AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #1 Skrevet 6. januar 2020 Ja, hva svarer man egentlig? Jeg får så ofte det spørsmålet, pga mange års fysisk sykdom. Nå er det ei (nær venn) som sendte melding: «hvordan er formen?» Jeg har det greit nok fysisk nå - men sliter enormt psykisk.... Men hva svarer man? 🤷🏻♀️😔 Anonymkode: ca8e1...8f6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #2 Skrevet 6. januar 2020 Hvis det er noen som ønsker å hjelpe og som man ønsker hjelp av svarer jeg ærlig, hvis ikke svarer jeg et eller annet generelt og spør om noe tilbake for å få fokus vekk fra meg. Anonymkode: b8fa6...531 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #3 Skrevet 6. januar 2020 "Det rusler," pleier jeg å si. Anonymkode: d17e7...7a4 2
SoWhat? Skrevet 6. januar 2020 #4 Skrevet 6. januar 2020 "Akkurat nå er det ikke så bra" Det har jeg svart når det har vært noe. Nå gjelder det ikke noe alvorlig psykisk da, men hvorfor ikke svare det likevel. Og så kan du legge til at det er hyggelig at hun spør. Da er det opp til henne å si noe mer eller stille spørsmål. Ting trenger ikke være så komplisert å si. Og god bedring ❤️ Husk å ta kontakt med fagfolk og legevakt om det blir for ille!! 6
Missbehave Skrevet 6. januar 2020 #5 Skrevet 6. januar 2020 Kommer an på hvem som spør. Som oftest svarer jeg "det humper og går" eller at det svinger. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #6 Skrevet 6. januar 2020 "Sånn passe", "Litt opp og ned" og sånt pleier jeg å svare hvis det ikke er riktig situasjon til å brette ut om plager og sykdom. Hvis det er noen som virkelig er interessert kan man være mer ærlig og detaljert, tenker jeg. Anonymkode: 222c4...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #7 Skrevet 6. januar 2020 Jeg tenker det kommer an på hvem som spør og hvorfor. Jeg har en søster som har slitt mye psykisk, med psykoser og diverse. Jeg stiller gjerne det spørsmålet fordi jeg lurer på om det passer å treffes, eller om hun trenger noe hjelp. Når hun er på det dårligste så vil jeg ikke la barna treffe henne, pluss at hun gjerne ikke orker så mye da. Så da vil jeg jo helst ha et ærlig svar, men om jeg spør en tilfeldig nabo så trenger jeg ikke det. Anonymkode: 3cbd2...eed 1
Silva Pluvialis Skrevet 6. januar 2020 #8 Skrevet 6. januar 2020 Jeg synes også det er vanskelig å vite hva jeg skal svare når noen spør. Jeg pleier som regel å si at det går bra selv om det ikke gjør det, evt svare unnvikende. Det er ikke alltid man ønsker å fortelle hvordan man egentlig har det, og det er ikke alltid man føler det passer å fortelle. Hvis noen spør meg om hvordan jeg hadde det f.eks i en bursdag, sammen med venner eller på en høytidsdag så pleier jeg å trekke fram det som var bra, f.eks at vi hadde det koselig, at jeg fikk gjort noe for første gang, at vi spiste god mat osv.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #9 Skrevet 6. januar 2020 Svarer alltid at det går bra, uansett hva som feiler meg. Er vel typisk norsk 😀. Har en kronisk sykdom, og hater å prate sykdom når jeg treffer folk. Har jeg besøk hjemme, så vil jeg heller prate om hyggeligere ting. Men sånn er jeg. Anonymkode: 6b1c1...5cb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #10 Skrevet 6. januar 2020 De fleste ønsker jo ikke å vite hvordan det egentlig står til, dette er jo mer en høflighetsfrase. Som i USA: "how are you", bodd der så jeg vet hvordan den funker! Noen som ikke er vandt med den kan plutselig legge ut om livet sitt. Jeg bruker alltid: Vet ikke eller aner ikke. Hvorfor? Fordi man vet jo ikke hvordan det går, hva som skjer neste time. Neste døgn. Vet ikke utfallet av livet! Anonymkode: 0f35c...3a8 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 6. januar 2020 #11 Skrevet 6. januar 2020 Jeg svarer, at det går fint..siden jeg ikke ønsker at de skal grave og spør.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #12 Skrevet 6. januar 2020 Jeg hater det spørsmålet. Jeg lurer egentlig på hva de tenker på når de spør om det. Hva går bra? Hvilken situasjon? Jobb? Treningen? Annet? Det spørsmålet er frekt, for det gir alt ansvaret til personen som må svare, og det er ikke mange som liker å spørre seg selv heller om hvordan det går. Vi har det aldri perfekt, så det er alltid noe som skulle blitt bedre. Mye er bra, men skal man plutselig stoppe opp og spørre seg selv om dette helt uten videre? Ikke kult.. Jeg foretrekker heller spørsmål som er retter mot ett tema om gangen, så vil samtalen gå videre uansett. Feks hvordan det går med hunden, eller noe den personen husker med personen de spør. Feks hvordan det går med strikkeprosjektet eller oppussing i leiligheten. det er så mye annet man kan spørre om istedenfor å spørre hvordan det går sånn helhet? Det går ikke bra med noen! Ingen går rundt å tenker at alt er bra, for vi er laget for å alltid bli bedre. Det er naturlig for at vi kunne utvikle oss videre i livet. Sånn er vi. og man vet heller ikke hva den personen går igjennom der og da, kanskje det er noe veldig trist som har skjede og da vil man ikke få ett slik spørsmål i ansiktet. Jeg hater det spørsmålet og jeg spør aldri noen om det. Anonymkode: f790a...8db
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #13 Skrevet 6. januar 2020 Når det er nærmeste venn eller familie som vet at det ikke går bra så svarer jeg "som vanlig". Andre svarer jeg "jo greit" , "tja bare bra!" eller "fint, litt opp og ned men sånn er det vel bare!:)" Prøver å ikke sette andre i en hjelpesløs situasjon. Anonymkode: aa513...837
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #14 Skrevet 6. januar 2020 Jeg ville bare sakt "ok" isteden for "bra" Anonymkode: 66397...4ee 1
Gjest Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2020 #15 Skrevet 6. januar 2020 Hvis nære folk spør kan jeg svare ærlig, men pynte litt på det. Folk som jeg egentlig vet er bare nysgjerrige svarer jeg bare med "bra".
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #16 Skrevet 6. januar 2020 Takk for svar❤️ Jeg pleier ikke si svare på det, men nå svarte jeg at det går greit fysisk, men sliter litt med psyken. Men at jeg tar en dag av gangen.. ☺️ Hun svarte at hun ofte tenker på meg og så spurte hun om vi skulle ta en kaffe denne uken. 🥰 Jeg er alltid så redd for avvisning, kjeft eller at folk svarer noe helt merkelig tilbake som egentlig bare gjør det verre for meg. Noe jeg har opplevd OFTE.. Jeg er (dessverre) pen og «vellykket», så folk tror ikke på at jeg sliter. Men jeg gråter hver dag. TS Anonymkode: ca8e1...8f6 4
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2020 #17 Skrevet 6. januar 2020 Til nærmeste familie og venner sier jeg sannheten hvordan det går. Til andre sier jeg det går bra, selv om det er langt i fra sannheten.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #18 Skrevet 6. januar 2020 Jeg svarer, jeg overlever. Dette hvis jeg såvidt holder ut livet. Ellers svarer jeg bra. Anonymkode: 94e1c...094
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #19 Skrevet 6. januar 2020 Til de fleste sier jeg «greit». Til noen få kan jeg innimellom si at «Akkurat nå er det ikke så bra». Men varierer 😊 Anonymkode: 72894...548
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #20 Skrevet 6. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarer, jeg overlever. Dette hvis jeg såvidt holder ut livet. Ellers svarer jeg bra. Anonymkode: 94e1c...094 Klem❤️ Anonymkode: ca8e1...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå