AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #41 Skrevet 7. januar 2020 Heldigvis trenger du ikke bestemme deg for yrke helt ennå:) Velg studiespesialiserende, så kan du bruke tre år på å tenke på hva du vil. Man endrer seg ganske mye på disse årene også, så kanskje du ønsker noe helt annet enn nå. Selv er jeg tannlege, og kan absolutt anbefale det. Jobber med folk, det er både teoretisk og praktisk, gode arbeidstider og god lønn. Anonymkode: 1d44b...213
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #42 Skrevet 7. januar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber som hva?:) Anonymkode: c56b6...27f Informasjonsavdelinger i forskjellige bedrifter. Som Oslo børs, OBOS, banker, statlige og private selskaper. you name it. Anonymkode: b0399...aaf
Maddog Skrevet 7. januar 2020 #43 Skrevet 7. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Heldigvis trenger du ikke bestemme deg for yrke helt ennå:) Velg studiespesialiserende, så kan du bruke tre år på å tenke på hva du vil. Man endrer seg ganske mye på disse årene også, så kanskje du ønsker noe helt annet enn nå. Selv er jeg tannlege, og kan absolutt anbefale det. Jobber med folk, det er både teoretisk og praktisk, gode arbeidstider og god lønn. Anonymkode: 1d44b...213 Har faktisk tenkt på det. Er studiene vanskelig? Er det vanskelig å få jobb? Hvor mye tjener dere?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #44 Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, Maddog skrev: Har faktisk tenkt på det. Er studiene vanskelig? Er det vanskelig å få jobb? Hvor mye tjener dere? Jeg syns studiet var ganske krevende, men det er jo mye som skal læres på 5år, og veldig interessant. Akkurat nå kan det være litt vanskelig å få sin første jobb midt i Oslo, men ellers ganske greit. Lønn varierer veldig etter hvor du jobber og hva du gjør ut av det. Selv jobber jeg offentlig, og selv om lønna da kanskje er litt lavere (men helt grei, og jeg er fornøyd), så syns jeg tryggheten er verdt det. Særlig nå som barna mine er små. Anonymkode: 1d44b...213
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #45 Skrevet 7. januar 2020 konduktør eller lokfører.....veldig kjapp utdannelse,og veldig godt betalte yrker,samt fin turnus. Anonymkode: de210...e49
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #46 Skrevet 7. januar 2020 21 timer siden, Resignert skrev: Det kommer velt helt an på stillingen. F.eks en lokalt ansatt sjåfør i et U-land er vel ikke spesielt godt betalt. Mens en FN-ekspert med mastergrad innenfor økonomi, teknologi eller helse har rimelig god lønn og arbeidsvilkår. Sjøkaptein er jo rimelig bra betalt, og til tider spennende og utfordrede. Over en mill i året, kanskje to, avhengig av type skip og bransje. Fiskeryrket er faktisk godt betalt, selv om mange med diverse "høyere" tulleutdanninger ofte rynker på nesen av fiskere. Trålermannskap ligger gjerne rundt eller over en mill. Jeg er jente, og kunne tenke meg å jobbe i produksjon/pakkeriet i fabrikken ombord. Vet du noe om lønna der, og hvor lett det er å få jobb ? Anonymkode: 76630...8e5
bullehurk Skrevet 7. januar 2020 #47 Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: konduktør eller lokfører.....veldig kjapp utdannelse,og veldig godt betalte yrker,samt fin turnus. Anonymkode: de210...e49 Var bra før raseringen av NSB og anbudshelvetet, nå er det helt ødelagt
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #48 Skrevet 7. januar 2020 På 6.1.2020 den 15.04, AnonymBruker skrev: Hei, jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg vil bli! Det er helt krise, jeg vet ikke hva som passer meg, og skal søke videregående snart. Jeg er glad i å jobbe med folk og hjelpe folk. Ikke lege men noe annet. Er veldig sosial og flink til å kommunisere. Har dere noen jobber som vil passe for meg og tjener bra? Anonymkode: c56b6...27f Ikke verdens best betalte jobb, men ok, og veldig givende: veterinær. Du får hjelpe dyr i nød og bli friske hver dag. Du får se unger bli født (keisersnitt på klinikken) og du får omgås søte valper og kattunger på daglig basis. Kan det bli bedre? Forutsetter naturligvis at du a) liker dyr og b) ikke er allergisk. Skulle jeg valgt om igjen i dag, og hatt klokskapen jeg nå sitter med i ungdommen, hadde jeg valgt å gå gjennom veterinær studiet. Anonymkode: e47bc...59e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #49 Skrevet 9. januar 2020 På 6.1.2020 den 19.50, theTitanic skrev: Det er vel hverken spennende eller bra betalt... Jeg jobber som vekter på siden av skolen. Jeg tjener vesentlig bedre enn alle de andre i klassen, og det er både en spennende og krevende jobb til tider. Anonymkode: 2b5b7...dc2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #50 Skrevet 9. januar 2020 På 7.1.2020 den 18.32, AnonymBruker skrev: Ikke verdens best betalte jobb, men ok, og veldig givende: veterinær. Du får hjelpe dyr i nød og bli friske hver dag. Du får se unger bli født (keisersnitt på klinikken) og du får omgås søte valper og kattunger på daglig basis. Kan det bli bedre? Forutsetter naturligvis at du a) liker dyr og b) ikke er allergisk. Skulle jeg valgt om igjen i dag, og hatt klokskapen jeg nå sitter med i ungdommen, hadde jeg valgt å gå gjennom veterinær studiet. Anonymkode: e47bc...59e Ganske tynn begrunnelse for å bli dyrlege... du kunne fort fått sjokk hvis du hadde gått i den retningen. Søte valper er en veldig liten del av jobben... Hilsen dyrlege Anonymkode: 6890e...8c8 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #51 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er sosionom, og jobber som saksbehandler i barnevernet. Har en grunnlønn på 530.000 pluss noe vakttillegg.. Muligheter for overtid og god fleksitidsordning. Anonymkode: cf9d3...438
sommerfugl154 Skrevet 9. januar 2020 #52 Skrevet 9. januar 2020 Tipper du hadde passet til å være sosionom, søk og gjør litt research på det! Kjenner flere som jobber som sosionomer. Ellers er jo lektor et yrke der sosiale ferdigheter er viktig. Godt betalt når man er lærer på et såpas høyt nivå også. Da må du i såfall finne ut hvilke fag du er interessert. Eller barnevernspedagog?
Maddog Skrevet 9. januar 2020 #53 Skrevet 9. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er sosionom, og jobber som saksbehandler i barnevernet. Har en grunnlønn på 530.000 pluss noe vakttillegg.. Muligheter for overtid og god fleksitidsordning. Anonymkode: cf9d3...438 Har faktisk tenkt på det:)
Maddog Skrevet 9. januar 2020 #54 Skrevet 9. januar 2020 1 hour ago, sommerfugl154 said: Tipper du hadde passet til å være sosionom, søk og gjør litt research på det! Kjenner flere som jobber som sosionomer. Ellers er jo lektor et yrke der sosiale ferdigheter er viktig. Godt betalt når man er lærer på et såpas høyt nivå også. Da må du i såfall finne ut hvilke fag du er interessert. Eller barnevernspedagog? Har tenkt på det lenge!:) men sikkert ikke viktig men må spør, tjene sossionomer bra? Med mastergrad. Og er det vanskelig å få jobb?
sommerfugl154 Skrevet 9. januar 2020 #55 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, Maddog said: Har tenkt på det lenge!:) men sikkert ikke viktig men må spør, tjene sossionomer bra? Med mastergrad. Og er det vanskelig å få jobb? Jeg er ikke sosionom selv, men som sosionom kan man jobbe med veldig mye forskjellig og det går ikke an å si nøyaktig hva man kan forvente i lønn eller. Men på utdanning.no får man ofte god informasjon om ulike yrker Linker deg siden der det står om sosionom. Vet heller ikke om det er vanskelig å få jobb, men det kan kanskje vedkommende over svare på? https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosionom 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #56 Skrevet 19. januar 2020 On 1/6/2020 at 10:12 PM, Ella_xx said: Det er en viktig beslutning du holder på å ta, men som flere har nevnt her, du trenger ikke ta den helt enda. Kom deg inn på en god vgs skole, jobb hardt, det åpner dører mens du lar tanken om hva du skal bli modne litt mer. Jeg var selv forvirret, og misunnet alle som virket veldig sikre på hva de ville bli. Endte opp med å ta juss (som nevnt av noen andre her så er det en fin retning å ta når du er usikker, det åpnet mange dører). Synes jobben min et helt ok (men ikke mer enn det), men har gjort at jeg har fått bo og jobbe i flere store byer i Europa, USA og Midt-Østen de siste årene, og har veldig god inntekt for alderen min. Når du ikke brenner for noe særlig (sånn som meg, og det høres ut som at også du kan ha den utfordringen) så kan man jo bruke litt andre kriterier for å velge. I mitt tilfelle ble det (1) ta en utdannelse/jobb som gjør at jeg kan bo spennende plasser, det var viktig for meg og (2) høy lønn sånn at jeg kan ha full økonomisk frihet, kjøpe bolig og hytte der jeg vil, og reise og gjøre morsomme ting akkurat som det passer meg. Så får det heller være at jeg har en litt kjedelig jobb med enorme mengder papirer som må gjennomgås, livet generelt er helt topp! Så mitt råd er: Bruk de neste årene til å tenke på hva som er viktig for deg. Ikke forhast deg. Og husk at du MÅ ikke ha en jobb som du synes er like gøy som hobbyen din. Gode og morsomme kollegaer finner du de fleste plasser uansett Hva jobber du med? Anonymkode: c56b6...27f
FunnyBoy123 Skrevet 22. januar 2020 #57 Skrevet 22. januar 2020 (endret) Hvis du virkelig vil ha en spennende og fantastisk jobb, blir du som mye som Pilot. Men vær klar over at hvis du ønsker å bli flyger, må det være det ENESTE du vil og drømmer om. Ikke noe lett utdannelse, selv om den vanligvis kun varer i 2 år. Skal ta opptaksprøver til Luftfartsfag ved UiT om ikke så lenge Endret 22. januar 2020 av FunnyBoy123
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå