av en 14 timers dag. 

Når jeg kommer hjem orker jeg ikke tanken på å begynne å lage mat, da jeg er veldig trett og må legge meg ganske kjapt etter å ha komt hjem. Kan evt. forbedrede noe dagen før jeg starter på disse vaktene, men er vel ikke så mye som holder seg godt i 4 dager? 

Nå har jeg hatt med meg typisk fjordland og ferdige salater, men syntes det blir dyrt i lengden med 2 sånne måltider hver dag. Ikke gir det så veldig mye energi heller. :)

Noen tips? Har tilgang til både kjøleskap og mikro på jobb.

Anonymkode: 242a6...d86

AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage makaronigrateng, lasagne, couscous-salat, en fyldig suppe, pizzabaguett, kjøttdeigpasta, grønnsaksstuing med kjøttboller, bakt potet med ost (tilbehøret kan ikke fryses), osv. Du kan også lage alt som du vanligvis kan kjøpe i fjordland-variant hjemme selv, og ta med deg i en matboks. Hvis du lager for fire dager kan du (litt avhengig av hva du lager) sette to dager i kjøleskapet og to i frysen, så tar du opp de fryste kvelden før du skal spise.  

Det selges slike matbokser som er omtrent hermetisk lukket og med klips, slik at du ikke trenger å bekymre deg for at det faller ut. 

Anonymkode: fd93a...74f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å koke opp masse egg, som jeg kan ta med meg. De holder lenge i kjøleskapet også. 

Anonymkode: c5cbd...8e3

• Liker 2
Skrevet

Quinoa salat, eller bare quinoa med valnøtter, og f.eks ruccula

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips dere! :) fikk masse gode ideer  nå!

Anonymkode: 242a6...d86

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å lage 3 ekstra porsjoner middag hver gang du lager middag. To tar du med på jobb. Den siste står i kjøleskapet hjemme. Har du problemer med å spise likt 3 måltid på rad - frys ned to porsjoner og roter 1 stk fersk rest og 2 stk frosne rester. Dette tipset burde enhver bruke i hverdagen (bortsett fra at man burde produsere 3 ekstra porsjoner per medlem i husstanden hver gang en lager middag)

Husk at Fjordland etc bare er rester som noen andre har pakket til deg. ;) 

Anonymkode: b3d38...75d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som nattevakt. Ønsker å bruke minimalt med tid på mag. Kan plutselig bli travelt og jeg blir veldig svimmel om jeg ikke har mulighet til å spise noe raskt når sulten kommer snikende. Så mine forslag er: 

Kjøleskapsgrøt, kan evt varmes i mikro

Banan og annen frukt som mellommåltid. Eller nøtter. 

Diverse supper som kan lages dagen før. Holder seg fint et par dager i kjøleskapet. Kan også drikkes fra en kopp om du må være litt på farten. 

Mettende smoothie. Bær, yoghurt/kokosmelk, havregryn, chiafrø, banan.

Anonymkode: 4a0a6...2ab

Skrevet
På 6.1.2020 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å koke opp masse egg, som jeg kan ta med meg. De holder lenge i kjøleskapet også. 

Anonymkode: c5cbd...8e3

Jeg pleide å gjøre det samme. Det er også mulig å ta med brød eller knekkebrød til eggene. Da jeg pleide å jobbe så lange dager, laget jeg som regel mat på forhånd, for eksempel hjemmelaget rundstykker, brød og noen ganger risgrøt.

Skrevet

Noen morgener laget jeg ovnsbakte grønnsaker med olje og krydder. Tok dem kald med på jobb, og spiste dem kle senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...