Gå til innhold

Store folk på fly som tar halve setet til naboen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Adobyen skrev (9 timer siden):

Det er ikke de overvektige som volder fysisk skade på sidemannen. Det er flyselskapenes måte å tjene mest mulig penger ved å trykke inn flere enn det er plass til.  Flysetene blir mindre og mindre, mens befolkningen blir større og større.

Jeg er lang og tynn, men trenger dobbeltsete hvis jeg tar buss fordi jeg må ha beina på skrå, og ikke knærne rundt ørene. Så jeg unngår det i det lengste.  

Hvor har du det fra at flysetene blir mindre og mindre?

Anonymkode: 8f620...53a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det burde vært flere litt større seter. Både for de som er overvektige eller er store pga body building, men også de med lange ben eller familier som trenger litt ekstra rom. Jeg forstår at dette er et prisspørsmål, men jeg tror flere er villige til å betale litt ekstra for komfort om tilbudet er der. Og da mener jeg ikke 1. klasse, men bare litt bedre plass.

God idé, men tror kanskje ikke at så mange overvektige hadde brukt dette tilbudet, det hadde nok blitt brukt av dem med litt bedre råd som ønsker komfort fordi det er behagelig, ikke av dem som egentlig burde det fordi de "må".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Husholdning1 skrev (På 6.1.2020 den 23.10):

Menn har en tendens til å legge på seg på en måte som ikke gjør flysetene trange, så problemet blir som regel ikke like stort for oss. Kvinner legger ofte på seg på rumpe og lår, noe som dessverre er ugunstig når det er akkurat det det er minst plass til i et flysete.

Her er det altså ikke snakk om 20-30 kg ekstra, det er mer 80-100 kg, og det får du ikke fordelt på en måte som gjør at det ikke er til plage for noen, uavhengig av kjønn. Jeg har sittet ved siden av en svært overvektig mann på fly, og det var ukomfortabelt fordi han tok deler av mitt sete.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2020 den 14.54):

Menn må nå få lov til å ha penis og baller. Da kan man ikke sitte med låren inntil hverandre.

Anonymkode: dc71e...2f8

Menn sitter jo med beina sammen også de, noen ganger med beina i kors. Den skrevinga er bare fordi de lar beina fallle til siden og ikke gidder bruke muskler for å holde de sammen. Må ikke klistre beina sammen, men la knærne peke rett fram.

Mange ganger på t-banen jeg har dunka låret inn i sidemannen som et irriitert hint. Man får lyst til å glo dem åpenlyst i skrevet og så si høyt og tydelig: «Du trenger ikke skreve SÅ bredt for den lille kladden der!»

Anonymkode: beb0d...513

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 6.1.2020 den 15.17):

En løsning kan være vektbegrensning. Hver passasjer får lov til å veie 100kg, inkludert koffert, jakke og annet. 

Tror de fleste overvektige har en følelse av at de er litt store for flysetet, og burde ta ansvar når de bestiller. Handler man klær på Dressman XXL bør man tenke seg litt om.. 

Du er liten og lett? Alle på 100 kg er ikke veldig superfeite. Jeg får plass i flyseter med mine ca 100 kg, problemet mitt er lange bein som moses mot setet foran i noen flytyper…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor har du det fra at flysetene blir mindre og mindre?

Det er slikt som omtales rundt omkring på nett..  f.eks her står det at i løpet av de siste 20 årene, har den gjennomsnittlige bredden på flyseter gått fra 18,5 til 17 tommer. 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/vi-betaler-det-dobbelte-for-den-samme-opplevelsen/15850758/

Se også https://reiseliv1.no/reiseliv/2022/krav-om-storre-flyseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Menn sitter jo med beina sammen også de, noen ganger med beina i kors. Den skrevinga er bare fordi de lar beina fallle til siden og ikke gidder bruke muskler for å holde de sammen. Må ikke klistre beina sammen, men la knærne peke rett fram.

Mange ganger på t-banen jeg har dunka låret inn i sidemannen som et irriitert hint. Man får lyst til å glo dem åpenlyst i skrevet og så si høyt og tydelig: «Du trenger ikke skreve SÅ bredt for den lille kladden der!»

Haha enig. "Slutt å lure deg selv. Den er ikke såååå stor" 😁

Anonymkode: 4ca5d...06f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (1 minutt siden):

Det er slikt som omtales rundt omkring på nett..  f.eks her står det at i løpet av de siste 20 årene, har den gjennomsnittlige bredden på flyseter gått fra 18,5 til 17 tommer. 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/vi-betaler-det-dobbelte-for-den-samme-opplevelsen/15850758/

Se også https://reiseliv1.no/reiseliv/2022/krav-om-storre-flyseter

Men her er det jo snakk om USA og Canada, står ingenting om norske eller europeiske standarder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 6.1.2020 den 15.17):

En løsning kan være vektbegrensning. Hver passasjer får lov til å veie 100kg, inkludert koffert, jakke og annet. 

Tror de fleste overvektige har en følelse av at de er litt store for flysetet, og burde ta ansvar når de bestiller. Handler man klær på Dressman XXL bør man tenke seg litt om.. 

Enig. Hvorfor skal jeg som veier 48 kilo betale ekstra for bagasje når folk på 90-100 kilo betaler ingenting ekstra? Vekt er vekt. 

Anonymkode: 4ca5d...06f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det mange vanlige folk som ikke kan fly. Man er ikke overvektig på 80-90kg ved litt høyde. Koffort på 23 kg og vips ingen fly. 

Anonymkode: acbee...d06

De kan da fortsatt fly, men betale overvekt, slik vi allerede gjør på bagasje.

Synes det er ganske sjukt når jeg OG bagasjen min til sammen veier mye mindre enn personen foran meg i køen, og så må JEG betale overvekt hvis kofferten min er ett kilo for tung. Og som bonus kan jeg få komme inn på flyet og få mindre plass i tillegg?

Har heldigvis aldri opplevd det, men det burde ikke være en teoretisk mulighet engang.

Anonymkode: e0489...258

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke opplevd det selv, men en venn av meg opplevde det. Han ga beskjed med det samme til kabinansatte. De mente først at dette måtte han bare tåle. Han viste til at han har betalt for et sete, men nå faktisk ikke fikk mer enn et halvt sete. De mente fremdeles at han bare måtte tåle det. Da sa han, som sant er, at hvis han skal sitte så trangt, så får han betydelig økt risiko for blodpropp (han er frisk, men dette gjelder også friske på lengre flyreiser!), og at hvis det skjedde noe med ham, eller andre de måtte finne på å plassere i det halve setet, så kom han til å klage selskapet og personell inn alle plasser han kunne, og gå til media. En av dem måtte gå av flyet, for flyet var fullt. Det var ikke han.

Som han sa, også til den som tok om mer enn eget sete på begge sider av seg selv, han hadde ikke noe imot den mannen, og heller ikke hans vekt, men at så lenge setene var så smale så måtte mannen bestille/ betale for to seter, slik at han ikke utsetter andre for alvorlig helserisiko.

Min venn sa at han gjorde dette fordi noen må tørre å si fra. Det er ikke for å være ubehagelig mot eller se ned på de som har fedme. Men også de må forholde seg til fakta, nemlig at når andre får så liten plass på grunn av dem, så gir det andre økt risiko for alvorlig blodpropp pga. redusert sirkulasjon.

Dette er flyselskapene som bør endre, det er helt meningsløst at setene blir smalere og smalere. Spesielt er dette horribelt når det finnes så mye forskning på risikoen dette utgjør for passasjerer.

Anonymkode: fc5ef...04c

Setene i økonomi klasse er 40-45 cm om han mente han fikk et halvt sete vil jeg gjerne se beviser for at vennen din er 20- 22,5 cm bred. 

Anonymkode: b9224...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De får stokke om på passasjerer eller så får man gjøre som med overbookede fly, noen må av. Hadde heller tilbrakt de timene på et klappsete helt ærlig. 

Dette var på et mindre fly, så plassen mellom sete og vegg var mindre enn de flyene vi vanligvis reiser med. Jeg hadde ikke mulighet for å gå på do engang, for hun kunne ikke reise seg av forskjellige grunner. Hadde jeg ønsket å få tak i noe i en lomme, kunne jeg bare glemme det. 

Men du hadde vel tatt plassen selv om de hadde spurt om noen kunne tatt det setet? :) 

Anonymkode: 9420a...caa

Selvsagt ikke. Jeg har selv sittet ved siden av en veldig stor person som gikk over på mitt sete - på en ti timers flight. Ikke veldig behagelig, men sånn er det. Ingen kommer til å melde seg frivillig til å bytte sete med deg (og det ville også vært veldig ydmykende for personen det gjelder). Så jeg er nysgjerrig på hvem som i tilfelle skal av dette fullbookede flyet - den overvektige personen, eller du, som ikke ønsker å sitte på tildelt plass? Jeg tipper det er du som må av. 

Anonymkode: 0703f...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men her er det jo snakk om USA og Canada, står ingenting om norske eller europeiske standarder der.

Ikke meg du siterer, men bredden og beinplassen er tydeligvis varierende også hos europeiske flyselskaper.

Jeg føler generelt det er blitt trangere i flysetene, uten at jeg har blitt tjukkere de siste 20-30 årene, men det kan selvsagt ha noe å gjøre med at jeg ikke er så smidig og er mer stiv og støl enn da jeg var i 20-årene.

Anonymkode: 9364e...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du siterer, men bredden og beinplassen er tydeligvis varierende også hos europeiske flyselskaper.

Jeg føler generelt det er blitt trangere i flysetene, uten at jeg har blitt tjukkere de siste 20-30 årene, men det kan selvsagt ha noe å gjøre med at jeg ikke er så smidig og er mer stiv og støl enn da jeg var i 20-årene.

Glemte lenken:

https://simpleflying.com/european-airlines-most-spacious-economy-seats/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har lite med størrelsen å gjøre, men mye med plasseringen på ting å gjøre. 

Jeg har blitt veldig bevisst på å spre godt etter manspr3ading ble et begrep.

Anonymkode: 6a840...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan da fortsatt fly, men betale overvekt, slik vi allerede gjør på bagasje.

Synes det er ganske sjukt når jeg OG bagasjen min til sammen veier mye mindre enn personen foran meg i køen, og så må JEG betale overvekt hvis kofferten min er ett kilo for tung. Og som bonus kan jeg få komme inn på flyet og få mindre plass i tillegg?

Har heldigvis aldri opplevd det, men det burde ikke være en teoretisk mulighet engang.

Anonymkode: e0489...258

Du som priviligert norsk person har ikke veid kofferten din, så du må betale noen hundrelapper i overvekt da du ikke har lest og/eller brydd deg om reglene. Jeg hadde valgt overvektig medpassasjer hver eneste gang før … dette veier jeg, og dette veier mine klær. Jeg hadde til og med valgt en sur 3-åring i stedet for å sitte ved siden av deg. det er ikke en bonus for noen å sitte ved siden av "det er sjukt at jeg og min bagasje… " Ingen ønsker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjenner jeg gleder meg til tirsdag. Da skal jeg fly og ja jeg er god igjen overvektig

Skal på puur faen ta litt ekstra plass ja. Hvis menn spre beina pga et ballesett skal jeg gjøre det også som kvinne, og si det er kjønnsdiskrimnerende hvis det blir kommentarer. 

Så takket være alle disse stygge og nedlatende holdninger. Så er det en som får mindre plass ved siden av meg

Anonymkode: b019d...29d

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har lite med størrelsen å gjøre, men mye med plasseringen på ting å gjøre. 

Jeg har blitt veldig bevisst på å spre godt etter manspr3ading ble et begrep.

Anonymkode: 6a840...e01

Hvorfor det? Liker du ikke å ta hensyn til medpassasjerer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det forskjell på setene når SAS flyr i Europa og i andre verdensdeler da?   Det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Absolutt ikke, når man bruker mer plass enn ett sete så skulle det bare mangle at man må betale for den ekstra plassen man bruker.

Spesielt når det går utover nestemann som kanskje ikke kan bruke armlene eller hvis personen er så sykelig overvektig at nestemann ikke kan bruke plassen som man faktisk har betalt for.

Når fly fyller drivstoff så blir vekten på passasjerene og bagasjen regnet med, det er ikke sånn at de fyller opp tankene helt for hver tur og det er derfor man må betale ekstra for ekstra bagasje. For antall personer så har de en standard vekt de går ut i fra men det blir problematisk hvis veldig mange av passasjerene er sykelig overvektig.

Kunne du virkelig tenke deg å sitte mellom to av dette kalibret?.

https://edition.cnn.com/travel/article/plus-size-travelers-slam-airline-seat-policies/index.html

FtA.jpg

Anonymkode: c32b8...acd

Dette kaliberet???

Anonymkode: 1f7cc...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...