AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #1 Skrevet 6. januar 2020 I år var det meg m/fam som skulle ha julaften og svigers samt sambos to brødre m/barn og ektefeller var hos oss. Vi bor i en småby mens de bor i bygd hvor det ikke kildesortere. Søpla fylte seg opp flere ganger i jula og jeg prøvde å si fra når det lå plast i søpla at den kunne de legge i plastsekken som henger ute i gangen. Snakket jo til døve ører, for deres mening er at plastsortering er idiotisk å drive med og bare idioter driver med det. Men litt av poenget mitt er jo også at søpla slipper bli så fort overfylt, vi bor i et borettslag med SMÅ søpledunker og bosset der flyter over rett som det er. Svigerfar poengterte flere ganger at jeg er urimelig ovenfor mine gjester, men nå sitter vi jo her med flere poser søppel(restavfall og plast mikset sammen etter jula)i boden fordi de felles søpledunkene i bakgården er sprekkfulle. Er det for mye forlangt at gjestene følger våre regler under vårt tak, eller har de rett om at jeg er vanskelig? Anonymkode: 2a66d...bc0
Sirah Skrevet 6. januar 2020 #2 Skrevet 6. januar 2020 "Her i huset kildesorterer vi, ellers renner søpla over" - ferdig snakka. Å trekke miljøkortet er nok å snakke for døve ører.... Nei, det er ikke for mye forlangt. 17
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #3 Skrevet 6. januar 2020 Nei, det er ikke for mye forlangt. Det med fulle søppeldunker burde være mulig å forstå, og kanskje alternativet burde vært at de tok med seg søppelet selv om de ikke gadd å sortere 😜 Så får det heller bare være at det kun er du som vet at det faktisk nytter å gjenvinne plast osv. Veldig rart at de ikke kildesorterer på landet, for vi bor så langt på landet i en liten kommune og har alltid trodd at vi på landet kildesorterer mye mer enn store byer. I alle fall mer enn i Oslo. Anonymkode: 2d442...992 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #4 Skrevet 6. januar 2020 Takk! Tenker å ta det opp med mannen min. Han var jo selvfølgelig taus rundt denne diskusjonen i jula, enda han er like flink som meg til å sortere i det daglige. Vil ikke ha jul hos oss igjen hvis de ikke kan respektere våre regler. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke for mye forlangt. Det med fulle søppeldunker burde være mulig å forstå, og kanskje alternativet burde vært at de tok med seg søppelet selv om de ikke gadd å sortere 😜 Så får det heller bare være at det kun er du som vet at det faktisk nytter å gjenvinne plast osv. Veldig rart at de ikke kildesorterer på landet, for vi bor så langt på landet i en liten kommune og har alltid trodd at vi på landet kildesorterer mye mer enn store byer. I alle fall mer enn i Oslo. Anonymkode: 2d442...992 Vi bor ikke i Oslo da, men skjønner hva du mener. Der de bor har de kun seg selv å tenke på ang søppel. Så lenge de får slept med seg søppelsekkene opp til veien kvelden før så tar søppel bilen av seg resten. Her hvor vi bor er vi jo flere som deler, og hvis noen plutselig kommer med 4-5 poser med i usortert restavfall går det jo utover alle, siden restavfallet kun blir tømt engang i mnd og dunken er for små (gårdeier nekter å kjøpe inn større/flere) Anonymkode: 2a66d...bc0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #5 Skrevet 6. januar 2020 Vi kildesorterer aldri. En må jo ha kurs for å kunne få dette til. Anonymkode: 75adc...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #6 Skrevet 6. januar 2020 Jeg kildesorterer aldri. Tar hele dritten med meg i samme pose, ut hver morgen. Anonymkode: 62468...bd6 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #7 Skrevet 6. januar 2020 Men dere som ikke kildesorterer, dere hadde vel ikke sagt "nei, det gidder vi ikke" når dere er på besøk hos noen som attpåtil varter opp med mat hver eneste dag og masse annet for at dere skal ha det bra? Det er vel ikke for mye forlangt Anonymkode: 2a66d...bc0 4
Illuminatum Skrevet 6. januar 2020 #8 Skrevet 6. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kildesorterer aldri. En må jo ha kurs for å kunne få dette til. Anonymkode: 75adc...ff4 Mener du at du er mindre intelligent? De fleste klarer jo greit å sortere. 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #9 Skrevet 6. januar 2020 Sa ikke din samboer noe? Anonymkode: 954f0...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #10 Skrevet 6. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke for mye forlangt. Det med fulle søppeldunker burde være mulig å forstå, og kanskje alternativet burde vært at de tok med seg søppelet selv om de ikke gadd å sortere 😜 Så får det heller bare være at det kun er du som vet at det faktisk nytter å gjenvinne plast osv. Veldig rart at de ikke kildesorterer på landet, for vi bor så langt på landet i en liten kommune og har alltid trodd at vi på landet kildesorterer mye mer enn store byer. I alle fall mer enn i Oslo. Anonymkode: 2d442...992 Er nok få steder de ikke kildesorterer.Man må, fordi søppelkassene blir mindre og mindre. Fordelen vi på bygda har er jo at vi kan brenne søppla vår når det blir fult.Vi sorterer og sorterer, vi betaler samme pris, få mindre spøppelkasser og må gjøre mer selv. Men enda er det ikke stor nok plass i søppelbøttene. For kan faktisk ikke se at det vi nå betaler for er god nok service, det som sker nå er jo at folk kaster bosset sitt annet sted enn i søppla. Når matavfallet blir hentet hver 14 dag på sommeren, så sier det seg jo selv man ikke sorterer ut matavfall. I såfall ikke i papirposer. Anonymkode: 2bfd6...6cc 1
Hactar Skrevet 6. januar 2020 #11 Skrevet 6. januar 2020 Dette høres ut som et problem skapt delvis av gårdeier som beregner for knapt med søppelplass og besøket som ikke skjønner problemet. Det beste er jo om mannen din kommer på banen. Han og svigerfar kan vel ta seg en guttetur til nærmeste gjenvinningsstasjon med alt som ikke får plass i dunken? 2
Søgni Skrevet 6. januar 2020 #12 Skrevet 6. januar 2020 Jeg syns det er lett å kildesortere, og ikke minst, så syns jeg det er lett å finne informasjon om hva som skal hvor ved å lete opp informasjonen, dersom man trenger det. Og det handler jo om å ville. Glad jeg har mine egne søppeldunker, da jeg delte, så var restavfallet alltid fullt fordi naboene mine trøkte alt fra digre pappkasser til matavfall i restsøpla. Men alt dette til side, når man er hjemme hos andre, så følger man selvsagt skikken i huset hvor man er. Dette handler ikke om latskap og manglende vilje til å kildesortere, men om et minimum av respekt for vertskapet. 3
gjest:) Skrevet 6. januar 2020 #13 Skrevet 6. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: I år var det meg m/fam som skulle ha julaften og svigers samt sambos to brødre m/barn og ektefeller var hos oss. Vi bor i en småby mens de bor i bygd hvor det ikke kildesortere. Søpla fylte seg opp flere ganger i jula og jeg prøvde å si fra når det lå plast i søpla at den kunne de legge i plastsekken som henger ute i gangen. Snakket jo til døve ører, for deres mening er at plastsortering er idiotisk å drive med og bare idioter driver med det. Men litt av poenget mitt er jo også at søpla slipper bli så fort overfylt, vi bor i et borettslag med SMÅ søpledunker og bosset der flyter over rett som det er. Svigerfar poengterte flere ganger at jeg er urimelig ovenfor mine gjester, men nå sitter vi jo her med flere poser søppel(restavfall og plast mikset sammen etter jula)i boden fordi de felles søpledunkene i bakgården er sprekkfulle. Er det for mye forlangt at gjestene følger våre regler under vårt tak, eller har de rett om at jeg er vanskelig? Anonymkode: 2a66d...bc0 Du får gi de valget mellom å kildesortere eller å ta med søpla si hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #14 Skrevet 6. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok få steder de ikke kildesorterer.Man må, fordi søppelkassene blir mindre og mindre. Fordelen vi på bygda har er jo at vi kan brenne søppla vår når det blir fult.Vi sorterer og sorterer, vi betaler samme pris, få mindre spøppelkasser og må gjøre mer selv. Men enda er det ikke stor nok plass i søppelbøttene. For kan faktisk ikke se at det vi nå betaler for er god nok service, det som sker nå er jo at folk kaster bosset sitt annet sted enn i søppla. Når matavfallet blir hentet hver 14 dag på sommeren, så sier det seg jo selv man ikke sorterer ut matavfall. I såfall ikke i papirposer. Anonymkode: 2bfd6...6cc Har dere lov til å brenne søppel i den bygda du bor i da? Det er jo veldig miljøvennlig... Anonymkode: 77eae...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #15 Skrevet 6. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har dere lov til å brenne søppel i den bygda du bor i da? Det er jo veldig miljøvennlig... Anonymkode: 77eae...5dd Veldig få steder det er forbudt å brenne ting.I såfall ingen steder jeg har bodd Nå brenner man jo ikke plast eller ting som lukter ille. Nei det mest miljøvennlige hadde jo vært at man fikk kastet søppla si i rett søppelbøtte, som de da hentet og gjenvant. Men det vil de jo ikke vi skal, så fremst vi ikke betaler enda mer for det. De aller fleste vil faktisk gjøre en innsats, men da må vi faktisk ha en mulighet til det. Har 4 søppelbøtter ute, pluss plastsekk. De er så små at når de henter søppla 1 gang pr mnd/ hver 2 mnd, så er det ikke plass. Uansett hvor mye og hvor nøye man sorterer. Kaste en spisestuestol av tre, koster 70kr stolen, brenne den opp er gratis. Så kan du jo regne ut selv hva man sparer. Anonymkode: 2bfd6...6cc 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #16 Skrevet 7. januar 2020 Utrolig respektløst. Her jeg bor blir restavfallet hentet hver 8. uke, så hvis vi ikke er flink til å kaste mat, plast osv. i egne dunker så hoper det seg kraftig opp. Anonymkode: 27294...e93
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #17 Skrevet 7. januar 2020 På 6.1.2020 den 13.42, AnonymBruker skrev: Jeg kildesorterer aldri. Tar hele dritten med meg i samme pose, ut hver morgen. Anonymkode: 62468...bd6 Hjelper jo ikkje ta den ut når dunken er full 🤦♀️ Anonymkode: 0a736...87a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå