AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #1 Skrevet 6. januar 2020 Skal endelig male hele leiligheten, som nå er hvit og kjedelig! Stue og kjøkken er i samme rom, og jeg har hele tiden planlagt å male hele rommet i Byge (bilde lånt fra Google): Men så finner jeg også bilder som dette når jeg søker: Hvor lys er den egentlig? Skjønner at det avhenger av lys og vinduer, men blir forvirret når Jotuns egne hjemmesider viser dette bildet: (Jeg synes Kveldshimmel er for lyse- og babyblå, og at Deco blue passer bedre til soverom). Så ser jeg at flere bruker Byge på soverommet, da de skriver at de liker å ha det mørkt der inne. Jeg blir helt forvirret. Vil jo ikke ha en alt for mørk stue heller (vi bor i tredje etasje med flere vinduer, men leiligheten ligger ofte i skyggen av andre blokker, pluss at dette er i Stavanger, hvor det ofte er grå himmel), og så kom jeg over fargen Skyggeblå. Her ser Skyggeblå utrolig vakker ut: … Men så får jeg også opp bilder som dette opp når jeg søker, hvor jeg synes den ser litt mer lilla (?) ut: Men her er den nesten helt grå? Og litt rød igjen? Ønsker ikke rosa/lilla tendenser. Det skal være tydelig blågrått. Så hva tror dere? Byge eller Skyggeblå eller en helt annen blåfarge jeg ikke har hørt om ennå, kanskje? :) Anonymkode: 6e73d...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #2 Skrevet 6. januar 2020 Beklager at det siste bildet kom med to ganger. Her er enda et bilde av Byge som jeg synes ser utrolig flott ut. Tror dere den vil gjøre seg godt i et stort stue- og kjøkkenrom, på alle vegger? Anonymkode: 6e73d...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #4 Skrevet 6. januar 2020 Akkurat nå, exictence skrev: Synes den fineste fargen, er den som er. Hvit mener du? Anonymkode: 0c58e...764 1
exictence Skrevet 6. januar 2020 #5 Skrevet 6. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvit mener du? Anonymkode: 0c58e...764 Beklager, leste litt for fort. Trodde det var bilder fra din egen stue. Men forstår du vil ha det lignende? Spør en i malerbutikken.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #6 Skrevet 6. januar 2020 Akkurat nå, exictence skrev: Beklager, leste litt for fort. Trodde det var bilder fra din egen stue. Men forstår du vil ha det lignende? Spør en i malerbutikken. Ja, alle bildene er fra nettet! Nå er veggene hvite. Anonymkode: 6e73d...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #7 Skrevet 6. januar 2020 For å gi deg en idé om hvor mørk byge er, så er dette fargen kveldshimmel på vårt soverom i vanlig lampelys. Byge er så vidt jeg vet mørkere enn kveldshimmel. (Flekkene på bildet er ikke ujevn maling, men lysspill fra taklampen). Anonymkode: d3dd5...137 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #8 Skrevet 6. januar 2020 Jeg ville tatt med meg et par prøvespann hjem og malt litt i et hjørne, så du ser lys og skygge ved siden av hverandre. Husk å male mer enn en liten flekk, så du får ordentlig inntrykk av fargen. deco blue er jo veldig mørk, og Byge er jo bare hakket lysere. Veldig fin farge, og jeg ville holdt en knapp på den. Tenker du matt maling? I såfall vil den virke tettere/mørkere. Har du noen mur, peisvegg, brede tak- og gulvlister e.l. som er hvite som kan være med å bryte det opp litt? Anonymkode: 831a8...82a 9
exictence Skrevet 6. januar 2020 #9 Skrevet 6. januar 2020 Selv synes jeg det er veldig fint med hvitt. Det gir mer anledning til å pynte opp med farger, og bytte litt på interiør. På soverommet er det greit å ha det litt mørkt. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #10 Skrevet 6. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt med meg et par prøvespann hjem og malt litt i et hjørne, så du ser lys og skygge ved siden av hverandre. Husk å male mer enn en liten flekk, så du får ordentlig inntrykk av fargen. deco blue er jo veldig mørk, og Byge er jo bare hakket lysere. Veldig fin farge, og jeg ville holdt en knapp på den. Tenker du matt maling? I såfall vil den virke tettere/mørkere. Har du noen mur, peisvegg, brede tak- og gulvlister e.l. som er hvite som kan være med å bryte det opp litt? Anonymkode: 831a8...82a Takk for tipset, sikkert lurt å prøvemale litt! Tenker matt maling, ja. Har ikke mur/peisvegg, bare helt åpne hvite gipsvegger. Ingen lister i taket, men tynne på gulvet, som jeg hadde tenkt å male i samme farge som veggen. Men kanskje det er lurt å male dem hvite... Kommer til å ha en del bilder på veggen som har hvitt i seg, og vil belyse leiligheten godt, men ja - er redd det kan bli for mørkt. Anonymkode: 6e73d...1ca
FantasDick Skrevet 6. januar 2020 #11 Skrevet 6. januar 2020 Svigerinnen min skulle male stua i byge, men etter 15 swatches på veggene i noen uker gikk hun for noe lysere. Byge er ganske mørk. Ellers synes jeg bildet fra Jotuns hjemmesider virker mest riktig - i normalt og kaldt lys. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #12 Skrevet 6. januar 2020 Akkurat nå, FantasDick skrev: Svigerinnen min skulle male stua i byge, men etter 15 swatches på veggene i noen uker gikk hun for noe lysere. Byge er ganske mørk. Ellers synes jeg bildet fra Jotuns hjemmesider virker mest riktig - i normalt og kaldt lys. Ok, greit å vite! Vet du hva hun gikk for i stedet? Anonymkode: 6e73d...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #13 Skrevet 6. januar 2020 Jeg pleier å kjøpe en sponplate eller lignende å male i fargen jeg lurer på og setter opp på forkjellige vegger i dagslys, kveldslys og lampelys. Anonymkode: 3a6d3...ca1 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #14 Skrevet 6. januar 2020 Har selv deco blue i hele stuen/spistuen og synes den er flott. Den er mørk, men spiller litt i vinduslyset den også. Byge synes jeg ikke var mørk nok i lyset om dagen, da den var mer gråblå. Men er utrolig vanskelig å vite før du får din stue og dine vinduer, så kjøp en boks og mal ved vindu og ved en vegg uten vindu, så ser du om du vil ha den. Ja blått kan få mange nyanser fra rødt, til grønt. Min decoblue kan se grønn ut i rett lys. Er jo noe av det spennende med mørke farger. Anonymkode: 3b738...b4f 1
FantasDick Skrevet 6. januar 2020 #15 Skrevet 6. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, greit å vite! Vet du hva hun gikk for i stedet? Anonymkode: 6e73d...1ca Kveldshimmel. Den er absolutt ikke babyblå, men skjønner hvis du synes den er for lys. Jeg synes ihvertfall den er akkurat passe mørk og ren i fargen, den er "mørk", men ikke sånn at det blir dystert liksom. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #16 Skrevet 6. januar 2020 5 minutter siden, FantasDick skrev: Kveldshimmel. Den er absolutt ikke babyblå, men skjønner hvis du synes den er for lys. Jeg synes ihvertfall den er akkurat passe mørk og ren i fargen, den er "mørk", men ikke sånn at det blir dystert liksom. Ok, kanskje jeg skal sjekke den litt mer ut! Bedre at det blir litt for lyst enn litt for mørkt. Ps. Liker Radiohead-referansen! (Hvis det er det jeg ser, da) Anonymkode: 6e73d...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #17 Skrevet 6. januar 2020 Det første bildet og Jotun sitt er jo ganske like! Bilde nummer to er for lyst, og derfor virker veggen lysere, pluss at den får masse dagslys på seg. Jeg er fotograf og jobber med lys og farger. Er vanskelig å se på et bilde som ikke er fra produsenten, siden en liten fargetoneforskjell på bildet endrer inntrykket fullstendig. Ofte virker mørke farger mørkere ferdig malt enn på den lille brikken fra produsenten, men synes bildet deres ser bra ut. Jeg ville gått for Byge! Anonymkode: 726e7...a14 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #18 Skrevet 6. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det første bildet og Jotun sitt er jo ganske like! Bilde nummer to er for lyst, og derfor virker veggen lysere, pluss at den får masse dagslys på seg. Jeg er fotograf og jobber med lys og farger. Er vanskelig å se på et bilde som ikke er fra produsenten, siden en liten fargetoneforskjell på bildet endrer inntrykket fullstendig. Ofte virker mørke farger mørkere ferdig malt enn på den lille brikken fra produsenten, men synes bildet deres ser bra ut. Jeg ville gått for Byge! Anonymkode: 726e7...a14 Ok, takk for svaret! Jeg synes det er en vakker farge, og har egentlig troen på at det kan bli stilig. Er bare redd for å gjøre rommet mindre/dunkelt... Anonymkode: 6e73d...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #19 Skrevet 6. januar 2020 Jeg synes de grå som er litt lysere enn Byge er kjedelige. De blir så "grå", mens Byge blir kulere. Men du VET jo ikke før det er ferdig malt. Må bare ta en sjans Anonymkode: 726e7...a14 2
tussi680 Skrevet 6. januar 2020 #20 Skrevet 6. januar 2020 Gjør som en over her sier, ta med deg de to eller flere med deg hjem og mal det der du føler for. La det være noen dager på også bestemmer du deg for fargen. Det har vi gjort og ble veldig fornøyde. Husk på at de små prøvespann koster litt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå