Gå til innhold

Hvilken farge passer her? (BILDER)

Anbefalte innlegg

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, tror det kunne blitt kult! :) Eller en veldig mørk gråfarge, kanskje? Drømmer helst om å bytte ut frontene så jeg slipper å vaske, pusse og male, men tror det er vanskelig når kjøkkenet er så pass gammelt (flere sier at de tviler på at IKEA/epoq har noe som passer).

Men samboeren synes det blir litt vel blått hvis stue, kjøkken, mellomgang og gang blir i Byge. Tror du det kunne fungert om stue og kjøkken var i Byge, mens mellomgangen og gangen forble hvit?

Anonymkode: 5d9ff...9c8

Jeg tror ikke jeg ville hatt gangen hvit..da tror jeg at jeg ville ha gjort som en annen bruker skriver - malt gangen i en lysere grå/blåtone. Jeg tror du ødelegger effekten av blåfargen om du har gangen helt hvit. 

Før vi byttet kjøkken, hadde vi også et slitt gammelt furukjøkken. Det var lakkert. Jeg gikk kjapt over med et fint pussepapir, bare for å få noen «spor» i lakken, slik at malingen fester skikkelig. Jeg vasket også med et egnet middel (whitespirit tror jeg 🤔). Det var fort gjort! Så malte jeg med matt maling. Kjøkkenet ble som nytt. Kjøpte også ny benkeplate på IKEA for noen hundringser. Anbefales virkelig. Ditt kjøkken ville jeg malt matt svart, og fått en lys benkeplate i tre 👌🏻 Utrolig spennende (og tidkrevende!) med oppussing. Jeg klør i fingrene etter å se resultatet hos deg, for jeg tror det kommer til å bli skikkelig bra! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, tror det kunne blitt kult! :) Eller en veldig mørk gråfarge, kanskje? Drømmer helst om å bytte ut frontene så jeg slipper å vaske, pusse og male, men tror det er vanskelig når kjøkkenet er så pass gammelt (flere sier at de tviler på at IKEA/epoq har noe som passer).

Du skrev du bodde i Stavanger, så da vil jeg tipse om Vågane Viste. Lever skapdørene der, og de maler dem i den fargen du ønsker. Veldig mye billigere enn å bytte ut kjøkkenfronter, og resultatet er helt topp - fikk mine fronter malt der for ett år siden. 

Anonymkode: e6753...d1f

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev du bodde i Stavanger, så da vil jeg tipse om Vågane Viste. Lever skapdørene der, og de maler dem i den fargen du ønsker. Veldig mye billigere enn å bytte ut kjøkkenfronter, og resultatet er helt topp - fikk mine fronter malt der for ett år siden. 

Er ikke det temmelig dyrt? Å gjøre det selv koster kun malingen og utstyret..

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempetips, takk skal du ha :) Sjekket siden, og ser de tar 450,- per skuff/kjøkkenfront, noe som blir litt mye, og egentlig ikke så langt ifra hva nye fronter ville kostet hos en billigkjede, tror jeg. Men skal undersøke litt mer! 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Vera skrev:

Jeg tror ikke jeg ville hatt gangen hvit..da tror jeg at jeg ville ha gjort som en annen bruker skriver - malt gangen i en lysere grå/blåtone. Jeg tror du ødelegger effekten av blåfargen om du har gangen helt hvit. 

Før vi byttet kjøkken, hadde vi også et slitt gammelt furukjøkken. Det var lakkert. Jeg gikk kjapt over med et fint pussepapir, bare for å få noen «spor» i lakken, slik at malingen fester skikkelig. Jeg vasket også med et egnet middel (whitespirit tror jeg 🤔). Det var fort gjort! Så malte jeg med matt maling. Kjøkkenet ble som nytt. Kjøpte også ny benkeplate på IKEA for noen hundringser. Anbefales virkelig. Ditt kjøkken ville jeg malt matt svart, og fått en lys benkeplate i tre 👌🏻 Utrolig spennende (og tidkrevende!) med oppussing. Jeg klør i fingrene etter å se resultatet hos deg, for jeg tror det kommer til å bli skikkelig bra! 

Hehe, jeg også! Synes det er en så spennende prosess :) Har ikke gjort dette før, og elsker å lære mer om alt fra maling til gulv. Så gøy at du fikk det kjøkkenet du ønsket deg! Skulle gjerne sett bilder! Var det vanskelig å få det jevnt/pent?

Ja, helt enig i at det blir litt "off" å ha gangen helt hvit. Skal fortelle sambo at flere er med meg her ;) Men da hadde det sikkert vært best med en gråtone, så det ikke blir for mye blått for ham. Har du tilfeldigvis et forslag til gråtone som kunne passet? 

Bilderesultat for jotun fargekart gråBilderesultat for jotun fargekart gråBilderesultat for jotun fargekart grå

AnonymBruker
Skrevet

*Må nevnes at samboeren min ikke kan fordra grønt, eller farger med grønt i seg. Helst ville jeg hatt en lys gråfarge - men den må jo passe godt til Byge! :)

AnonymBruker
Skrevet

Oi, Byge var mørk! Du får en skikkelig hule-følelse om du maler mange vegger med den. Tror det vil oppleves nokså dunkelt etterhvert. Stemmer for å ha forskjellige toner av fargene på de ulike sonene, ja. Jeg ville brukt lysere maling.

Hvilken farge det blir på gulvet er jo ganske viktig da. Med gule gulv slik som nå passer blå vegger godt, til lysere og gråere gulv derimot står du mer fritt til å velge farge - men malingen bør da også ha grått i seg.

Anonymkode: 445f9...005

Skrevet

Ellers er Blåis og Smooth White en fin kombinasjon 😊

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, Byge var mørk! Du får en skikkelig hule-følelse om du maler mange vegger med den. Tror det vil oppleves nokså dunkelt etterhvert. Stemmer for å ha forskjellige toner av fargene på de ulike sonene, ja. Jeg ville brukt lysere maling.

Hvilken farge det blir på gulvet er jo ganske viktig da. Med gule gulv slik som nå passer blå vegger godt, til lysere og gråere gulv derimot står du mer fritt til å velge farge - men malingen bør da også ha grått i seg.

Anonymkode: 445f9...005

Å nei, nå begynte jeg å bli i tvil igjen 😂
Føler det eneste alternativet til en lysere farge er Kveldshimmel, men den synes jeg er for babyblå. 

Her er enda et bilde av Byge fra Google (se for deg at alle veggene er blå):

Bilderesultat for byge stue

Med lyst tak og gulv, synes ikke jeg dette er for mørkt. Vi skal legge lys eikelaminat. Men er jo redd for å få et sjokk og angre, hvis det viser seg at det blir for mørkt...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, must skrev:

Ellers er Blåis og Smooth White en fin kombinasjon 😊

Takk for forslaget! :) Har vurdert Blåis, men den synes jeg er for lys, kald og luftig. Vil ha det lunere. :) Har du noen andre ideer?

AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo store vinduer, så det vil kanskje ikke føles så innmari mørkt likevel? 

Men tror jeg ville gått for en hakket lysere farge, og malt alt i samme farge. Jeg liker ikke kontrastvegger. Og usikker på om det vil se pent ut med mellomgangen i en annen farge, siden alt er i samme rom på en måte. Det er ingen lister eller dør som skiller rommene. 

Ville hatt flisene/backsplashen på kjøkken i en annen farge, og hvitt kjøkken. 

Og hatt TV på en av de andre to veggene. 

Anonymkode: 4834f...22f

• Liker 1
Skrevet

Flott leilighet!  Og slett ikke vanskelig å fargesette og møblere. 

Jeg hadde startet med å fjerne dørene til alle overskapene på kjøkkenet.  Sparkle og pusse over alle hull (ikke mye jobb om du har en liten pussemaskin).  Så hadde jeg malt all kjøkkeninnredning i fargen Dempet Sort. Inni skapene er det lurt å bruke halvblank, for da er det letter å vaske.   
Jeg ville samtidig ha vurdert om det var nødvendig med så mange overskap.  Blir et flott kjøkken når man har noe veggplass til disposisjon.  Har du underskap som kan erstattes med skuffer av kurv f.eks?  Det blir veldig lekkert med naturfaget kurv mot en kjøkkeninnredning i dempet sort. 

Gulvet hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt!  Men trekk sofaen fra veggen, kjøp en STOR grønnplante eller to, og finn noen kule plakater til veggen der den (bitte)lille klokken henger.  Ikke spre bilder og plakater, men samle dem i grupper.  Det blir alltid mye finere! 

Du trenger forresten litt stæsj - både på kjøkken og i stue :)  Noen fjøler, glass med oljer o.l.  Puter i sofaen, et pledd.  Det er sånt som gir varme og personlighet til hjemmet ditt. 

Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Jeg hadde startet med å fjerne dørene til alle overskapene på kjøkkenet.  Sparkle og pusse over alle hull (ikke mye jobb om du har en liten pussemaskin).  Så hadde jeg malt all kjøkkeninnredning i fargen Dempet Sort. Inni skapene er det lurt å bruke halvblank, for da er det letter å vaske.   
Jeg ville samtidig ha vurdert om det var nødvendig med så mange overskap.  Blir et flott kjøkken når man har noe veggplass til disposisjon.  Har du underskap som kan erstattes med skuffer av kurv f.eks?  Det blir veldig lekkert med naturfaget kurv mot en kjøkkeninnredning i dempet sort. 

Gulvet hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt!  Men trekk sofaen fra veggen, kjøp en STOR grønnplante eller to, og finn noen kule plakater til veggen der den (bitte)lille klokken henger.  Ikke spre bilder og plakater, men samle dem i grupper.  Det blir alltid mye finere! 

Du trenger forresten litt stæsj - både på kjøkken og i stue :)  Noen fjøler, glass med oljer o.l.  Puter i sofaen, et pledd.  Det er sånt som gir varme og personlighet til hjemmet ditt. 

Glemte å si at jeg ville valgt fargen "Kveldshimmel" til stuen.  Det er en nydelig sart, dempet og elegant blåfarge.  Har den selv i kombinasjon til et kjøkken i fargen Dempet Sort. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har jo store vinduer, så det vil kanskje ikke føles så innmari mørkt likevel? 

Men tror jeg ville gått for en hakket lysere farge, og malt alt i samme farge. Jeg liker ikke kontrastvegger. Og usikker på om det vil se pent ut med mellomgangen i en annen farge, siden alt er i samme rom på en måte. Det er ingen lister eller dør som skiller rommene. 

Ville hatt flisene/backsplashen på kjøkken i en annen farge, og hvitt kjøkken. 

Og hatt TV på en av de andre to veggene. 

Nei, det er akkurat det jeg også tenker - at det blir mer flyt hvis alt er i samme farge, da det ikke er noen tydelige skiller. Men mannen er veldig bestemt på at han synes det blir for mørkt ellers, og ingen av oss liker lyseblå 🙄 Så jeg vet neimen ikke. Den som er hakket lysere enn Byge er Kveldshimmel:

Bilderesultat for kveldshimmel jotun stue

Og den er for lys... Har du en god idé, kanskje?

Har tenkt å gjøre noe med flisene og legge til en plate i børstet stål eller noe sånt etter hvert. Og enig i flytting av TV-en! :)

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Zienna skrev:

Takk for et svaret :) Nå må det nevnes at møblene/interiøret ikke er mitt, da jeg ikke har flyttet inn ennå. Men tipsene dine tas med videre!

Men det jeg egentlig spør om er om hele området skal males i samme farge, eller om mellomgangen skal males i en annen. Har du noen lure tanker her? :) Jeg ser du foreslår Kveldshimmel, og jeg er enig i at den er vakker, men både jeg og mannen hadde tenkt oss noe litt mørkere/gråere.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er akkurat det jeg også tenker - at det blir mer flyt hvis alt er i samme farge, da det ikke er noen tydelige skiller. Men mannen er veldig bestemt på at han synes det blir for mørkt ellers, og ingen av oss liker lyseblå 🙄 Så jeg vet neimen ikke. Den som er hakket lysere enn Byge er Kveldshimmel:

Bilderesultat for kveldshimmel jotun stue

Og den er for lys... Har du en god idé, kanskje?

Har tenkt å gjøre noe med flisene og legge til en plate i børstet stål eller noe sånt etter hvert. Og enig i flytting av TV-en! :)

Jeg har ikke sett Byge i virkeligheten, men av bilder (som jo varierer litt) synes jeg den er kjempefin og ikke for mørk i det hele tatt. Dere skal jo ha hvitt tak, så er gulvet lyst, og det er vinduer (og lyse lister) på hele den ene siden. Og så kanskje lyse/lysere kjøkkenfronter. 

Så jeg ser ikke for meg at det vil føles mørkt. Det vil vel være skap eller knaggrekke eller noe i mellomgangen kanskje, og noe på veggene, så det blir jo ikke en mørk bule på noe vis. 

Ville prøvd å overbevise mannen om at det blir helt fint med Byge på alle vegger😄 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett Byge i virkeligheten, men av bilder (som jo varierer litt) synes jeg den er kjempefin og ikke for mørk i det hele tatt. Dere skal jo ha hvitt tak, så er gulvet lyst, og det er vinduer (og lyse lister) på hele den ene siden. Og så kanskje lyse/lysere kjøkkenfronter. 

Så jeg ser ikke for meg at det vil føles mørkt. Det vil vel være skap eller knaggrekke eller noe i mellomgangen kanskje, og noe på veggene, så det blir jo ikke en mørk bule på noe vis. 

Ville prøvd å overbevise mannen om at det blir helt fint med Byge på alle vegger😄 

Hehe! Skal prøve, men han virker ganske bestemt. Og så er det jo helst sånn at begge skal bli fornøyde... Men har du noen idé om hvilken farge som kunne passet til Byge, hvis det nå blir sånn at vi må male gangen i en annen farge?

Jeg ser på ulike malingssider at Hvit Poesi skal passe godt til Byge:

Bilderesultat for hvit poesi

Bilderesultat for hvit poesiTror du det blir fint?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe! Skal prøve, men han virker ganske bestemt. Og så er det jo helst sånn at begge skal bli fornøyde... Men har du noen idé om hvilken farge som kunne passet til Byge, hvis det nå blir sånn at vi må male gangen i en annen farge?

Jeg ser på ulike malingssider at Hvit Poesi skal passe godt til Byge:

Bilderesultat for hvit poesi

Bilderesultat for hvit poesiTror du det blir fint?

Åh jeg aner virkelig ikke. 

Tror jeg ville dratt innom en forretning som har god peiling. Kanskje de har noen ideer og kombinasjoner dere ikke hadde tenkt på i det hele tatt. Og hvordan de to fargene vil påvirke hverandre, at den ene ikke får frem lillaskjær i Byge f.eks, og andre veien. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh jeg aner virkelig ikke. 

Tror jeg ville dratt innom en forretning som har god peiling. Kanskje de har noen ideer og kombinasjoner dere ikke hadde tenkt på i det hele tatt. Og hvordan de to fargene vil påvirke hverandre, at den ene ikke får frem lillaskjær i Byge f.eks, og andre veien. 

Har spurt på Fargerike, og de mener Hvit Poesi passer godt til Byge.

Har nesten sett meg mett på blåfarger nå (sittet i dagevis og sammenlignet farger som mer og mer glir inn i hverandre og gjør meg mer og mer usikker), og nå er jeg nesten litt sånn "kanskje jeg bare skal ha en grå stue." Men da blir det vel samme regla på nytt med 100 shades of grey..! 

Blir usikker på Byge når flere er redd den skal bli "hulete" og alt for mørk, samtidig som det er vanskelig å finne en farge som den passer sammen med, som kan være i mellomgangen. Snakket med en maler som ikke ville kombinert hvitt med Byge, da det blir litt skarpe kontraster. 😬

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om ikke huseier har malt med Byge her. Jeg ville nok ikke brukt en så mørk farge i en leilighet. Her er det høyt under taket og vinduer til taket, men jeg har aldri måttet tenne så mange lamper før om kvelden. 
Legger ved et bilde fra et hjørne i stuen. 

886E6B04-8B09-441E-B095-AD7557AE2E1D.jpeg

Anonymkode: f423e...ef7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...