Gå til innhold

Legen vil sykemelde meg, men jeg sa nei

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med ryggsmerter, og gjør det vanskelig å både sitte og gå. Søvnkvaliteten blir også verre av smertene. Var hos legen på fredag, og han ville sykemelde meg for en periode, men jeg sa nei fordi jeg har lest at nav ikke alltid godkjenner sykepenger for alle diagnoser. I tillegg sliter jeg med dårlig samvittighet ovenfor arbeidsplassen dersom jeg blir borte. Hva tenker dere? Noen som har vært borte pga smerter/prolaps i rygg?

Anonymkode: 90e44...30a

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvorfor du har vondt i ryggen? Jeg var sykemeldt en liten periode pga. ryggsmerter, viste seg at jeg hadde dårlig sittestilling på jobb. Smertene ble borte når jeg sluttet å sitte (vi har hev-senk pulter, så nå står jeg). Var dog aldri noe problem med å få sykepenger fra NAV mens jeg var sykemeldt for ryggplagene.

Anonymkode: 7785d...b08

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den dårlige samvittigheten din må du legge bort, den vil ikke hjelpe deg når du etter en stund blir verre fordi du bare har kjørt på videre. Samvittigheten din må være på din egen kropp og helse. Trust me.

Anonymkode: 9df45...8fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor du har vondt i ryggen? Jeg var sykemeldt en liten periode pga. ryggsmerter, viste seg at jeg hadde dårlig sittestilling på jobb. Smertene ble borte når jeg sluttet å sitte (vi har hev-senk pulter, så nå står jeg). Var dog aldri noe problem med å få sykepenger fra NAV mens jeg var sykemeldt for ryggplagene.

Ja, det er prolaps. Er litt overvektig også, så det gjør nok vondt verre.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå sykmeldt 14 dager før NAV kobles inn. Du bør absolutt ta helsa på alvor! Ingen takker deg om du jobber deg ihjel

Anonymkode: 0fddb...4ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint gå sykmeldt 14 dager før NAV kobles inn. Du bør absolutt ta helsa på alvor! Ingen takker deg om du jobber deg ihjel

Anonymkode: 0fddb...4ee

Ja, men når jeg leser om ryggplager så fraråder jo alle ekspertene sykemelding også? At det ikke har noe for seg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men når jeg leser om ryggplager så fraråder jo alle ekspertene sykemelding også? At det ikke har noe for seg.

Det er frarådet å bli helt stillesittende, ikke nødvendigvis sykmelding. Det kommer litt an på arbeidets art.

Jeg har selv vært sykmeldt med ryggsmerter. Har en fysisk jobb med mennesker som innebærer løfting, bøying, dårlige arbeidsstillinger. Ble sykmeldt med resept på å gå turer og være i annen hverdagslig aktivitet som styrker ryggen men som ikke belaster slik som jobben min gjorde. Kom meg raskt tilbake i arbeid igjen.

Anonymkode: b5fa4...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er frarådet å bli helt stillesittende, ikke nødvendigvis sykmelding. Det kommer litt an på arbeidets art.

Jeg har selv vært sykmeldt med ryggsmerter. Har en fysisk jobb med mennesker som innebærer løfting, bøying, dårlige arbeidsstillinger. Ble sykmeldt med resept på å gå turer og være i annen hverdagslig aktivitet som styrker ryggen men som ikke belaster slik som jobben min gjorde. Kom meg raskt tilbake i arbeid igjen.

Anonymkode: b5fa4...103

Kan jeg spørre hvilke treningsformer som fungerte best for deg? Ble tipset om svømming av legen, men føler meg som en hval og kan knapt svømme.

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo prøvd en redusert sykemelding og fått tilrettelegging på jobb en periode?! 

Anonymkode: f9eab...2a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne jo prøvd en redusert sykemelding og fått tilrettelegging på jobb en periode?! 

Anonymkode: f9eab...2a6

Ja, kan være. Var veldig bastant når jeg sa nei. Men får ringe han i morgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med ryggsmerter, og gjør det vanskelig å både sitte og gå. Søvnkvaliteten blir også verre av smertene. Var hos legen på fredag, og han ville sykemelde meg for en periode, men jeg sa nei fordi jeg har lest at nav ikke alltid godkjenner sykepenger for alle diagnoser. I tillegg sliter jeg med dårlig samvittighet ovenfor arbeidsplassen dersom jeg blir borte. Hva tenker dere? Noen som har vært borte pga smerter/prolaps i rygg?

Hvis ryggen din ryker permanent fordi du var så snill å aldri sykemelde deg men tenkte på at du måtte jobbe og slite med smerter som bare det og en rygg som trenger hvile så er det ikke et menneske som kommer til å takke deg for at du kjørte deg selv til veggs. De vil bare ha alt du kan gi og så får du klaging og syting den dagen du ikke kan gi 100% eller 150% av deg selv lenger pga kroppen sier stopp.

Anonymkode: abb69...648

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Finn deg en skogsløype uten asfalt slik at du må bruke kjernemuskulaturen for å holde balansen. Det er den beste ryggtreningen du kan få. Det trenger ikke være bratt eller forferdelig ulent, det må bare ikke være asfalt og litt slik at du må bruke hele kroppen når du går.

Her vil absolutt alt hjelpe over tid - det er da bedre at du går i 10 minutter hvis det er det du klarer fremfor at du skal være verdensmester første gangen du er ute.

NB! Jeg har ikke selv hatt prolaps, men jeg har en svakhet i ryggen som til stadighet vender tilbake. Selv en kort tur noen få dager på rad gjør underverker - både mot smerten og mot det som forårsaker den. Slik trening skal gjøres i samråd med legen din, så jeg anbefaler sterkt at du snakker med legen om det før du prøver slik at du ikke forverrer skaden.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle du hos legen om du ikke ville ha sykmelding...? 

Med svømming kommer det nok ann på hvor prolapsen sitter. De øverste virvlene overanstrenges ofte ved vanlig svømming. Men varmt vann er bra. Massasje. Turer på mykt underlag. Beveg deg så du ikke stivner, men ikke brå bevegelser eller noe løping/ hopping for det gir støt. Fysioterapeut kan gi deg øvelser du kan gjøre hjemme hver dag for å styrke kjernemuskelaturen. Muligens smertestillende eller muskelavslappende i tillegg. Ellers så er det bare å ta tiden til hjelp. Det tar lang tid ofte desverre. 

Anonymkode: 93eb4...0bf

AnonymBruker
Skrevet

Og det vil være lurt å gå ned i vekt. Bare noen gram ekstra puppetyngde fra bh stropper på skuldrene kan gi mer smerter. 

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å være sykmeldt en periode, finne ut hva som er galt og gjøre noe med det, enn at du går og sliter deg alt for lenge og til slutt får en kronisk skade og worst case ender som ufør. Hilsen en som gjorde akkurat det.

Anonymkode: d02b9...dd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det vil være lurt å gå ned i vekt. Bare noen gram ekstra puppetyngde fra bh stropper på skuldrene kan gi mer smerter. 

Om du har en BH som passer riktig så er ikke tyngden på stroppene. Les om riktig bh-tilpasning. Vekten skal bli holdt oppe av båndet rundt, stroppene er mer for å støtte en pen form, ikke for å holde på tyngden.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er prolaps. Er litt overvektig også, så det gjør nok vondt verre.

Ikke ha dårlig samvttighet dersom legen vil sykemelde deg...

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har en BH som passer riktig så er ikke tyngden på stroppene. Les om riktig bh-tilpasning. Vekten skal bli holdt oppe av båndet rundt, stroppene er mer for å støtte en pen form, ikke for å holde på tyngden.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Ja det fungerer garantert på mindre bryst, men på store bryst er det nødvendigvis slik at stroppene også bærer vekten. Dette er helt samme grunn til at stroppeløse bh'er overhodet ikke fungerer på veldig store bryst.

Man kan selvsagt få til stroppeløse løsninger også for store bryst - men da er vi over i en verden type korsett, der puppene er plassert i et stivt skjelett. Da er det andre deler av kroppen som tar over løftekraften til stroppene.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Blondie65 skrev:

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Ja det fungerer garantert på mindre bryst, men på store bryst er det nødvendigvis slik at stroppene også bærer vekten. Dette er helt samme grunn til at stroppeløse bh'er overhodet ikke fungerer på veldig store bryst.

Man kan selvsagt få til stroppeløse løsninger også for store bryst - men da er vi over i en verden type korsett, der puppene er plassert i et stivt skjelett. Da er det andre deler av kroppen som tar over løftekraften til stroppene.

Jeg er størrelse 90J så jeg vet hvordan det fungerer med større bryst, takk. I en dårlig tilpasset BH, ja da henger vekten på skulderne. I en perfekt tilpasset BH (ikke noe H&M tull; mine BHer koster 800-1200kr) så lenes noe av vekta på skuldrene, men 90% av vekta blir holdt på plass av båndet. Når jeg kjenner vekta begynner å øke på skuldrene er gjerne når båndet er blir strukket ut slik at jeg må stramme inn et hakk (en BH skal aldri passe på det innerste hektet når du kjøper den, den skal sitte perfekt på det ytterste. Så ettersom tida går og elastikken blir løsere, går du innover på hektene)

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ryggen din ryker permanent fordi du var så snill å aldri sykemelde deg men tenkte på at du måtte jobbe og slite med smerter som bare det og en rygg som trenger hvile så er det ikke et menneske som kommer til å takke deg for at du kjørte deg selv til veggs. De vil bare ha alt du kan gi og så får du klaging og syting den dagen du ikke kan gi 100% eller 150% av deg selv lenger pga kroppen sier stopp.

Anonymkode: abb69...648

Dette! Og btw... ta MR. Er ikke alltid overvekt er årsak til alt av plager

Anonymkode: 3f5d8...39a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...