Gå til innhold

Hvor skal vi flytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i 30-årene som bor i Moss, og har lyst til å flytte til et annet sted i Norge for å bo nærmere fjell og større naturområder. Vi har begge yrker som finnes stort sett overalt hvor det er sentrumsområder/tettsteder, og er ganske åpne for hvor i landet vi kan bosette oss. Nordnorge er dog ikke aktuelt siden jeg vil ha hage og er bortskjemt med Østfoldklimaet. :)  Tips til fine småbyer/kommunesentre/steder?? 

Anonymkode: 9581b...883

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom til Bjørnafjorden:strix:

Anonymkode: 22f11...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Kristiansand er ikje boligprisene eksplodert iaf - kunne jeg selv valgt fritt hadde jeg nok valgt det eller noe rundt der... om dere hellere vil til fjells kanskje en plass mellom nasjonalparkene, Otta eller noe sånt. Men da blir man så klart mye mer avhengig av bil en nærmere by.

Anonymkode: 04a8c...850

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kristiansand er ikje boligprisene eksplodert iaf - kunne jeg selv valgt fritt hadde jeg nok valgt det eller noe rundt der... om dere hellere vil til fjells kanskje en plass mellom nasjonalparkene, Otta eller noe sånt. Men da blir man så klart mye mer avhengig av bil en nærmere by.

Eller Ålesund, Molde eller lignende på Vestlandet kanskje?

Skrevet

Molde har jo vakker natur, og hvis du liker hage, så kalles den jo for "rosenes by"...? :) 

Skrevet

Nordfjord er det fint. Sunndalsøra er det fint med høyeste toppene i Norge mtp. høydemeter fra start til topp. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for forslag! :) Jeg merker jeg er innbarka Østfolding når jeg ser på kartet og tenker at Molde, det er jaggu laaangt nord!! :sjokkbla: Men nærheten til sjøen jevner kanskje ut temperaturen. Ser ut som en fin plass, i alle fall! 

Her vi bor nå er det paddeflatt i hele fylket, så jeg tror forøvrig vi blir imponert over naturen uansett hvor vi ender opp... Vi har vært på en del bilturer rundt omkring i Norge og det slår meg alltid hvor mye "urørt" natur/fjell - og lite folk - det er, nesten alle andre steder enn akkurat her på Østlandet. 

Telemark er et flott sted, og har grei reiseavstand til Gardermoen, Oslo og familien i Østfold, noe som et pluss. Tror vi skal titte nærmere på områdene rundt der. Vi kjørte igjennom Notodden i fjor men der virket det nesten litt fraflyttet? Typ spøkelsesby? Mange tomme lokaler og gater. Tips til koselige tettsteder/småbyer i Telemark? Kjenner ellers kun til Bø, som jo er bitteliten, men koselig. :) 
Lurer på om vi bør gå for "bygd" eller noe mer (små)byaktig. Det høres ganske idyllisk ut å være en del av et lite lokalsamfunn hvor "alle kjenner alle", men jeg har hørt det ikke er bare-bare å bli akseptert når man kommer utenfra? :laugh:

Anonymkode: 9581b...883

Skrevet

Vågå og Lom i Gudbrandsdalen er nydelige, men kan også anbefale Ål i Hallingdal. I Telemark kan dere jo se på Vinje.

Anonymkode: 6bfe6...413

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...