Gå til innhold

Utredning autisme, barn snart 2 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn med autisme. Oppfører de seg veldig annerledes hjemme i forhold til i feks barnehagen? Noen som vet? 

Barnehagen ønsker å utrede barnet vårt. De har ikke sagt for autisme, men hinter veldig. Men vi kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen de gir av barnet. Har selfølgelig sagt ja til at de kan be om utredning, men lurer på hva vi kan forvente oss? 

Feks snakker barnet hjemme, men sier såvidt et ord av og til i barnehagen. De sier det er vanskelig å få kontakt med barnet, vi opplever ikke det hjemme. Osv.

Hørsel og syn er sjekket. 

Noen som har vært borti det samme? Erfaringer? 

Anonymkode: 33b3a...3ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veit om noen som har en facebook page og også en webside som heter "Stille barn" Det handler om barn som ikke prater så mye med folk og er litt forsiktige. Tror det er en slags diagnose, selektiv mutisme. Du kan sikkert ta kontakt med de som har den gruppa, tror de har utdannelse i det der selv. 

https://www.stillebarn.no/2019/01/hjemme-er-barnet-mitt-som-alle-andre/

Anonymkode: 2963a...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt det lignende.. faktisk barnehagen som tok kontakt angående dette...

Fikk timer med spesialpedagog , men det viste seg at alt var ok med barnet. hun var bare stille av seg selv. begynte å prate seint, lite blikkontakt med andre, osv osv.. ja mange tegn på at det KUNNE være autisme.. men som sagt, alt er normalt. Men det gkk 1-2 år før hun blei mer som de andre barna i komunikasjonen... .)

Anonymkode: 87ab7...f84

Skrevet

Min som nå er 12 år, så er noen år siden han gikk i barnehagen.

Han startet da han var 2 år og 2 mnd. Det tok vel 1-2 mnd før barnehagen reiste varselflaggene, tror jeg. Jeg hadde jo en følelse før det at noe ikke stemte, men hjemme så merket vi ikke så mye, for jeg var så vant til å bare gjøre det som gjorde at dagen ble grei for han. I barnehagen ble det mye verre, blant annet med alle overgangene. 

Han ble utredet, og rett før han var 4 år fikk han diagnosen. Det har gått litt opp og ned hvor preget han er av diagnosen, men har hatt 1-1 mye av tiden i barnehagen, og har 1-1 i skolen, og det er mye tilrettelegging vi gjør for at dagene skal fungere godt for han. 

Men generelt har han fungert bedre hjemme enn i skole/barnehage, pga det er mindre rutinebrudd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt det lignende.. faktisk barnehagen som tok kontakt angående dette...

Fikk timer med spesialpedagog , men det viste seg at alt var ok med barnet. hun var bare stille av seg selv. begynte å prate seint, lite blikkontakt med andre, osv osv.. ja mange tegn på at det KUNNE være autisme.. men som sagt, alt er normalt. Men det gkk 1-2 år før hun blei mer som de andre barna i komunikasjonen... .)

Anonymkode: 87ab7...f84

Litt det samme som her, tror jeg. Føler selv jeg får blikkontakt, men ser jo at barnet "melder seg ut" og værtfall om det er mange folk/barn rundt 

Når løsnet det? Og hvor mange timer i uken med spesialpedagog? 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, FjellFrua skrev:

Min som nå er 12 år, så er noen år siden han gikk i barnehagen.

Han startet da han var 2 år og 2 mnd. Det tok vel 1-2 mnd før barnehagen reiste varselflaggene, tror jeg. Jeg hadde jo en følelse før det at noe ikke stemte, men hjemme så merket vi ikke så mye, for jeg var så vant til å bare gjøre det som gjorde at dagen ble grei for han. I barnehagen ble det mye verre, blant annet med alle overgangene. 

Han ble utredet, og rett før han var 4 år fikk han diagnosen. Det har gått litt opp og ned hvor preget han er av diagnosen, men har hatt 1-1 mye av tiden i barnehagen, og har 1-1 i skolen, og det er mye tilrettelegging vi gjør for at dagene skal fungere godt for han. 

Men generelt har han fungert bedre hjemme enn i skole/barnehage, pga det er mindre rutinebrudd. 

Takk for svar!

Vet du om rutinebrudd/overganger er det som de fleste sliter mest med? Her går det ok, mest det sosiale samspillet og språket som ikke fungerer i barnehagen.. Har lurt på om det funker best hjemme pga 1 til 1, og at jeg derfor ikke merker problemene de opplever i barnehagen 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn hadde vansker fra 2 år. Fikk hjelp i barnehagen av PPT. Autisme ble nevnt av ei i barnehagen. Utredning ble ikke tatt opp før i skolealder. 8 år fikk han ADHD. Et par år senere fikk han i tillegg satt Aspergerdiagnose. Man oppfører seg veldig forskjellig etter hvor trygg man er. Hjemme kunne han f.eks snakke mer, og bedre. Fungere bedre sosialt med venner 1:1 han kjente godt i forhold til i barnehagen hvor det er mange inntrykk å ta inn, mange sosiale signaler å tolke. Man kan også "spare" fortvilelsen og gråt eller sinne til man er trygt hjemme. I dag er han 20 år og en av de beste i klassen. Selvstendig og empatisk. Han har utviklet seg godt. Og også takket være ekstra hjelp han/vi har fått både før og etter at diagnosene ble satt.

Anonymkode: 36340...d25

AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2020 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Mitt barn hadde vansker fra 2 år. Fikk hjelp i barnehagen av PPT. Autisme ble nevnt av ei i barnehagen. Utredning ble ikke tatt opp før i skolealder. 8 år fikk han ADHD. Et par år senere fikk han i tillegg satt Aspergerdiagnose. Man oppfører seg veldig forskjellig etter hvor trygg man er. Hjemme kunne han f.eks snakke mer, og bedre. Fungere bedre sosialt med venner 1:1 han kjente godt i forhold til i barnehagen hvor det er mange inntrykk å ta inn, mange sosiale signaler å tolke. Man kan også "spare" fortvilelsen og gråt eller sinne til man er trygt hjemme. I dag er han 20 år og en av de beste i klassen. Selvstendig og empatisk. Han har utviklet seg godt. Og også takket være ekstra hjelp han/vi har fått både før og etter at diagnosene ble satt.

Anonymkode: 36340...d25

Takk for svar! 

Pga høyt aktivitetsnivå hos barnet har også adhd blitt nevnt her. Godt å høre at det hjelper med ekstra hjelp! Håper barnet vårt også får det

Kan gjerne legge til en ting med oppførsel som er veldig annerledes hjemme Vs barnehage. Når jeg henter barnet hos besteforeldre /kommer hjem, springer barnet mot meg og smiler/ler og gir klem. I barnehagen springer barnet bare av og til mot meg, og snur helt om når jeg kommer nært, og plukker opp nærmeste leke /ting og viser meg i stedet for å gi klem. Syns det er rart at det er så annerledes kun ved henting i bhg.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

I bhg er det høyt tempo og mange overganger. Hjemme er det rolig og stille så mitt barn var annerledes i bhg. Der fikk de mistanke før han var 1,5 år. 

Anonymkode: 7ff7d...b91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...