Gå til innhold

Hvilken farge passer her? (BILDER)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har et spørsmål angående overgangen mellom stue/kjøkken og gang.

Her ser dere kjøkkenet og stua, som jeg skal male blå (fortsatt usikker på hvilken farge, men heller mot Byge. Skal også male listene i samme farge (men vil holde vinduslistene hvite)). 

Til venstre i det første bildet, og til høyre i det andre bildet, ser dere veggen jeg er usikker på. Det er en liten "mellomgang" før man kommer til de andre rommene, og gangen. Håper ikke dette er for forvirrende. 

Samboer vil ha "mellomgangen" hvit.

Jeg er usikker, og vet heller ikke hvor skillene skal gå. Og tenker kanskje en gråfarge ville vært finere?

Vil nevne at gulvet skal bli nytt (lys eik), og at jeg enten skal male eller bytte ut kjøkkenfrontene i kaldere farger.

Så - hvor ville du malt, hvor skal de eventuelle skillene gå, og hva passer til Byge?

1495299207_kjkken.thumb.png.17faa0dcaefd5a108231a373c897a7a0.png835a288fa03e554d20eaefb69f0a09eec9b5483a.thumb.jpg.00cafe94a90239fce18cdd35dc91fa19.jpg

Anonymkode: 5d9ff...9c8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1336132-hvilken-farge-passer-her-bilder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville malt alt i en samme farge men hatt en fokus vegg i mørkere farge. 

Anonymkode: 74bd5...453

Alt - hele mellomgangen også? Blir det ikke da naturlig at hovedgangen også må males i samme farge? Er redd det blir litt vel blått..?

AnonymBruker

Samme farge over alt, men backsplashen på kjøkkenet kan jo være i en helt annen farge.  Men plassering av sofaen, og tvn forann vindu vil gi rommet mye mørkere følelse, enn om du bytter om.Tv bør stå innil en vegg, da den avgir lys og trekker lys til seg.

Anonymkode: b4744...2e3

• Liker 5
AnonymBruker

Samme farge over alt, men backsplashen på kjøkkenet kan jo være i en helt annen farge.  Men plassering av sofaen, og tvn forann vindu vil gi rommet mye mørkere følelse, enn om du bytter om.Tv bør stå innil en vegg, da den avgir lys og trekker lys til seg.

Ja, det er grunnet stikkontaktene at det står litt teit, dessverre. 

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er grunnet stikkontaktene at det står litt teit, dessverre. 

Koster veldig lite å fikse. Mindre enn maling🤔 Møbelplassering er  veldig vikig for å få en følelse av rommet. Og ville heller brukt skjøteledning jeg hadde dratt ut hver kveld, enn å sette tvn der du har dn nå, spesielt hvis du skal ha mørkere maling på veggene.

• Liker 1
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koster veldig lite å fikse. Mindre enn maling🤔 Møbelplassering er  veldig vikig for å få en følelse av rommet. Og ville heller brukt skjøteledning jeg hadde dratt ut hver kveld, enn å sette tvn der du har dn nå, spesielt hvis du skal ha mørkere maling på veggene.

Ok, takk for tipset! Skal gjøre det :)

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville hatt hjørnesofa ved vinduet og en projektorskjerm på hvit vegg der dere har bildegruppen hengende😍 

Angående malingen ville jeg holdt alt i samme bortsett fra én kontrastvegg

Anonymkode: 4149b...540

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt hjørnesofa ved vinduet og en projektorskjerm på hvit vegg der dere har bildegruppen hengende😍 

Angående malingen ville jeg holdt alt i samme bortsett fra én kontrastvegg

Anonymkode: 4149b...540

Når du sier "alt i samme", mener du da også den "mellomgangen"?

Og hvor synes du kontrastveggen skal være (og skal den være som den er - hvit)?

Takk for svar!

AnonymBruker

Jeg ville malt veggen over kjøkkenet i en farge og resten av stua i en annen farge uten kontrastvegg bak sofaen. Så ville jeg hatt gangen i samme farge som stua for kontinuitet. 

