Gå til innhold

Eksen er skyldig penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min er skyldig meg betraktelig mye. Pga han ikke var lånedyktig så har jeg hjulpet han med å rydde litt opp i gjeld da vi var sammen.
Han lovet meg å betale et fast beløp i måneden. Dette har han overholdt helt til i desember. 
Da fikk jeg beskjed at han ikke hadde penger pga namsmannen har trukket han i lønn. 

Hva kan jeg gjøre for å få disse pengene tilbake ? Er snakk om 80 000kr.. som jeg må fortsatt betale for lånet står i mitt navn. 

Jeg har meldinger på at han vedkjenner lånet og vi har en muntlig avtale. Pengene ble brukt til å betale en stor advokatregning. Kan jeg ta kontakt med advokatfirmaet og få de til å bekrefte at jeg har betalt regningen med min konto? 

Har prøvd å få han til å skrive under på et gjeldsbrev slik at jeg kunne ta kravet til namsmannen. Men han har fortsatt ikke skrevet under på det. 

Anonymkode: 0a3a5...53e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har skrevet noe papirer på lånet så sliter du.

Da får du ingen penger tilbake om han nekter.

Anonymkode: c0062...b10

• Liker 8
Skrevet

De pengene ville jeg ansett som tapt dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ få han til å underskrive på lånepapirer slik at du har en avtale. Uten det er pengene tapt. Finn forslag til avtale på nett, fyll ut og dra til han og forlang underskrift.

Anonymkode: f8d68...70a

• Liker 1
Skrevet

Noe av problemet er at dette er privat gjeld, og dermed kommer det i siste rekke av hva som skal betales tilbake når du har gjeld. Du kan fortsette for å få han til å skrive under papir på gjelden, men det er enda privat gjeld og vil ta tid å få tilbake. 

• Liker 1
Skrevet

Selv uten skriftlig avtale er ikke saken tapt for deg - men det er vanskelig å bevise/dokumentere hva som er avtalt.

Nå har du og minst en melding fra han om at han ikke kan betale deg for en måned, noe som tross alt er mer enn en sterk indikasjon på at du har lånt han penger og hvilket beløp som var avtalt.

Spørsmålet er hvordan du skal ta det videre.

Hvor mye er utestående beløp på? Er det de 80k, eller var 80k det opprinnelige lånet?

Største utfordring nå er dersom han har et(og kanskje flere?) lønnstrekk så vil det alltid ha prioritet før lønna blir utbetalt, og det eneste han har krav på å sitte igjen med er nok til livsopphold + husleie. Dvs du og kravet ditt kommer langt ned på lista.

Er han åpen og ærlig om du spør han når han kan betale igjen? Og stoler du på det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lånet er i ditt navn, thats the problem.

Skal du komme noen vei evt må du gå til sak mot han med meldingene du har, om det er gode nok til at det er en innrømmelse for et lån. Tviler du kommer noen vei der også

Jobber i bransje som er relatert til dette.

Anonymkode: c0062...b10

Skrevet

Ta det til forliksrådet. Verdt et forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

har oversikt på innbetalinger hvor han skriver innbetaling på lån, fast beløp hver mnd. 
på lånet står det igjen 4 avdrag, 1 avdrag har han misligholdt. Ca 25 000kr pluss annen gjeld som er kredittkort. Så tilsammens blir det 50 000kr som han et skyldig meg. Samt barnebidrag for 6 mnd. Har sendt inn krav til nav for 4 mnd siden om at de skal trekke han.  Venter på svar der. 
Så kan vel bare håpe at de trekker han i bidragsgjeld snart. 

Skal skrive ut et gjeldsbrev og kreve at han signerer neste gang han skal hente barnet.

Ting bare baller seg på til han nå som han ikke har meg å snylte av.. 

Jeg har forsørget barnet helt alene siden det ble slutt. Litt slitsomt at jeg må betale hans gjeld også.. men han bryr seg ikke virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det flere dårlige og faktisk feilaktige svar.

Dersom du har tatt opp lån, eller bestilt vare/tjeneste i ditt nav, så er det deg kreditor vil gå på for å kreve inn det de har utestående. Hva du har brukt lånet på er ikke långiver særlig interessert i. Unngå at långiver sender kravet mot deg til namsmannen i hvert fall.

Pengene din eks skylder deg er ikke tapt, du kan selv gå til namsmannen med begjæring om utleggsforretning. Om du vil gå veien om å få et gjeldsbrev først (da bør det være et eksigibelt gjeldsbrev, det vil si med klausul om at det kan innkreves gjennom namsmannen dersom det misligholdes), eller om du vil gå om forliksrådet og få en dom på kravet først, eller du kan sende det inn som et såkalt "fakturakrav".
Informasjon og maler/skjema kan du finne her;

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/

Om din eks allerede har et lønnstrekk kan det være at det ikke er plass til lønnstrekk i din sak enda. Men, det kan også være at din eks sitt lønnstrekk løper en kort periode bare, og at det dermed er rom for trekk til deg når utleggsforretningen behandles. Det tar uansett noe tid å begynne på prosessen med å begjære utlegg, samt at prosessen også tar noe tid når begjæringen er oversendt namsmannen. Dersom det er stor pågang av kreditorer mot din eks kan det kreves både beregning og flaks for å bli den som får lønnstrekk.

Kontakt din lokale namsmann, eller fortrinnsvis namsmannen for det distriktet din eks er bosatt i, for nærmere veiledning og opplysninger.

Anonymkode: 3415d...7b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg jobber som namsmann, kunne nok nevnt det forrige innlegg

Anonymkode: 3415d...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Muntlig avtale er like gjeldene som skriftlig så hvis du kan dokumentere at han skal i utgangspunktet betale dette via deg så kan du gå videre med dette. Lykke til. 

Anonymkode: a12a6...f1e

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksen min er skyldig meg betraktelig mye. Pga han ikke var lånedyktig så har jeg hjulpet han med å rydde litt opp i gjeld da vi var sammen.
Han lovet meg å betale et fast beløp i måneden. Dette har han overholdt helt til i desember. 
Da fikk jeg beskjed at han ikke hadde penger pga namsmannen har trukket han i lønn. 

Hva kan jeg gjøre for å få disse pengene tilbake ? Er snakk om 80 000kr.. som jeg må fortsatt betale for lånet står i mitt navn. 

Jeg har meldinger på at han vedkjenner lånet og vi har en muntlig avtale. Pengene ble brukt til å betale en stor advokatregning. Kan jeg ta kontakt med advokatfirmaet og få de til å bekrefte at jeg har betalt regningen med min konto? 

Har prøvd å få han til å skrive under på et gjeldsbrev slik at jeg kunne ta kravet til namsmannen. Men han har fortsatt ikke skrevet under på det. 

🙈🙈🙈

Anonymkode: b75b9...696

Skrevet

Om du har det skriftlig at han erkjenner lånet så går du til namsmannen med kravet.

AnonymBruker
Skrevet

regner med du har vært smart nok til å skrive gjeldsbrev. da er det jo ingen problem å dra dette så langt at det havner hos namsmann. foreldesesfristen for privatgjeld med gjedsbrev er 10 år

Anonymkode: 36508...da3

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, nomore82 skrev:

Selv uten skriftlig avtale er ikke saken tapt for deg - men det er vanskelig å bevise/dokumentere hva som er avtalt.

Nå har du og minst en melding fra han om at han ikke kan betale deg for en måned, noe som tross alt er mer enn en sterk indikasjon på at du har lånt han penger og hvilket beløp som var avtalt.

Spørsmålet er hvordan du skal ta det videre.

Hvor mye er utestående beløp på? Er det de 80k, eller var 80k det opprinnelige lånet?

Største utfordring nå er dersom han har et(og kanskje flere?) lønnstrekk så vil det alltid ha prioritet før lønna blir utbetalt, og det eneste han har krav på å sitte igjen med er nok til livsopphold + husleie. Dvs du og kravet ditt kommer langt ned på lista.

Er han åpen og ærlig om du spør han når han kan betale igjen? Og stoler du på det?

Han sier at han ikke får gjort noe med det rett og slett. Han sa namsmannen trakk han uten forvarsel, noe jeg vet er bullshit. De varsler alltid før trekk. Jeg stoler ikke på han. 
Jeg vet det var utrolig dumt å gå med på å ta opp et lån for han. Jeg ble presset til det og prøvde så hardt jeg kunne å redde økonomien våres. 
Jeg klarer å følge opp betalingene selv, men det blir trangt for meg og min lille gutt. Siden pappaen ikke bidrar noe økonomisk. Får bidragsforskudd fra nav nå, men det er ikke mye i mnd dessverre. Klarer meg med overgangsstønad og har en deltidsjobb. Er også student oppå det hele. 

Jeg får se om jeg får sendt inn et krav etterhvert, men er så redd for at han skal lage et helvete. Vi krangler nok per dags dato om ungen.. om ikke vi skal krangle om gjelden også.. 

Kjenner jeg er ganske sliten for tiden av alt

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...