Og absolutt byttet plass for tv og sofa. Også hatt litt mørkere gardiner for å gjøre det mørkere ved behov når jeg ser på tv slik at det ikke kommer mye lys rett mot tven. Det passer ikke med akkurat denne sofaen da, må være speilvendt hvis hjørnesofa.

Jeg personlig synes Byge er for mørkt, men det er smak og behag. Kanskje hvis det kommer veldig mye lys gjennom vinduene, vil veggene ikke oppleves så mørke? Med hvite fronter på kjøkkenet.

Anonymkode: 36436...f30

• Liker 1
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville malt veggen over kjøkkenet i en farge og resten av stua i en annen farge uten kontrastvegg bak sofaen. Så ville jeg hatt gangen i samme farge som stua for kontinuitet. 

Og absolutt byttet plass for tv og sofa. Også hatt litt mørkere gardiner for å gjøre det mørkere ved behov når jeg ser på tv slik at det ikke kommer mye lys rett mot tven. Det passer ikke med akkurat denne sofaen da, må være speilvendt hvis hjørnesofa.

Jeg personlig synes Byge er for mørkt, men det er smak og behag. Kanskje hvis det kommer veldig mye lys gjennom vinduene, vil veggene ikke oppleves så mørke? Med hvite fronter på kjøkkenet.

Anonymkode: 36436...f30

Supre innspill!

Når du sier "veggen over kjøkkenet", mener du bare den da? Og resten av stua og gangen i en annen? Hvilke to farger hadde du malt, tror du? :)

Ja, må nevnes at dette ikke er våre møbler, har ikke flyttet inn ennå. Så kan jo kjøpe en sofa med dette i mente, og kjøpe tykkere gardiner (eller lameller/persienner, kanskje). Helt enig i forslaget. 

AnonymBruker

Sofaen trenger ikke stå i et hjørne selv om det er «hjørnesofa». Jeg hadde satt tv-en på veggen som er i motsatt ende av kjøkkenet, og latt den ene delen av sofaen være langs bildeveggen, den andre ut i rommet. Da holdes også vinduene fri, slik at du får mest mulig lys inn - noe du trenger når du skal male såpass mørkt. 

Anonymkode: e6753...d1f

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sofaen trenger ikke stå i et hjørne selv om det er «hjørnesofa». Jeg hadde satt tv-en på veggen som er i motsatt ende av kjøkkenet, og latt den ene delen av sofaen være langs bildeveggen, den andre ut i rommet. Da holdes også vinduene fri, slik at du får mest mulig lys inn - noe du trenger når du skal male såpass mørkt. 

Det man kanskje ikke ser så godt på bildet, er at den veggen du foreslår at TV-en skal være på, er skjev. Men jeg liker ideen godt ellers! Skal se litt på det. Takk for innspill!

Ville malt kjøkkenet sort! Ikke det du spurte om men :P Ellers, hvis du skal male i en mørk farge på veggene, må rommet være luftig..det blir veldig trykkende hvis ikke. Ville også tatt lister og vinduskarmer i samme farge, det blir en helt annen helhet, samt at rommet kjennes større. Ellers ville jeg malt lister og karmer i sort. Ville som andre sier, tatt hele rommet og gangen i samme farge..

Byge er en veldig flott farge, men jeg er usikker på om jeg ville hatt den i det rommet..heller mer mot en varm brun/beige farge. Og sort kjøkken! Hvis du har Instagram finnes det utallige interiørkontoer hvor du får se masse ulike farger. 

Edit; har dere vurdert å gjøre noe med gulvet? Hvis det er parkett, er det mulig å slipe det, så får man bort gulfargen, og får frem det hvite skjæret istedenfor. Mye arbeid, men verdt det! 

Edit 2! Jeg er ikke fan av å klistre møblene inntil veggene..det ser så oppstilt ut, og sterilt! Ville ha blitt mye koseligere om sofaen ble satt ut fra veggen, og helst den veggen TV står mot nå. Dersom dere har kjellerstue eller loftstue ville jeg hatt tv-en der..ellers ville jeg investert i en bestå TV-skjenk (gjerne i trefarge, for å gjøre stuen lun), og satt den på den veggen sofaen står nå. Trefarge mot feks byge er lekkert! 

Endret av Vera
  • Liker 1
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det man kanskje ikke ser så godt på bildet, er at den veggen du foreslår at TV-en skal være på, er skjev. Men jeg liker ideen godt ellers! Skal se litt på det. Takk for innspill!

Å, jeg trodde det var skråtak 😂 Men det gjør ikke noe om veggen er skjev, heller. Tv-en kan enten stå skjevt, fordi det er mest behagelig når dere ser på den fra sofaen, eller den kan stilles slik at dere ser rett på den fra sofaen, alt etter hva som passer best. Forutsetter at tv-en ikke skal henges på veggen. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker

Jeg ville malt stue/kjøkken i samme farge, og malt kjøkkenfrontene sorte. Og hele mellomgangen i en lysere variant av byge. Altså samme tone, men lysere. Altså en annen gråblå lys farge. Det mener jeg vil harmonere. 

Anonymkode: 1e63e...089

• Liker 2
AnonymBruker
4 minutter siden, Vera skrev:

Ville malt kjøkkenet sort! Ikke det du spurte om men :P Ellers, hvis du skal male i en mørk farge på veggene, må rommet være luftig..det blir veldig trykkende hvis ikke. Ville også tatt lister og vinduskarmer i samme farge, det blir en helt annen helhet, samt at rommet kjennes større. Ellers ville jeg malt lister og karmer i sort. Ville som andre sier, tatt hele rommet og gangen i samme farge..

Byge er en veldig flott farge, men jeg er usikker på om jeg ville hatt den i det rommet..heller mer mot en varm brun/beige farge. Og sort kjøkken! Hvis du har Instagram finnes det utallige interiørkontoer hvor du får se masse ulike farger. 

Ja, jeg begynner å bli i tvil selv... Kanskje Byge blir litt voldsom hvis jeg skal ha den i alle hovedrommene. Hva tenker du om Blåis da? Eller Kveldshimmel? Er veldig redd for at det skal føles "babyblått", det er det eneste.

Bilderesultat for kveldshimmel farge(Kveldshimmel)

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg begynner å bli i tvil selv... Kanskje Byge blir litt voldsom hvis jeg skal ha den i alle hovedrommene. Hva tenker du om Blåis da? Eller Kveldshimmel? Er veldig redd for at det skal føles "babyblått", det er det eneste.

Bilderesultat for kveldshimmel farge(Kveldshimmel)

Jeg er som deg, veldig redd lys blå skal bli babyblå, og litt blass..jeg har selv sophisticated blue, som heller mer mot svart, fordi jeg liker mørke blå farger best. Veldig fin fargen kveldshimmel, men jeg syns den er finere den du opprinnelig ville ha. Jeg ville ikke vært redd for at det ble voldsomt om du tok den i alle rom, du må bare innrede rommet på en luftig måte. Og inventaret må stå i stil med fargen..hva tenker du om svart kjøkken? Jeg tror det hadde blitt grisestilig til byge 😍 

AnonymBruker
2 timer siden, Vera skrev:

Jeg er som deg, veldig redd lys blå skal bli babyblå, og litt blass..jeg har selv sophisticated blue, som heller mer mot svart, fordi jeg liker mørke blå farger best. Veldig fin fargen kveldshimmel, men jeg syns den er finere den du opprinnelig ville ha. Jeg ville ikke vært redd for at det ble voldsomt om du tok den i alle rom, du må bare innrede rommet på en luftig måte. Og inventaret må stå i stil med fargen..hva tenker du om svart kjøkken? Jeg tror det hadde blitt grisestilig til byge 😍 

Jeg er enig med deg, tror det kunne blitt kult! :) Eller en veldig mørk gråfarge, kanskje? Drømmer helst om å bytte ut frontene så jeg slipper å vaske, pusse og male, men tror det er vanskelig når kjøkkenet er så pass gammelt (flere sier at de tviler på at IKEA/epoq har noe som passer).

Men samboeren synes det blir litt vel blått hvis stue, kjøkken, mellomgang og gang blir i Byge. Tror du det kunne fungert om stue og kjøkken var i Byge, mens mellomgangen og gangen forble hvit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...